Országrészeket köt össze az új Duna-híd

Megnyitották tegnap a forgalom előtt az újonnan elkészült, Szent Lászlóról elnevezett szekszárdi Duna-hidat, valamint az M9-es gyorsforgalmi út első szakaszát. A huszonhárommilliárd forint értékű beruházás többéves várakozást követően az Orbán-kormány alatt kezdődött, a térség fejlődéséhez nélkülözhetetlen infrastrukturális létesítményeket Medgyessy Péter miniszterelnök avatta fel.

Putsay Gábor
2003. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hidat és az autóutat a konzorciumok június 27-én adták át a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek, a műszaki átvételt követően azonban a kivitelezőknek még egy hétig őriztetniük kellett a létesítményeket, mivel a forgalomba helyezésre csak tegnap került sor. Az őrzés-védés a kivitelező költségeit terheli, ám a forrásokat – csakúgy, mint az építkezésnél – az állam biztosítja az adófizetők pénzéből. Mivel egy héttel később került sor a hivatalos átadásra, szakértők szerint ez idő alatt a létesítmények őrzésének költsége meghaladta a tízmillió forintot.
Magyarország leghosszabb hídja, amely immáron két országrészt köt össze, illetve az M9-es autóút első szakasza alig huszonkét hónap alatt készült el: az acélszerkezetű, 920 méter hosszú folyami átkelő 9,4 milliárd, a húsz kilométer hosszú autóút 13,5 milliárd forintért épült meg, környezetvédelmi és műszaki szempontból mindkét létesítmény mintaértékű. A fővárostól délre levő Duna-szakaszon 73 éve adtak át utoljára új hidat. Az átkelő a szokásos építési időnél lényegesen hamarabb készült el, ami döntően annak köszönhető, hogy a főbb munkafolyamatokat magyar szabadalmak alapján, teljesen újszerű technológiával valósították meg. A szekszárdi híd pilléreinek építésekor alkalmazták első ízben az új cölöpözési technológiát, és eddig az sem volt szokás, hogy kész, hatszáz tonnás hídelemeket a száznegyven kilométerre levő telephelyről egyenként úsztatnak le a folyón, majd milliméteres pontossággal emelik a tartóelemekre. Ezek az eljárások nemcsak gyorsabbá, hanem gazdaságosabbá is tették a beruházást, hiszen a hídelemek összeszerelésekor nem volt szükség az építkezés területén külön háttér-infrastruktúra kialakítására.
Szekszárd és Dunaújváros térségében a kilencvenes évek elején részint az európai uniós útépítési elképzelések, illetve a fejletlenebb országrészek felzárkóztatásának elősegítése miatt merült fel új híd építésének lehetősége. A politikai és gazdasági élet vezetői a szekszárdi híd építését helyezték előtérbe, mondván, hogy Tolnának és a kalocsai térségnek nagyobb szüksége lehet az új infrastruktúrára. A kilencvenes évek derekán francia befektetői csoport kapta meg az építési jogokat: vállalták, hogy megépítik a hidat, viszont a használatért díjat szednek. A koncessziós jogok öt év múltán megszűntek, a befektetőcsoport megtérülési indokokra hivatkozva hozzá sem kezdett a beruházáshoz. Ezt követően az Orbán-kormány döntött a dunai átkelő és az autóút megépítéséről 1999 végén. A projekt finanszírozásához a Magyar Fejlesztési Bank Rt.-t, beruházóként pedig az NA Rt.-t jelölték ki. A beruházó a Vegyépszer Rt.–Ganz Híd-, Daru- és Acélszerkezet-gyártó Rt. alkotta Magyar Hídépítő Konzorciummal kötött szerződést a Bogyiszló és Dusnok határában létrehozandó Duna-híd építésére. Ugyanígy a Magyar Autópálya Építő Konzorcium – a Vegyépszer Rt. és a Betonút Rt. fővállalkozásában – kapott megbízást a 6. és az 51. számú főutakat összekötő M9-es autóút kivitelezésére. A fővállalkozó cégek főként helyi kis- és középvállalkozókat vontak be a projektbe, a híd- és útépítés több ezer embernek biztosított munkát. A tervek elkészítésére az Uvaterv Rt. és a Pontterv Kft. kapott megbízást, a független mérnök feladatait az Általános Mérnöki Iroda látta el. Csaknem egy évvel a szerződéskötést követően kezdődött a munka 2001 nyarán, a híd a két partot, 2002. november 25-e óta köti össze.
A gépjárművek súlykorlátozás nélkül haladhatnak a kétszer egy sávos Duna-hídon, az egyik oldalon kerékpárutat és gyalogjárdát is kialakítottak a beruházók. Ezenkívül a terveket olyan módon készítették el, hogy a forgalom jelentős növekedése esetén – amennyiben az M9-es újabb szakaszai megépülnek – az átkelőt négy forgalmi sávra lehet bővíteni.
A szintén kétszer egy sávos autóút érinti a Gemenci Tájvédelmi Körzetet, ennek megfelelően jelentős környezetvédelmi fejlesztéseket végeztek el a beruházás során. A húsz kilométer hoszszú szakaszon tizenegy hidat építettek, amelyek vasút, közút, és öntözőcsatorna felett haladnak át, ezenfelül kiegészítő beruházásként vadvédelmi kerítést, vad- és hüllőátjárókat, valamint környezetvédelmi térfigyelő rendszert helyeztek el. Az 1,7 millió köbméter föld megmozgatása és hétszázötvenötezer köbméter beton és aszfalt beépítése mellett kettőszáztízezer cserjét, 5900 fát ültettek, és 24 hektár erdőt telepítettek.
***
Jelentősebb hídépítések. Az előző ciklusban 1998–2002 között négy Duna-híd és két Tisza-híd építését és teljes körű átalakítását kezdték meg, illetve végezték el. A szekszárdin kívül az Esztergomot Párkánnyal (Sturovo) összekötő Duna-híd, illetve az Oszlár és Polgár közötti Tisza-híd építése kezdődött meg: az esztergomi Mária Valéria hidat 2001. október 11-én, a Tisza-hidat pedig az M3-as autópálya új szakaszával együtt, 2002. december 5-én nyitották meg a forgalom előtt. Elvégezték továbbá a dunaföldvári híd és a bajai Türr István híd teljes rekonstrukcióját, ennek köszönhetően a járművek súlykorlátozás nélkül vehetik igénybe az átkelőket: az újjáépített bajai hidat 1999. október 21-én, a dunaföldvárit 2001. szeptember 20-án avatták fel. Jelentős fejlesztés volt a Lakitelek és Tiszaug között elkészült Tisza-híd, amit a régi mellé építettek: az átkelőt 2001. június 25-én helyezték forgalomba. A Medgyessy-kormány tervei között szerepel a dunaújvárosi Duna-híd, valamint az M0-s autópálya Duna-hídja. A Tiszán a majdani M43-as építését kezdenék el. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerint a két Duna-híd 2006 végére készül el. (P. G.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.