Hattyúdal harci helikopterre hangszerelve

Kelepeléssel, sivítással vegyes robaj hullámai visszhangoznak a Bakony hegyoldalai között. A harci helikopterek famíliájának szovjet-orosz tagja, a Mi–24-es nem éppen alacsony zajszintjéről vált híressé, ám a környékbeliek számára az utóbbi két és fél évtizedben mégis megszokottá vált a hangja. A félelmetes kinézetű és brutális harci erejű forgószárnyas – valamint felmenője, a Mi–8-as teherhordó – azonban a védelmi felülvizsgálat következtében, alighanem már a közeljövőben búcsút vesz az ismerős tájtól.

2003. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szentkirályszabadja apró település a Balaton fűzfői csücskétől északra, Veszprémtől délre alig hét kilométerre. A repülőtér a faluról kapta a nevét, mely immár hosszú ideje egybeforrt a Magyar Honvédség helikopteres fegyvernemével. Ebben a kapcsolatban különös jelentőséggel bír az a tény, hogy Magyarországon jelenleg egyedül itt üzemelnek a Mi–24-es harci helikopterek, melyek a haderő jelenleg egyetlen, a szárazföldi csapatok támogatására alkalmas repülőeszközei.
Szerdán akár átlagosnak is nevezhető, ám mégis különös feladatra szálltak fel a Bakony Harcihelikopter Ezred pilótái, fedélzeti mérnökei és fegyverzetoperátorai. A közeli Hajmáskér melletti óriási lőtéren végrehajtott lövészetre ugyan minden harmadik hónapban sor kerül, ám a mostani alkalom talán az utolsó, melyet Szentkirályszabadjáról felszállva hajtanak végre. A festői környezetben elhelyezkedő, jó infrastruktúrával rendelkező repülőteret ugyanis a honvédség újabb zsugorítását célzó védelmi felülvizsgálat minden jel szerint halálra ítélte, távozásra kényszerítve a helyi alakulatot és már-már ikonszerű forgószárnyasait. A feltételes mód csak azért indokolt, mert mint a katonák mondják: csak akkor biztos valami, ha jól megérdemelt nyugállományból emlékszünk rá vissza. Ha azonban a kormány és – mint suttogják – a Köztársaság tér rábólint a Honvédelmi Minisztérium előterjesztésére, a szentkirályiaknak és vele „minyóiknak” (Mi–8), illetve „mihuiknak” (Mi–24) távozniuk kell – vagy Szolnok, vagy Pápa irányában (a végső döntésben állítólag a városok polgármestereinek párthovatartozása döntő tényező lehet).
A lövészetet egyrészt a kiképzésükben erre a szintre érkezett fiatal hajózók hajtják végre, ám időről időre a személyi állomány minden tagjának is vizsgáznia kell belőle – tájékoztat Székely Gábor alezredes, az alakulat harci alkalmazási főtiszje. Ezúttal három Mi–24-es lő nem irányított rakétával, illetve 12,7 milliméteres géppuskával, meg egy Mi–8-as nem irányított rakétával. A szentkirályiakhoz a szolnoki Vegyes Szállítórepülő Ezred három Mi–8-asa is csatlakozik. A kérdésre, hogy mennyi lőszert tüzelhetnek el? – a válasz a Honvédség jelenlegi állapotait ismerve meglepő: attól függően, hogy mennyi lejáró élettartamú lövedék van raktáron, akár teljesen feltölthetik a gépek oldalán lévő rakétaindítókat. Ha azonban a lövészet épp olyan időpontra esik, amikor nincs „kifutó” rakéta, beérik gépenként két-két vagy négy-négy darabbal, mely a személyzet képzéséhez vagy tudásának ellenőrzéséhez elegendő. A lőtéren egy ötven méter átmérőjű körbe kell beletalálni – mondja az alezredes, hozzátéve, hogy ritkán fordul elő „jó” osztályzatnál rosszabb minősítés. Emlékeztet ugyanakkor arra is, hogy a Mi–24-es irányított páncéltörő rakétával is rendelkezik. Változattól függően ezek hangsebesség alatti (szubszonikus), vagy a feletti (szuperszonikus) sebességűek, és „pontlövők”, azaz kettő-négy kilométer távolságról nagy valószínűséggel eltalálnak egy harckocsi méretű célt. Igaz, áruk egy középkategóriás gépkocsival vetekszik.
A pilóták jártassága változó – derül ki. Idén a NATO-együttműködésre és kutató-mentő feladatokra kijelölt személyzetek hetven órát repülhetnek, míg a személyi állomány maradéka tízet-húszat. A felszállások száma általában az óraszám háromszorosa, hiszen hétperces iskolakörtől kezdve másfél-két órás országjáró útvonalak is a feladatok között szerepelhetnek. A fiatalok között feltűnnek a honvédség légierejének „titkos fegyverei” is: két hölgy, akik egy véletlen folytán kerültek a Mi–24-es fegyveroperátori kabinjába, s úttörőnek számítanak. Parancs híján azonban nem kívánnak nyilatkozni, ami a hazai sajtóban érzékelhető többségi tendenciákat ismerve talán nem is véletlen.
Miután a rakétákat és a géppuskákat betöltötték, a hajózószemélyzet indítja a hajtóműveket, ellenőrzi a paramétereket, majd nagy porfelhők és repkedő fűcsomók közepette felszáll. Az alkalomra meghívott média a lőtér „nulla pontjáról” kísérheti figyelemmel tevékenységüket, ám idővel az egyik Mi–8-as fedélzetéről is, a levegőből. A táj gyönyörű, s alacsony repülés közben akár a gyárudvaron hempergő komondor is felismerhető.
A lövészet lassan véget ér, s bár a helyiek nem beszélnek róla, talán lélekben már búcsúzkodnak a megszokott bázistól. Bárhova is kerülnek azonban, gépeik, a szovjet–orosz repülőgépipar talán legkiforrottabb, legrobusztusabb termékei még akár két évtizedig is velük maradhatnak. A Mi–24-est lengyel–cseh–szlovák–magyar együttműködés keretében kívánják korszerűsíteni, az elnyűhetetlen Mi–8-asnál pedig nehéz lenne elfogadható áron jobbat találni.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.