Magánzárka

Két, összesen ezernégyszáz elítélt befogadására alkalmas börtön épül Magyarországon privát tőkéből, amelyekhez pénzt nem, kötelezettségvállalást azonban biztosít az állam –jelentette be Bárándy Péter igazságügy-miniszter hétfőn Budapesten. Az ötlet korántsem új keletű.

Dévényi István
2003. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar börtönök túlzsúfoltak. A Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságán (BVOP) korábban készült tanulmány úgy fogalmaz, hogy a büntetés-végrehajtási intézetek számát, kapacitását addig kell növelni, amíg az intézeti telítettség 100–120 százalék közé csökken. A BVOP vezetőinek elképzeléseiben – amelyet két kormányzati határozat támaszt alá – az északkeleti és az északnyugati régióban egy-egy 700 fős, Martonvásáron egy 550 fős, Nagyfán és Állampusztán egy-egy 150 fős, Debrecenben egy 150 fős, Nógrád megyében egy 100 fős előzetesház, Kelet-Magyarországon egy 100 fős női börtön, Pécsett pedig egy 50 fős regionális, fiatalkorúakat fogadó intézet létesítése szerepel.
A börtönépítés azonban drága mulatság, ezért is beszélhetett Bárándy Péter a magántőke bevonásáról. A költségeket jól mutatja, hogy a számítások szerint egyetlen, az európai normáknak megfelelő férőhely kiépítése 12 millió forintba kerül. Ráadásul az sem könnyíti meg a börtönépítők helyzetét, hogy általában már az új intézmények terve is heves lakossági ellenállást szít: néhány évvel ezelőtt Nagymaroson egy felvonulási lakótelep helyére terveztek büntetés-végrehajtási intézményt, de az önkormányzat nem vállalta a népszerűségének ártó engedélyezést.
A magyar igazságügy-miniszter egyébként annak kapcsán szólt ismét a magánfinanszírozású börtönépítésről, hogy finn miniszterkollégájával, Johannes Koskinennel az antidiszkrimináció jogi szabályozásáról, az európai elfogatóparancs-rendszerről, valamint a skandináv ország börtönpolitikájáról cserélt eszmét a napokban. Bárándy – különösen az utóbbi témakörre utalva – követendőnek nevezte a finn példát, Finnországban ugyanis már több éve megvalósult mindaz, ami idehaza még csak tervekben létezik. Bárándy Péter az elképzelések között említette például a nyitott és félig nyitott rendszerű börtönöket, amelyek az igazságügy-miniszter szerint korántsem azt jelentik, hogy a súlyos bűnök elkövetői könnyített módon tölthetik le szabadságvesztésüket, mivel a kinti életbe átvezető könnyített technikát kizárólag a hosszabb büntetések végén alkalmaznák. Ugyanakkor a kevésbé súlyos bűncselekményt elkövetők is élhetnek ezzel a lehetőséggel.
Bárándy Péter mindazonáltal hangsúlyozta, hogy a magánbörtönök építésére vonatkozó minisztériumi tervek nem azt jelentik, hogy a rabokra is magáncégek felügyelnének, vagy külsős vállalkozások szerepet kapnának akár csak az elítéltek szállításában is. A koncepció lényege inkább az, hogy vállalkozók építik fel az új börtönöket, amelyeket elkészültük után az állam lízingel – a lízingidőszak végével pedig a börtön az állam tulajdonába kerül – vagy bérel a kivitelezőtől. Kanadai tapasztalatok alapján megoldás lehet az is, ha az állam kölcsönből építi fel a börtönt, és részletekben törleszti a beruházás költségeit.
Bárándy Péter egyébként tavaly nyáron levélben válaszolt dr. Szentgyörgyvölgyi Péter fideszes képviselő e témával kapcsolatos kérdéseire:
„Én csupán azt mondtam, és ezt a jövőben is fogom mondani, el lehet gondolkodni azon, hogy a büntetés-végrehajtási intézetek bizonyos objektumait magántőke bevonásával lehetne felépíteni. A magánosítás és a magántőke bevonásával létrehozandó objektum között ugyanis alapvető különbség van. A magánosítás arra vonatkozik, hogy a már meglévő dolog állami tulajdonból magántulajdonba kerül, ezzel szemben a magántőke bevonásával létrehozni valamit, nem jelent tulajdonosváltozást.
Amennyire alternatíva lehet a magántőke részvétele a börtönök építési beruházásaiban, annyira elképzelhetetlen a börtönök működtetésének magánkézbe adása. Ezért eddigi nyilatkozataimban is ragaszkodtam ahhoz, hogy a börtönök üzemeltetését és felügyeletét közvetlenül az állam, a büntetés-végrehajtási szervezet lássa el, mivel a büntetések és intézkedések végrehajtásáért, valamint a fogvatartottak jogainak és kötelezettségeinek érvényesüléséért az állam a felelős” – írta többek között az igazságügy-miniszter.
Európában egyébként csak Angliában van olyan intézmény, ahol magáncégek őrzik a rabokat. Magyarországon pedig legutóbb a múlt század első felében fordult elő, hogy külső szervezetekre bízták az elítéltek őrzését: működött olyan női börtön is, ahol apácák felügyelték a rabokat.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.