Harapófogóban

Miközben a környező országok lankadatlanul hivatkoznak az európai jogokra, ha kisebbségvédelemről van szó, területükön düledező templomok, kecskelegelőnek használt sírkertek, fölrobbantott emlékművek figyelmeztetnek a realitásokra. Szombathelyen nemrégiben csapat verbuválódott, amely megunta a „jószomszédi” hazugságokat és a tehetetlenkedést.

2003. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha úgy tetszik, üzemi kirándulásnak indult a kilencvenes években. Csak nem a bejáratott Gorenje-karavánutakon, Ausztriába, a Shopping City Centerbe vagy Tarvisio legközelebbi szupermarketébe, hanem keletre – Kárpátaljára, Erdélybe és a Bácskába. Kovács Jenő képviselő, a Vas megyei közútkezelők vezetője felfedező-utakra csábította barátait és munkatársait, akik eleinte meglehetősen idegenkedtek az ötlettől. Éppen Romániába? A magyarellenességükről ismert románok, ukránok, szerbek közé? Aztán átlépték a határt, s rádöbbentek, hogy mindez ostobaság: éppen a legvadabb mócvidékeken, a magyaroktól emberöltőkkel ezelőtt megtisztított tájakon fogadták őket a legtermészetesebb vendégszeretettel az egyszerű parasztemberek. Újra és újra útra keltek hát, mert Kovács Jenő Erdély-rajongása lassan mindnyájukra átragadt.
Csakhogy amit ott találtak, az a szombathelyi csapat minden tagját megrendítette. A legfrissebb útikönyvekkel felfegyverkezve keresték középkori csaták emlékműveit, hadvezéreink sírját, egykor impozáns istenházákat – s jóformán semmit nem találtak. Csupán legyalult földet vagy romokat.
– Magyarországon ma nincs objektív és hiteles leírás Erdély jelenlegi állapotáról – nyolcvan évvel Trianon után – mutat rá Kovács Jenő. – Sok turista ezért nem is merészkedik oda, s aki eljut Romániába, csak a bejáratott vidékeken, Erdély töredékén kirándul. A többi terület csaknem teljesen ismeretlen a többség számára. A mostani útikönyvek többnyire használhatatlanok; ezért egy 1902-es bedekker alapján tájékozódunk, amelyet egykor az Erdélyi Kárpát-egyesület adott ki. Leírásaival ma is könnyedén azonosíthatók, megközelíthetők a már eltűnőfélben lévő vagy megsemmisült műemlékeink. Így találtuk meg például Vasvári Pál és katonái sírját.
Bebolyongták a Mócvidék hegyoldalait, amelyeken imitt-amott furcsa kis halmok emelkednek, áthatolhatatlan tüskebozóttal benőve: az 1848–49-es, Avram Iancu-féle magyarellenes pogromok tömegsírjai. Templomokat találtak, amelyek szószékéből bodzafák, csipkebokrok nőttek. Sokaknak kinyílt volna a bicska a zsebükben erre a látványra, sokan az asztalt csapkodták volna, örök magyar átokról meg balsorsról prédikálva. Kovács Jenőék nem csapkodtak. Munkához láttak.
– Az utak mindenkiben döbbenetet váltottak ki – mondja Tóthné Temesi Kinga építőmérnök, az expedíciók egyik szervezője. – Pénzt, ruhát, gyógyszereket, könyveket gyűjtöttünk a szórványvidékeknek. Ám amint felfedeztük a nevezetességeket, s beláttuk, hogy pusztulásra van ítélve történelmünk – mentőcsapatokat szerveztünk kollégáinkból, barátainkból.
Nagyvállalatok vezetői, fürdőigazgatók, informatikusok, közgazdászok és kétkezi munkások fogtak össze Szombathelyen. A legkülönfélébb értékrendű, érdeklődési körű emberek láncfűrészt, kapát, kaszát ragadtak, hogy kiszabadítsák a folyondárok, erdők fogságából régi sírkertjeinket. Vagy csupán megállítsák a vandál pusztítást. Van, aki kemény fizikai munkát végez a helyszínen, és van, aki összegyűjti könyvtárakból a vonatkozó információkat: eredeti alaprajzokat, régi fényképeket, metszeteket az épületekről – a rekonstrukciót megkönnyítendő. Templomokat újítanak fel, szoborállításokhoz járulnak hozzá: többek között a máramarosi Técsőn Hollósy Simon festőművészéhez. A Bácskában és Kárpátalján könyvkiadáshoz nyújtottak anyagi segítséget. A kárpátaljai árvíz idején pedig mindegyikük fölajánlotta egyhavi fizetését a rászorulóknak.
