Folytatódik a metróvita

A felszíni tömegközlekedésért aggódó Levegő Munkacsoport, az erzsébetvárosi társasházak érdekeit képviselő ETKE, valamint a Kék Forrás Egyesület egyaránt fellebbeznek a négyes metró beruházásához megadott környezetvédelmi engedély ellen. Mint ismeretes, a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség négy és fél éves eljárás után július 11-én adott zöld jelzést az építkezésnek.

2003. 07. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Levegő Munkacsoport a környezetvédelmi engedély elvi pontjaival egyetért, de hiányolja a betartásukat biztosító garanciákat – mondták el lapunknak a civil szervezetnél. Az engedély kimondja, a felszíni tömegközlekedést csak abban az esetben lehet csökkenteni, ha a beruházás elkészülte után az érintett járatok kihasználtsága számottevően lecsökken. A beruházó ugyanakkor több fórumon is egyértelműen leszögezte: a metróvonal átadásával párhuzamosan, drasztikusan ritkítanák az érintett útvonalak villamos- és buszforgalmát. A Bartók Béla út tavaly elkészült felújítása is ennek jegyében született. A teljes sínpályát, valamint a megállókat úgy alakították ki, hogy azt később a buszok is használhassák, közös forgalmi sávba szorítva a teljes felszíni tömegközlekedést. Nem látnak biztosítékot arra nézve sem, hogy a majdnem kétszázmilliárdos beruházás valóban csökkenti-e majd, a jelenleg elviselhetetlenül nagy légszenynyezettséget, mert az fővárosi önkormányzat által készíttetett hatástanulmány ezzel kapcsolatban éppen a gépkocsiforgalom növekedését jósolja. Az autósok egyébként is nehezen tudnának a metróra átszállni, mert az Etele téri végállomásnál nem épül elegendő parkolóhely. A városba tartó gépkocsiforgalomnak így mindössze néhány százalékát tudja majd kiváltani a négyes metróvonal. A továbbra is jelentős közúti forgalom miatt nem valószínű, hogy érdemben csökkenne a környék zajszennyeződése sem. „Az engedély ugyan előírja az átadás utáni kötelező zajszintmérést, ám mindez eső után köpönyeg, érdemben már nem javít a helyzeten” – fogalmazott Schnier Mária, a civil szervezet szakértője.

Az ETKE és a Kék forrás Egyesület közös fellebbezésükön nem csupán a forgalommal kapcsolatos aggályaiknak adnak hangot. A tervezett építkezés kapcsán a körülbelül ötszáz érintett lakóház érdekeinek képviseletét vállalták magukra. Szerintük a mélyépítésű alagút fogalma nem pontosan meghatározott. A Keleti pályaudvarnál például veszélyesen magasan futnak majd a szerelvények. Emiatt félő, hogy a környező lakóházakban komoly károk keletkeznek, nem beszélve a nem kellő zajszigetelésről, ami jelentősen csökkenti a lakások komfortszintjét. Az egyesületnél elmondták, Magyarországon az építkezéseknél a szomszédoknak jogukban áll beleszólni a tervekbe, a metrónál azonban erre nem volt mód. A tervezett útvonal jelentősen befolyásolja a talajvíz eloszlását is.

A fellebbezések első fokon viszszakerülnek a felügyelőséghez, ahol azokat, ha a hivatal nem fogadja el a kifogásokat, nyolc napon belül a Környezet és Természetvédelmi Főfelügyelőséghez továbbítják.

A felügyelőségen nem kívántak „látatlanban” reagálni a fellebbezésekre. Nem bocsátkoztak jóslásokba azzal kapcsolatban sem, vajon mennyi ideig tarthat a beadványok elbírálása. A tapasztalatok azonban azt mutatják, akár hónapokra is megakaszthatják az építkezések megindulását a civil szervezetek mostani fellebbezései, végleges környezetvédelmi engedély nélkül ugyanis törvény tiltja a munkálatok megkezdését.

A BKV-DBR Metró Projekt Igazgatóság képviselője, Gulyás László nem tartja valószínűnek, hogy a zöldszervezetek fellebbezése miatt a felügyelőségnek vissza kellene vonnia az engedélyt. A tömegközlekedéssel kapcsolatban lapunknak kiemelte, az összkapacitás semmiképp sem fog csökkeni, de a környéken a gépkocsiforgalom tíz-tizenöt százalékkal is visszaeshet. A buszvégállomások kitelepítése is jelentősen csökkentheti a belső területek légszennyezését.

Gulyás egy korábbi fórumon ugyanakkor elismerte, hogy azok, akik csak néhány megállónyi távolságot utaznak majd az érintett útvonalon, a ritkán járó buszok, villamosok, és a metróállomások körülményes megközelítése miatt kényelmetlenebbül, lassabban jutnak majd el célpontjaikhoz. Ismert: néhány éve még – a metró megépülésével egyidejűleg – a kiskörúti villamos megszüntetését tervezték, s ennek ellenkezőjéről azóta sem állítottak ki egyértelmű garanciát. Környezetvédők több ízben figyelmeztettek rá: nem a metróépítéssel van baj, hanem azzal, hogy a budapesti gyakorlat szerint a felszíni tömegközlekedés, főként a villamosjáratok megcsonkításával kényszerűvé teszik a metró használatát. Még akkor is, ha így kényelmetlenséget, fölösleges átszállásokat, azaz a közösségi közlekedés színvonalának csorbítását érik el. Ezzel szemben Európa környező nagyvárosaiban – például Bécsben és Prágában – úgy épültek ki a föld alatti vasutak, hogy közben csaknem érintetlenül hagyták a felszíni villamos- és buszhálózatot, ténylegesen növelve tehát a tömegközlekedés kényelmét és színvonalát.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.