Kié a ház?

-Szigetvilág-

2003. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erős képzelet szüli az okokat
(Montaigne)

A város megbecsült tanárnője a hatvanas években épült blokkház első emeleti lakásában lakott, egyedül. Szomszédait gyermekkorától ismerte. E több évtizedes megszokásban hozott változást a földszinti lakásba beköltöző család életvitele. Többször előfordult, hogy éjszakába nyúló társasági életük lehetetlenné tette a tanárnő számára a pihenést. Miután a hangoskodókat az éjszakai órákban nem akarta zavarni, egyik reggel kérte meg az éppen otthon tartózkodó fiatalasszonyt, hogy este tíz óra után lehetőleg ne hallgassák hangosan a zenét. Este csöngettek a tanárnőnél. Ajtónyitás után a földszinti szomszédot pillantotta meg. Köszönésre nyílt a szája, mikor a megtermett férfi hatalmas pofont kevert le neki. Ezután szó nélkül elment. A tanárnő néhány hónap múlva, minden feltűnés nélkül elköltözött.
Második évtizedébe lépett köztársaságunkban a polgári lét feltételeitől jórészt megfosztott adófizetők életét egyre nehezebb teherként nyomasztja hétköznapi konfliktusaik hálója. A letűnt diktatúra hatalmi intézményeivel szemben oly virtuózan felvértezett egyén a demokratikus viszonyok között, az új típusú kulturális konfliktusokra egyelőre nem dolgozott ki megoldási módokat.
Az új évezred elején a magyar társadalom jó része kulturális közérzetében frusztrált. Az egyre feszültebb és csalódottabb mintapolgárt európai gyökerű kulturális biztonságában, megszokásaiban zavarják a globalizáció szükségszerű velejárójaként elkönyvelt konfliktusok, amelyek elől nincs menekvés. Ennek köszönhető, hogy az egyén és a közösségek, valamint a világ népei mindinkább a kulturális összetartozás lehetőségét és élményét keresik jövőjüket meghatározó módon. Napjainkra bizonyítottá vált, hogy a föld népei közvetlenül kapcsolódnak tágabb erkölcsi és civilizációs központjaikhoz, s ezeken keresztül az emberiség egyetemes világába. E kulturális centrumokat a történészek és civilizációkutatók ma is szívesen kötik földrészekhez (Ázsia, Európa, India), vagy nagy világvallásokhoz (hindu, keresztény, iszlám). Ezek a népeket egybegyűjtő nagy kultúrák osztják föl és meg földünket. A harmadik évezred nyitányának fő témája a kultúra kérdésköre lesz. Döntő küzdelmek játszódnak le a közeli évtizedekben-évszázadokban – a világ kulturális újrafelosztásának korszakában.
Az azonos kultúrához (centrumhoz) tartozók között a konfliktusok döntően a politikával gerjesztettek, inkább szimbolikusak, és a politikai uszítás elmúltával ezek általában megszűnnek. Az eltérő kultúrájú népek, közösségek között a konfliktusok döntően a mindennapi élet színterein, az együttélés gyakorlatában, vagyis fizikai közelségben eszkalálódnak. Ezek a konfliktusok tartósak, kezelésük jóval bonyolultabb. Míg a művészetek, a tudomány vagy akár a sport területein soha nem tapasztalt internacionalizálódást él át az emberiség, addig a hétköznapok szervezésében, a normák és értékek sokszor viharos átrendeződésében korábban nem érzékelt, elfojtott, vagy nem létezett feszültségek kerülnek felszínre.
E valóban világtörténelmi jelentőséggel bíró korszakváltásban az európai kultúra is jelen van, noha a XX. századtól folyamatosan csökkenő arányban és állandó veszélyeztetettségben. Ezért, valamint a polgári lét lehetőségeinek, tisztességének helyreállítása miatt van kitüntetett szerepe napjainkban a kulturális konfliktusok kezelésének, az erre vonatkozó politikai programok hatalomra kerülésének. Sajnos, a kisebbségi kérdéshez hasonlóan, nálunk e problémakörben is a magát liberálisnak hirdető multikulturális aktivisták jelenléte és értékrendje a kizárólagos, az ő politikai programjaik működnek és vallanak kudarcot rendre a nagyvilágban és hazai viszonyaink között egyaránt. A konzervatív kritika és alternatíva szinte teljes hiánya mellett.