– A magyarságtudat csak a határon túl fogalmazódott meg bennünk kristálytisztán, amikor olyan magyarokkal kerültünk kapcsolatba, akik már nem beszélik a nyelvet, mégis közös hullámhosszon voltunk velük – jegyzi meg Tóthné.
– A helyszínekről készített fényképeket szerkesztettem; s látni akartam, milyenek a valóságban a pusztuló templomok, műemlékek – vall a kezdetekről Szandi Péter informatikus. – Csatlakoztam a csapathoz: megörökítünk, dokumentálunk minden épületet: három éve felvételt készítettünk például a Fehér megyei Magyarigen középkori katolikus iskolájáról. Ezen a képen még állnak a falak, a tető egy része is. A két évvel ezelőtti fotón már csak az alap töredéke látható; az egy évvel ezelőttin pusztán az üres telek. Mára pedig befüvesítették az iskola helyét, s mindössze ezek a fotók emlékeztetnek arra, hogy ott valaha magyar iskola működött.
– Senki nem tudja, hogy a szórványban, Máramaros és Hunyad megye harapófogójában hány magyar asszimilálódott – magyarázza Kovács Jenő. – Kalotaszeggel, a Mezőséggel, a Székelyfölddel, a nagyobb városokkal ellentétben erről a régióról nem készültek efféle felmérések. A negyvenes évek óta olyan rossz ennek a térségnek a közlekedése, hogy gyakorlatilag mindentől elszigetelődött. A világ vége lett. A Hunyad megyei Nagypestény faluban látható egy koszorú, amelynek csonka a magyar trikolórszalagja – hoz példát Kovács. – Annak az a története, hogy amikor odavittük, egy helybéli néni levágott egy darabot a szalagból, és a szíve fölé tette a kabátzsebébe. Hihetetlen, hogy a dél-erdélyieknek mennyire megkopott a magyarságtudatuk, mégis erősen kötődnek nemzetiségükhöz, ha valaki vagy valami emlékezteti őket rá. De hogy valójában mekkora a veszteség, mennyi magyar tűnt el, azt a temetők, templomok mutatják. Ezek hajdani ittlétünk bizonyítékai, már ameddig állnak. A templomokat talán kevésbé bántják a románok. A temetőkkel más a helyzet, a síremlékek nagy részét már elhordták. Borosbenedeken például amikor a pópa építkezett, a sírköveket az alapba töltötték.
– Borosbenedeken a templom mellett él egy idős asszony, mára az egyetlen magyar a faluban – veszi át a szót Máté László, aki szakmunkásként vesz részt a csapat mentőakcióiban. – Senkivel nem beszélhet anyanyelvén, csak velünk. És nem dadog, nem affektál, nem felejti el a nyelvet, mert átment két hétre Amerikába. Beszél. És büszke rá. Számomra ez volt a legmegdöbbentőbb, hogy így is lehet élni és megmaradni…
Kovács Jenő csapata Erdélyben a déli területekre korlátozza tevékenységét. Magyarországról viszik a gépeket; s egyszerre többtucatnyian kerekednek fel, szabadságukat, pénzüket áldozva az expedíciókra. Mint az igazgató elmondja, a legnagyobb nehézségeket az eltünedező műemlékek, tömegsírok újrafelfedezése jelenti.
– Ompolygyepűn például négyszer voltunk, mire a helyiek útmutatása alapján megtaláltuk az 1849-es vérengzés három magyar tömegsírját – emlékezik Kovács. – Magunktól soha nem leltük volna meg, mert az útkaparó ráhordott mindenféle építőanyagot. Algyógyon csak nagy sokára árulták el, hol található az ugyanekkor agyonvert presbitérium tömegsírja és a Kun Kocsárd-kastély helye. Utóbbiból csak a feljáró és két csonka oszlop maradt meg a dzsungel közepén.
