Gyorsabban

Csontos János
2003. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Citius, altius, fortius! – hangzik az olimpiai játékok coubertini jelmondata. Magyar fordításban: Gyorsabban, magasabbra, erősebben! Időtálló szlogen: a legtöbb olimpiai sportágra még bő száz év után is alkalmazható a három közül legalább az egyik kritérium. Lehet persze kekeckedni: melyik vonatkozzék például a távolugrásra – ám ez a teljesítményserkentő felszólítás lényegén mit sem változtat. Ráadásul a hármas jelszóban mintha az emberi lélektan története is benne foglaltatna: a humán históriában a vitézséget előbb az erő jelentette (ezen alapul kiterjedt háborús kultúránk), később a magasba törés (e kollektív vágy a holdra szállásban tetőzött, de „egyéniben” még sok századszorra is makacsul nekirugaszkodunk a nyolcezres hegycsúcsoknak), s lassan hosszú évszázada élünk már a sebesség bűvöletében. Pedig a sebesség származtatott mennyiség: az időt és a távolságot tudhatja szüleinek. A távolságot mint üveggolyót időközben zsebre rakhattuk: a Földön jószerivel nem maradt fehér folt – ha felfedező hajlamunkat ki akarjuk élni, a csillagrendszerekbe vagy az anyag belsejébe kell expedíciókat indítanunk. Az időt viszont változatlannak tudja az emberi elme. Még a fizikát forradalmasító Einstein is a fény állandó sebességéből indult ki, amely módot adott ugyan némi időpardoxon-játékra, lelkünk mélyén azonban érezzük: az idő olyan segédvonal, amit reménytelenül antropomorf világképünkből aligha tudunk már kiiktatni.
Vagy mégis? James Gleick, a fürgeagyú amerikai, aki nem is oly rég káoszelméletről írott könyvével lendített ki bennünket a gondolati megrögzöttségek közhelylangyos állapotából, ezúttal az időképzetet vette bonckés alá. Pontosabban azt a jelenséget, hogy „szinte minden felgyorsul”. Első pillanatra persze ez is közhely, hiszen jó pár évtizeddel ezelőtt is indult már könyvsorozat Gyorsuló idő címmel – Gleick azonban merőben új szempontokat találva vizsgálja az „általános gyorsulás” jelenségét. S bár a magyar változatot gondozó Göncöl Kiadó a valóban gyors Gyorsabban címet találta célravezetőnek a honi olvasó érdeklődésének felkeltésére, a könyv egésze azt sugallja: ha felpörögtünk is némiképp az utóbbi néhány emberöltő alatt, életünk „forma egyes” sebességéről való hitünk mégiscsak túlzás, legenda, téves önkép.
Gleick természetesen javíthatatlanul Amerika-központú, ám mivel – tetszik, nem tetszik – mi is mind több elemét vesszük át az amerikai típusú civilizációnak és életmódnak, néhány vitriolos megállapításban magunkra ismerhetünk. Az „idő: pénz” régi bölcsessége ugyanis mindent maga alá gyűrni látszik a második ezredforduló körül – ám az időgazdálkodás olyan egyirányú banki átutalás, ahol az idő forintosítható, de forintért idő nem vehető ki a bankból. Gleick – amint egyre beljebb visz bennünket az időgazdaság dzsungelébe – az iróniára nem mindig vevő amerikai értelmiségi számára is érzékletessé teszi: az idő mint társadalmi értékmérő (kinek mennyire drága az ideje) sokkal inkább szociológiai, tömeglélektani kategória, mint objektív fizikai fogalom. S nem csupán presztízskérdés, státusszimbólum, de hiúságunkra alapozó, körmönfont marketingfogások hálás tárgya is: mobiltelefonunk gyorsparancsainak programozásával kimutathatóan több időt töltünk, mint amit e parancsok alkalmazásával megtakarítunk. A szubjektív gyorsulásérzet általában véve is sokkal nagyobb, mint a valóságos tempónövekedés: mintha pszichés igényünk volna arra, hogy életünket olyan autóversenyző szerepében éljük meg, aki csak időnként áll ki a bokszba egy-egy elkerülhetetlen kerékcserére. (Miközben hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a bokszutca munkásai is a velünk közös időben léteznek.)