A különböző kultúrák egymáshoz való viszonyának és a konfliktusok alaptípusainak bemutatására az úgynevezett „házirend modell” kitűnően alkalmazható. E modell lényegét tekintve a szerződéshez való emberi-közösségi viszonyokat és e viszonyulások következményeit mutatja be. A szerződések az európai demokráciának évszázadokon át kikezdhetetlen építőkövei voltak. A múlt században még szinte valamennyi tömblakás lépcsőházának kiemelt helyén ott függött a házirend, amely tartalmazta az ott lakók jogait és kötelességeit. Ennek betartása alapvetően a lakóközösség érdekét szolgálta, teljesülésére a házmester ügyelt különösebb hatáskör nélkül. Nos, e házirendhez (szerződéshez) alapvetően kétféle módon lehetett-lehet viszonyulni: vagy betartottuk-betartják (A), vagy nem (B). Az A eset teljesen egyértelmű. A B változat három változatot hordoz. B/1-ben a rend ellen vétőt szankcionálják. B/2-ben a házirend szabályainak semmibe vevői győzedelmeskednek. Kiszámíthatatlan konfliktusspirál veszi kezdetét, amely tönkreteszi a házirend szabályait korábban megtartók mindennapi életét. B/3: amikor kölcsönös érdekek alapján módosítanak a házirenden.
Az A megoldás a kultúrák közötti harmonikus viszonyt szemlélteti, a házirend – önérdeket is figyelembe vevő – megtartását. Ez a „harmónia” természetesen nem mentes az érintkezők közötti esetleges feszültségektől, amelyeket azonban a kölcsönös megállapodások szövete – a házirend főszabályaihoz igazodva – minimalizálni képes. E viszony az azonos kulturális szokásrendűek között működik, illetve ha a „beköltözők” alkalmazkodnak az ott élők normáihoz, mindennapi életrendjükhöz. E variáció szerint rendeződött a különféle emigrációs hullámokkal Amerikába és Nyugat-Európába kerülő honfitársaink, vagy a hetvenes évektől Erdélyből hazánkba települő magyarok sorsa. Integrálódtak a befogadó kultúrába. Ha volt is részleges kultúravesztés, ez önként vállalt volt, amely az egyén érdekét éppúgy szolgálta, mint a befogadó közösségét.
A B/1 megoldás elvárja, sőt átlátható követelmény- és jogrendszer alkalmazásával kikényszeríti a házirend megsértőjétől az alkalmazkodást. Ez esetben a kulturális konfliktusok a házirend szabályai szerint oldódnak meg. Emlékezzünk például azokra a magyar disszidensekre a hetvenes évekből, akik első Zürichben töltött szilveszterüket a budapestihez hasonló, éjfél utáni utcai vigalommal tették emlékezetessé a jórészt álmukból fölvert zürichi polgárok számára. A következő évben már nem győztek svájcibbak lenni a svájciaknál…
A legkülönfélébb szankciókkal megkövetelt alkalmazkodás a befogadó kultúrához nem jár kultúrafeladással. Alapvetően civilizációs többlet (másság) elsajátítását követeli meg, ami a konfliktust keltő saját hosszú távú érdeke is. A B/1-es változat példája a magyar honfoglalás jó százéves története is. A házirend főszabályait akkor is Európa alapító atyái diktálták. Mint tudjuk, a Szent István-i út jelentős kulturális konfliktusokkal, sőt kultúravesztéssel járt, sikeres alkalmazkodásunknak köszönhettük megmaradásunkat. A kulturális konfliktusok feloldásának e változata a klasszikus konzervatív megoldás példája, amelynek eredménye az európai kultúrpatriotizmusban értékként összegződik, s amelyhez alkalmazkodva rendezzük életvitelünket.
A B/2-es megoldás a kultúrák közötti konfliktust tartósítja. Vagyis aki megsérti a házirendet, az kerül uralkodó pozícióba, jelentős és céltudatos „lépcsőházon belüli” segítséggel. Ez a változat szemléletesen megjeleníti a multikulturális harcmodort és doktríner taktikázást. Ebben a harcban az alapvetően kulturális konfliktusokat etnikaivá alakítják át. Az ultraliberálisok szerint a lépcsőházban lakók (azonos kultúra) a többség, a „beköltözők” a kisebbség, a másság. Nyilvánvalónak tartják és hangoztatják az úgymond „többség” eleve diszkriminatív viszonyát a „kisebbséggel”, „mássággal” szemben. Ezen a ponton jelentkezik valóságidegen előítéletességük kimeríthetetlen ötletgazdagsága. Semmitől nem riadnak vissza e doktríner taktikázás során, amelynek célja, hogy a többségre lelkiismeret-furdalást erőltessenek, a kisebbség, másság iránti kivételes bánásmód erkölcsi igazolásaként. Nincs az a módszer, amit ne alkalmaznának előítéletes alapképletük igazolására, a provokációtól a tények meghamisításán keresztül akár a kukkolásig. A Kritika című folyóirat idei májusi számában a csenyétei cigányság sorsának alakulásával foglalkozó szerzőpáros arra vetemedett, hogy a XIX. században élt „csenyétei atyafiakat” – egy a szerzők által elképzelt, minden hiteles alapot és adatot nélkülöző párbeszéd alapján – nem mással, mint „etnikai tisztogatással (ethnic cleansing) vádolják (Ladányi János–Szelényi Iván A csenyétei cigányság társadalomtörténetének vázlata). Ezt még Hágában sem meri megtenni a felkészült vádlók serege a tényleges etnikai tisztogatókkal. Bizonyos körökben nagyon is jól hangzik, hogy lám-lám, ezek a magyarok száz évvel Bosznia, Koszovó, sőt Auschwitz előtt már alkalmazták az etniakai tisztogatást, éppenséggel a cigánykérdés megoldásában.