– Úgy tetszik, ezek az utolsó pillanatok…
– Ompolygyepűn levakarták a tömegsírra állított emlékmű magyar feliratát, lyukakat fúrtak a kőbe dinamit számára – mondja Kovács Jenő. – A falusi temetőket csak a helybéliek útmutatásai alapján találtuk meg: a köveket már régen ledöntötték, s egész erdőket kellett kiirtatnunk, hogy megtisztítsuk a területet, s újra láthatók legyenek a fejfák. A zajkányi Hunyadi-emlékművet traktorral meghúzatták, hogy ledőljön, majd a fémbuzogányt bevontatták a közeli halastóba. Ezt követően a megmaradt kőtalapzatot daruval szállították el. A magyarigeni tömegsíron golyónyomok láthatók: román rendőr lőtt bele dühében. Az abrudbányai református templomot csak butikos templomnak hívjuk, mert mára az oldalába mindenféle kis boltokat építettek. A Bánffyhunyad közeli tömegsíron, amelybe Vasvári Pált is eltemették, ma hatalmas ortodox kőfeszület áll – ki más, mint Avram Iancu nevével. Csak a századfordulós útikönyv alapján lehetséges ezeket a helyeket azonosítani.

A Bácskában és a Bánátban hasonló állapotokat találtak: a Délvidéken a szombathelyi csapat azokat a tömegsírokat keresi, amelyekbe a szerb partizánok 1944-es vérfürdőjének áldozatait hányták. Szerbiában azonban többször meggyűlt a bajuk a karhatalommal. Amikor például a partizánokat túlélő idős ember otthonát fényképezték Csurogon, akinek apját, anyját megölték 44-ben, a következő faluban már várta őket a szerb államrendőrség sötétkék Zastavája. Letartóztatás, hosszas magyarázkodás. De menekülniük kellett akkor is, amikor Verbászon kutatták a tömegsírt: amikor megérkeztek, hüledezve látták, hogy a régi magyar–német temetőben éppen közművesítenek. A sírokat nem kímélve ásták a munkások az árkokat a csatornának: ment a markoló, dőltek a keresztek. Fényképezni kezdték a temető pusztítását, de vesztükre, mert azonmód előpattant a bokrokból az építésvezető főmérnök. Kovácsék nem várták meg, hogy kiérkezzen a rendőrség.
– Önök szélmalomharcot vívnak, ellenséges indulatokkal, érdekekkel kell megküzdeniük.
– Sajnos teljes értetlenséget tapasztalunk – feleli Kovács Jenő. – Erdélyben még az újságírók is azt firtatják, kik vagyunk, miért megyünk oda. Én meg nem értem a kérdést. A Vas megyeiek otthon érzik magukat Erdély dombvidékein még akkor is, ha ott már tíz százalék alatt van a magyarság. Ám a magyarországiak sem értik, mi a szándékunk ezekkel az akciókkal. A helybéli magyarokat sokszor az zavarja, hogy ők nem végzik el a munkát saját temetőik, templomaik körül, s több száz kilométerről odamegy valaki példát mutatni – vélekedik Kovács. – Míg az egész világon pozitív jelenség a példamutatás, nálunk ezzel komoly bajok vannak. Itthon szemünkre vetették a megyei napilapban, hogy miközben útjaink kátyúsak, mi Romániába megyünk dolgozni. Tragikus ez a szemlélet.
A csapat többi tagja bólogat: sokszor kérlelik őket az erdélyi parasztemberek is, inkább igyanak egy kupica pálinkát velük, abból baj nem lehet. Hagyják a fenébe azt a templomtakarítást. Kovács Jenő elpanaszolja, hogy a vajdahunyadi Magyarok Házába négy magyarországi vállalkozó adta össze és szállította ki a fűtésrendszert. Azóta nem kaptak egy köszönőlevelet sem.
