Húsz óra munka az M5-ös útdíjért

Egyre nagyobb az elégedetlenség azok körében, akik a magas útdíjak miatt nem tudják használni az M5-ös autópályát.

Putsay Gábor
2003. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dél-alföldi vállalkozók és a polgárok ugyanazt a díjat kívánják fizetni az M5-ösön, mint amennyibe az állami kezelésű autópályák kerülnek, a diszkriminációmentes közlekedési feltételek megteremtése pedig a kormány feladata lenne. Ezzel szemben a kormány eddig nem tudott megegyezni az M5-öst üzemeltető társasággal. Babák Mihály, a Fidesz – MPSZ országgyűlési képviselője lapunkkal közölte: Békés megyében a munkavállalók felének havi ötvenezer forint a jövedelme, nekik húsz órát kell dolgozniuk azért, hogy a Budapest–Kecskemét útvonalon oda-vissza kifizessék az útdíjat. A kormány sikerként könyveli el a négynapos sztrádamatricát, miközben a dél-alföldiek helyzete nem változik, holott az M5-ös egy része az adófizetők pénzéből épült. Felháborító – tette hozzá a képviselő –, hogy a térség lakóit másodosztályú állampolgárként kezelik, ezért tiltakozásképpen polgári engedetlenséghez folyamodnak.

Az országgyűlési képviselő szerint az MSZP–SZDSZ kormány feladata, hogy megoldást találjon a díjak jelentős mértékű csökkentésére, többek között azért, mert a Horn-kormány intézkedései miatt kerültek ebbe a helyzetbe. Ismert: az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. és az állam között 1994 májusában köttetett meg a szerződés, amit a Horn-kormány alatt az autópálya-társaság javára két alkalommal módosítottak. Ekkor vállalt az állam kötelezettséget az AKA veszteségeire üzemeltetési hozzájárulásként, ezenfelül a korábban megépült autópálya-szakaszokat is bevonták a díjfizetési rendszerbe. Jelenleg a személygépkocsival közlekedők egyetlen útért 3250 forintot, a nehézgépjárművel közlekedők 10 070 forintot fizetnek Budapest és Kiskunfélegyháza között, miközben az adózók pénzéből évente 4-4,5 milliárd forintot juttat az állam az AKA Rt.-nek üzemeltetési hozzájárulásként.
A Csongrád megyében bejegyzett M5 Autópálya Alapítvány szerint a kormánynak határozottabb álláspontot kellene képviselnie ahhoz, hogy a díjak valóban csökkenjenek. A minimumelvárás, hogy a dél-alföld jogtalanul diszkriminált vállalkozóinak és lakóinak is megfizethető legyen a sztráda, azaz az M5-ösön is ugyanolyan mértékű legyen az útdíj, mint a matricával használható állami kezelésű autópályákon.
A kormány lépéselőnybe került az AKA Rt.-vel szemben, mivel az autópálya-társaság pozíciói megrendültek. Ennek ellenére még mindig nem jött létre a megállapodás. Ismert, hogy az AKA Rt. abban az esetben vehet fel kedvező kamatozású hiteleket az EBRD-től – amiből a jelenlegi szakasz adósságait finanszírozná –, amennyiben a magyar kormány ehhez hozzájárul, ezenkívül a társaság csak 2004 végéig kaphat üzemeltetési hozzájárulást.
A kedvező kamatozású hitelek révén harminc százalékkal csökkenhetne az útdíj, az AKA viszont 2003. december 31-ig rendelkezik a továbbépítés jogával. Az építkezés mielőbbi megkezdése – lehetőleg állami szinten – azért fontos a kormánynak, mert Medgyessy Péter 2006-ra ígért autópályát Szegednek. Egyelőre tehát egyeztet a két fél, a matricát legkorábban 2004 januárjától lehet bevezetni.
***
Egyeztetés a 7-es útról. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) és öt közúti fuvarozói érdekképviselet képviselői a régi 7-es út velencei-tavi szakaszán bevezetendő forgalomkorlátozásról tárgyaltak tegnap. Az egyeztetést a jövő hét közepén folytatják. Andricsák Zoltán, a GKM gépjármű-közlekedési főosztályvezető-helyettese elmondta: az M7-es autópálya díjasítása után több helyi önkormányzat kezdeményezte a Fejér megyei közútkezelőnél a kamionok mielőbbi kitiltását. Karmos Gábor, a NiT Hungary szervezeti igazgatója közölte: a tárcától felkészülési időt, a négynapos sztrádamatrica kiterjesztését kérték a kamionokra, továbbá azt, hogy az útdíj áfája levonható legyen 2004. január elseje után is.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.