Gleick A–1 típusú embereknek nevezi az idő nagyhatalmú rabszolgáit. Ők azok, akik a háztartásban párhuzamosan egyszerre több műveletet végeznek, hajlamosak a fogmosás idejét is ökonomikusan kihasználni, s ha netán üzletemberek, akár két – rafináltan összeállított – üzleti ebédet is végigesznek változó partnerekkel. Az idővarázslókra természetesen egész iparágak épülnek a gyorséttermektől az internetes áruházakig. Ha azonban tüzetesen megvizsgáljuk a konkrét takarékossági eseteket, többnyire azt tapasztaljuk, hogy a határtalan hatékonyságnövelés nagyrészt mítosz: nem lehet sokkal többet nyerni a réven, mint amit elvesztegetünk a vámon. Ráadásul az európai ember (egyelőre) nem elég jó partner ebben a korparancsnak beállított önhajszolásban: a vén kontinensen számosan vannak, akik szeretnek ráérősen dolgozni, ráérősen étkezni, ráérősen élni. Gleicknél amerikai metaforává válik például a liftek „az ajtó zár” gombja: állítása szerint ez a felhőkarcolókban afféle placebószerepet tölt be: a lift ettől nem indul hamarabb, mert a számítógép nem engedi, viszont a lift utasa valamiféle racionálisnak gondolt cselekvéssel töltötte ki az indulásig tartó, örökkévalóságnak érzett három-négy másodpercet. Mi itt Európában még valóban funkcionálisan tudjuk használni „az ajtó zár” gombot – talán nem fejlődött még olyan tökélyre az emberi akaratot felülbíráló komputertechnika.
Életünket azonban már körülfonta a gyorsulás amerikai típusú kultúrája. Nemcsak a tíz-tizenöt éve készült reklámokat érezzük már elviselhetetlenül hosszúnak és szájbarágónak, de lelassultak számunkra a hetvenes-nyolcvanas évek akciófilmjei is. A Music Television klipforradalma lemondott a látvány értelmezhetőségéről, a televízió távirányítója hadat üzent a folyamatos befogadásnak, a gyorsulásért cserébe azonban jószerivel semmit nem helyeztek a másik serpenyőbe: világunk és életünk felületesebb és jelentéstelenebb, mint minden korábbi korban volt. S nemcsak a piac és a kommunikációtudomány alkalmazkodott az emberi agy sebességét meghaladó villódzáshoz, de a politikacsinálás is: a kampánymesterek felismerték, hogy a kollektív emlékezet minden korábbinál jobban lerövidült; nemcsak a politikusok használódnak el rövidebb idő alatt a posztmodern médiát éltető sztárkultusz természetrajza szerint, hanem a nagyvonalú választási ígéretek módszeres számonkérésétől is csekélyebb mértékben kell tartani. Korábban elképzelhetetlen terük nyílt a politikai sarlatánoknak, a médiahipnózis lovagjainak. Az időnyerés, amitől az emberi szabadság megnövekedését, a demokrácia kiteljesedését reméltük, mindinkább a diktatórikus akaratátvitelek eszközévé válik. Gleick nem élt diktatúrában, így láthatóan nem tudja, hogy az időnyerészkedés képes az ellentétébe is átcsapni: az önkényuralom ege alatt az egyik nap olyan, mint a másik; az idő végtelenül lelassul. Sok embertársunk számára ma is vonzó közeg a kádári lassúság. A gyorsulás elszánt hívei érthetően irtóznak ettől a csigatempótól – s nem csupán azért, mert mind elképesztőbb olimpiai csúcsokat akarnak látni az atlétikai stadionokban. Gleick őket is mérsékletre inti: aki túl nagy sebességgel akarja bevenni a kanyart, az azt kockáztatja, hogy érintő irányban elhagyja a pályát.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.