– Nem tudhatjuk, min mentek keresztül ezek az emberek a Ceausescu-rendszerben, míg kialakult bennük ez a védekező magatartás. Meg az apátia. Még a székelységnél is. Ezért valóban sokszor szélmalomharc, amit csinálunk – ismeri el az igazgató. – A Hunyad megyei magyarokat, noha ötvenezren vannak, nehéz felrázni ebből az apátiából. Félelmeim vannak, mi marad ott újabb nyolcvan év múlva…
– Idős bácsik odajöttek hozzánk munka közben, és megkérdezték tőlünk: maguk büntetésben vannak? – teszi hozzá Máté László. – De van ellenpélda is. Tavaly ősszel kitakarítottuk a fehérvízi templom környékét. Amikor az idén visszamentünk, azt tapasztaltuk, hogy a kitisztított területet folyamatosan karbantartják. Csak részben szélmalomharc tehát, amit vívunk. Ha csak ennyi eredménye van is, már megéri.
– Ugyanakkor a tereprendezéssel is vigyázni kell – mondja Tóthné Temesi Kinga. – Fehérvízen az történt, hogy a kitisztított templom környékére azonnal temetkezni kezdtek a románok, elfoglalva minden talpalatnyi földet, úgyhogy meghagytunk egy gazos védelmi sávot, véget vetve a halottak térfoglalásának. Hozzátenném: lehet, hogy mi sem látjuk mindig jól az erdélyi magyarok problémáit. Kevesen értik meg, miért éppen a gyakorlati haszonnal nem bíró, romtemplomokat védjük meg. És kimondatlanul is feszültséget keltünk a jelenlétünkkel, bár mindig hangsúlyozzuk: mi nem a régi rendszert kívánjuk visszaállítani. Mégis a régmúltnak állítunk emléket.
– A magyarországi értetlenkedés talán annak is köszönhető, hogy ma megint sokan azt gondolják, erdélyi műemlékeket helyreállítani valamiféle irredenta nyavalygás – jegyzem meg.
– Az osztrák tévében negyven éve minden héten látható dél-tiroli regionális adás – válaszol Kovács Jenő. – Ausztria szinte minden városában található Dél-Tirolról elnevezett utca vagy tér. Ha ott valaki ezt a régiót emlegeti, nem számít irredentának – csupán hazafinak. Nálunk ez a megbélyegzés a szocializmus bűne. Ám lassan talán el lehetne érni, hogy megint nyüzsögjenek ezeken a vidékeken a magyar buszok, hiszen Erdélyben minden jóval olcsóbb, mindenütt tudnak magyarul, magyar történelmi emlékek garmadája található ott, az egyszerű román néppel sincs semmi probléma.
Ompolygyepűn mindenesetre megnyerték a pópát: tudomásul vették, hogy ahol már nem élnek magyarok, ott a román papok hozzájárulása nélkül nem történhet semmi. A pópa beleegyezett az emlékmű megtisztításába, az obeliszk avatásán is részt vett. De nem volt rest kéréssel fordulni a szombathelyiekhez: az lenne az ő vágya, hogy a magyar emlékhelyek mellett gondoljanak a románokéira is, ha felújításról, adományokról van szó, mondta. Kovács Jenőék ma is tárgyalásokat folytatnak: 1848–49-es emlékművet állítanak Ompolygyepűn a magyar és a román áldozatokra emlékezve. Tegyük hozzá, azért furcsa ez az igény, mert román áldozatai nemigen voltak annak a mészárlásnak, amelyen a környező településekről menekülő magyar civilek, asszonyok, gyerekek pusztultak el. Ugyanez az árukapcsolás vonatkozik Fehérvízre: a református templom felújításába úgy egyezett bele a helyi pópa, hogy a szombathelyiek megígérték, egyúttal a szomszédos ortodox templomot is renoválják, amely hirtelen műemlékké vált.
– Jó lenne, ha a román állam is fölfogná, hogy itt össznemzeti értékekről van szó, amelyek megmaradása nekik is érdekük – mondja Tóthné Temesi Kinga. – Amíg ez nem történik meg, nekünk kell összefognunk, hogy valahogy megóvjuk elárvult emlékeinket.
Szombathelyen összefogtak. A csoport most lázasan készülődik Fehérvízre: ha megjön a román államtól az engedély, megint felgyűrik az ingujjat, és tetőt raknak az úrházára. Mentik, ami még menthető. Ameddig menthető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.