Lassan, de növekszik a hitelkártyák aránya

A Magyarországon forgalomban lévő bankkártyák többsége még mindig betéti kártya, bár ezek részaránya fokozatosan csökkent az elmúlt időszakban. Bár javul az arány, a tulajdonosok jó része szinte kizárólag készpénzfelvételre használja bankkártyáját, ami részben az elfogadóhelyek viszonylag kis számával magyarázható.

Barát Mihály
2003. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Habár a készpénz továbbra is fontos szerepet játszik a lakossági fizetési forgalomban Magyarországon, a tradicionálisan népszerű postai készpénz-átutalási megbízások mellett egyre fontosabb szerephez jutnak a készpénz nélküli fizetési módok, illetve a bankkártya – derül ki a Magyar Nemzeti Bank 2002-ről készített összesítéséből.
Az utóbbi évben összesen 562 millió műveletet hajtottak végre készpénz használata nélkül, amely 24 százalékkal haladja meg a megelőző év forgalmát. Míg a postai fizetések és egyszerű átutalások aránya nagyon kis mértékben ugyan, de csökkent, a csoportos átutalás és beszedés változatlan maradt; a bankkártyák használata két százalékkal nőtt a megelőző évhez képest, és jelenleg a fizetések számának egynegyedét teszi ki. (Ez utóbbi tétel 71 százaléka azonban még mindig készpénzfelvétel.)
Hazánkban a múlt év végén 5,7 millió bankkártya volt forgalomban, amely 12 százalékkal haladja meg a megelőző év hasonló adatát. Ez azt jelenti, hogy a kártyák száma évről évre nő ugyan, de a növekedés üteme átlag 2 százalékkal csökken évente. A 15–64 év közötti korosztályt tekintve százból 82 fő rendelkezik bankkártyával, feltételezve, hogy mindenkinek csak egy kártyája van.
A forgalomban lévő kártyák túlnyomó többsége, 89 százaléka – 5,025 millió – még mindig betéti kártya, ez az arány azonban már két százalékkal kevesebb az előző év véginél. Ez azt mutatja, hogy nemcsak abszolút értékben nőtt a hitel- és terhelési kártyák darabszáma, hanem az összkártyaszámon belüli részarányuk is emelkedett. A 642 ezer hitelkártya fele azonban csak a bankszámlahitelhez való hozzáférés eszköze, vásárlás esetén nem kapcsolódik a használatához kamatmentes hitelperiódus, azaz nem a szó klasszikus értelmében vett hitelkártya. A kereskedőkkel együtt kibocsátott úgynevezett co-branded kártyák aránya a múlt év végén csaknem hét százalékra emelkedett, amely két százalékkal több, mint 2001-ben volt.
A kifejezetten üzleti jellegű kiadások fedezésére kibocsátott „business” kártyák száma továbbra sem jelentős, 148 ezer volt tavaly év végén, amely nem éri el az összkártyaszám három százalékát sem. A magyarázat valószínűleg az, hogy egyéb, főleg arany- és ezüstkártyákat is használnak üzleti célokra. Bár számuk egyelőre elenyésző – mindössze 22 ezer –, megjelentek a kizárólag internetes fizetések teljesítésére használható, úgynevezett virtuális bankkártyák is.
Az MNB szerint az utóbbi években mindössze pár százalékos növekedés tapasztalható az ATM-ek (bankjegykiadó automaták) számát illetően, amely arra enged következtetni, hogy azok a helyek, ahol gazdaságosan üzemeltethetők ezek a berendezések, már telítődtek. A gazdaságosnál kisebb forgalmat lebonyolító településeken, a postahivatalokban és bankfiókokban felszerelt POS-terminálok biztosítják az elektronikus készpénzfelvétel lehetőségét. Ezek száma – elsősorban a Magyar Posta informatikai fejlesztéseinek és bővítéseinek köszönhetően – jelentősen nőtt az elmúlt év során. A jegybank múlt év végi adatai szerint a kereskedői pénztárakban összesen 23109 POS-berendezés biztosítja az elektronikus kártyaelfogadást, ebből mindössze 14 működik „0 floor” limittel. Ez azt jelenti, hogy majdnem minden berendezésen minden egyes művelet engedélyhez kötött, amely növeli a kártyahasználat biztonságát. Elenyésző azoknak a termináloknak a száma, ahol csak bizonyos összeghatár felett köteles a kereskedő engedélyeztetni a tranzakciót, ellenkező esetben ugyanis nem feltétlenül jut a pénzéhez.
A hazai bankkártyaforgalom részben a hazai kibocsátású kártyákkal belföldön, részben pedig a külföldi kibocsátásúakkal hazánkban lebonyolított készpénzfelvételi és vásárlási műveletekből tevődik össze. Ezek összesen 152 millió darabot tettek ki a múlt évben, ez értékben 3555 milliárd forintot jelent. A növekedés üteme a megelőző évhez képest a műveletek darabszámát tekintve 22 százalék, értékben pedig 27 százalék: ezen belül 52 százalékkal nőttek a vásárlási tranzakciók, ennél jóval szerényebb mértékben, mindössze 11 százalékkal a készpénzfelvételek. Az előzőekből következő pozitív változás, hogy tovább csökkent a készpénzfelvételek számának aránya: míg 2001-ben százból 74, tavaly csak 68 alkalommal használták kártyáikat készpénz felvételére.
Bár az arányokban nem tükröződik, a vásárlási forgalom értéke látványosan nőtt az utóbbi három év távlatában – 442 milliárd volt tavaly –, és ez elsősorban a hazai kártyabirtokosok kártyahasználati szokásainak változásából ered, hiszen az elfogadói forgalom értékének 95 százaléka magyar kibocsátású kártyákkal lebonyolított műveletekből adódik. A magyar kártyabirtokosok tavaly, itthon és külföldön, összesen 142 millió alkalommal használták kártyáikat készpénz felvételére és vásárlásra: ez 18 százalékos növekedésnek felel meg. A kártyahasználat gyakorisága évek óta nem változik: havonta két művelet.
Az MNB szerint jól látható, hogy azoknál a konstrukcióknál, ahol a készpénzfelvétel esetén jelentős kamatot vagy kiemelkedően magas tranzakciós díjat kell fizetni, a költségmentes fizetés pedig – a számlázási periódus végéig – kamatmentes hitel terhére történik, az ügyfelek a fizetést részesítik előnyben. A betéti kártyáknál, ahol szintén díjmentes a vásárlás ellenértékének a kifizetése, a készpénzfelvétel után azonban díjat kell fizetni, még mindig igen jelentős ez utóbbi művelet túlsúlya. A kamat- és díjstruktúrán kívül befolyásolja még a megoszlási arányt a kártyákat jellemzően használó ügyfélkör összetétele. A betéti kártyákat használó ügyfelek között valószínűsíthetően még mindig sok az úgynevezett kényszer-kártyabirtokos, vagyis azok, akik csak azért kényszerülnek kártyát igényelni, hogy hozzájussanak a fizetésükhöz, amelyet havi egy-két alkalommal készpénzben felvesznek. Amennyiben a fenti arányokat a co-branded kártyáknál vizsgáljuk, meglepően magas, 46 százalék a készpénzfelvételi műveletek aránya. A businesskártyák esetében a készpénzfelvételek aránya meghaladja a vásárlási műveletekét: 56 százalékot tett ki mind az elmúlt, mind az azt megelőző évben.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.