Az ily módon előkészített terepen az aktivisták a most már etnikaivá, szexuálissá, vallásivá, üldözötté „színezett” kisebbségek heves szeparációs törekvéseinek lesznek ideológiai megalapozói és szószólói. Miközben eltúlzott sajtónyilvánossággal sulykolják a köztudatba az általuk sohasem definiált „többségről” az idegengyűlöletet, a raszszizmust és kirekesztő ordas indulatokat, azonközben leginkább rasszista alapon szegregálnak, mesterséges identitást gyártanak (roma, afroamerikai), etnoprogramok kierőszakolói és haszonélvezői lesznek. Bántó antidemokratizmusukra mi sem jellemzőbb, mint ingerült reagálásuk arra a természetes igényre, amely úgymond a másságtól – ami nem automatikusan kisebbség – is elvárja a megértés, a tolerancia, a kompromisszumkötés képességének demokratikus alapkövetelményeit. Vagyis a házirend szabályainak megtartását. Az ő céljuk nem más, mint a házirend lejáratása, a kötelezettségek elvetése, a valójában kulturális konfliktusok megoldása helyett etnikai feszültségek keltése – mindezzel tartósan zavaros helyzet előidézése.
Fennen hangoztatják kisebbségeiknek, hogy a házirend betartására a többség kirekesztő rasszizmusa, valamint saját hátrányos helyzetük miatt ne is törekedjenek. A házirendmodell B/2-es alternatívájának következményei jól ismertek. Azok a „lakók”, akik korábban a házirend szabályai szerint éltek, fokozatosan elvándorolnak – már ezért is bőven kijut nekik a „kirekesztő”, „idegengyűlölő” címkézés –, pánikszerűen elhagyva a multikulturális aktivisták által gerjesztett káosz immáron etnikai konfliktus helyszíneit. (Lásd Amerika, Nyugat-Európa, Dél-Afrika nagyvárosait, a gettók és dzsumbujok fokozatos terjedését.) Ráadásul a kulturális konfliktusuk efféle kezelése elősegíti a szélsőjobboldali politikai erők térnyerését.
Az ultraliberális konfliktuskezelőknek végső soron elemi érdekük a szélsőjobb térnyerése. Hiszen e politikai erők sokszor ostoba és szégyenletes politizálása teszi lehetővé, mintegy „igazolja” az ultraliberális alternatíva gátlástalan működését. A szélsőjobb segítségével állandó forrásponton tarthatják az antiszemitizmus, a rasszizmus, a kirekesztés, az idegengyűlölet vádjait. Vádolhatnak egy általuk soha meg nem határozott többséget, akik vélhetően nem négerek, nem romák, nem arabok, nem menekültek, nem zsidók, nem iszlámhívők, nem homoszexuálisok… Sajnos, az ő rasszista logikájuk szerint a többség nem definiálható, de talán nincs is.
A házirendmodell B/3-as változata a kultúrák közötti kiegyezéses (megegyezéses) viszonyt mutatja be, a házirend kölcsönösségi alapon történő módosítását. Ez a megoldás a keresztény Európa első évezredében, a jól ismert latinizációs folyamatban valósult meg, máig tanulságos teljességben. A Római Birodalom térségében élő latin őslakosság és a beköltözők (barbárok) kultúrája a kölcsönös érdekek messzemenő érvényesítésével új minőségű kultúrát volt képes létrehozni: a keresztény egyetemesség még napjainkban is ható érték-, norma- és szokásrendjét. A globalizáció, a gazdasági kényszerek, a népesedési trendek ismeretében a szükségképpen jelentkező kulturális konfliktusok kezeléséhez a latinizáció történetéből megtanulható módszerek adhatják a modern konzervativizmus terápiáinak alapját.
Kié tehát a ház? Nos, nyilván azoké, akik lakják. Az ottani élet minősége, a természetszerűen jelentkező kulturális konfliktusok kezelési módja pedig azoknak fontos, akiknek még nem mindegy, hogy ama házat hogyan is lakják az ő lakói.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.