Pokolorom

Csontos János
2003. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha verset ír az ember, kézenfekvő hasonlat, hogy a kohászok, martinászok és hengerészek munkahelyét a pokol tornácához hasonlítsa. (Néha belöknek egy lelket a tűzbe, mennybejutásról nem érkezett jelentés.) Az én apám, akitől a nevemet örököltem, harminc éven át dolgozott az ózdi finomhengerműben. Még iskolába sem jártam, amikor megégett. Ha olykor-olykor, a gyári fürdő kerítésének résein átsurranva, illegálisan bemehettem megnézni, mivel is keresi nekünk a kenyeret, afféle hengerész virtusból a feje fölött tekerte meg a fogóval a tüzes vaskígyót, mielőtt beadta volna a hengerbe. Emberi szót nem lehetett érteni a pokoli zajban: a vasmunkások kifinomult jelbeszéddel érintkeztek a hetvenfokos hőségben, s még káromkodni is tudtak ilyen cizellált módon. Ahol a rozsdaverte csarnokba besütött a nap, jól látható volt, hogy a levegő tele van temérdek lebegő, csillámló vasszilánkkal. A csúfondárosan „melegedőnek” nevezett pihenőben aztán apám a vállamra tette a kezét: „Tanulj, fiam, hogy ide ne kerülj…”
Ózdon aztán minimálisra zsugorodott a vasgyártás, miként a környékbeli barnaszénbányák is sorra bezártak. Két párhuzamos kultúra vált köddé szinte egy időben. Hierarchiák, szokásjogok, jelbeszédek. Pályaképek és életremények. Sorsok és családok.
A Mecsekben ugyan feketeszenet bányásztak, mégis rögvest megértettem, mikor a komlói születésű korombéli író, Rott József azt emelte ki összegyűjtött bányásznovelláit tartalmazó könyvének címlapjára: A pokol ormán. Ha a pokolnak van tornáca, kell hogy legyen orma is. A tárna, a föld gyomra amúgy is odalenn van, a kárhozat birodalmában. A bányász csak kimenőre megy a napvilágra: az örök sötétség fényeskedik neki.
A remekbe szabott Rott-novellák jó néhány tabuval leszámolnak. A legfőbb ilyen, hogy a munka világa többé nem méltó témája a magyar irodalomnak. Merthogy a termelési regények egyszer s mindenkorra „szalonképtelenné” tették a gyárat, a bányát. Ám a valóság attól még szakadatlanul zajlott, hogy a kényes ízlésű ítészek, akik szerint „az ezredfordulóra lehetetlenné vált a történetmondás”, nem vettek tudomást róla. Sőt az egyik legizgalmasabb témát kínálta a szociálisan nem teljesen érzéketlen prózaíróknak (Móricz Zsigmond kései utódainak): miként veszítik el egész városok, egész vidékek szinte egyik pillanatról a másikra addigi biztos megélhetésüket.
Az irodalmi kánonipar felkentjei csupán Tar Sándorral, ezzel a páratlanul tehetséges elbeszélővel tettek kivételt. Ő jó érzékkel elcsípte a történelmi pillanatot: érdeklődéssel és részvéttel fordult a rendszerváltozás legnagyobb vesztesei, a munkásság, az önhibáján kívül lumpenizálódott proletariátus felé. Később „árulás” folytán kitudódott az író ügynökmúltja, ám ez a megbocsátó kanonizálók körében (akik másokat emiatt vitriolosan elítélnek) nem okozott morális válságot. Tar könyveit kiadják, megfilmesítik – cinikusabb pártolói nem átallanak az akasztófára való zsenivel, Villonnal sem példálózni: lám, etika és esztétika korántsem járnak kézen fogva. Rendjén van ez így?
Mindez egészen addig puszta moralizálás, míg szembe nem találkozunk egy ellenpéldával. Nem bírok szabadulni a gondolattól: Rott József pendantja Tar Sándornak. Neki is megvan a maga priusza: komlói középiskolásként rendszerellenes izgatásért „utalták be” a fiatalkorúak börtönébe. Az izgatás abban állt, hogy a főtéri mozgalmi szobor tövéből beszédet intézett (némi alkoholos befolyásoltság alatt) a diszkóból kiáramló fiatalokhoz a Kádár-éra álságairól. A szocialista mintaváros ezt nem viselhette el: a középiskolás ifjúság kötelező részvételével rendezték meg Rott nyilvános tárgyalását. Hősünket nem is a kirakatper izgatta, inkább az, hogy a lányok előtt megszégyenítik. Szabadulása után a közveszélyes munkakerülés és Tököl között ingázott: munkát nem kaphatott, viszont munkakerülésért visszavitték. Az ördögi körből úgy tört ki, hogy felvágta ereit. Ekkor nagylelkűen megengedték neki, hogy bányász legyen. Bányász, mint az apja s mint minden férfiember a környezetében.
A hányatott élet, az egyéni balszerencse azonban az irodalomnak olykor kifejezett nyereség. Rott a fejébe vette, hogy kiigazítja a sorsot: író lesz. A novellái, szociográfiái mögött lüktető emberi hitelt pedig a Hitel szerkesztői is méltányolták. Írónk, aki nem mellékesen azért írni is fenemód tud, így a saját példáján mutatja: a megszenvedettség akkor sem hátrány, ha nem ármánnyal és árulással, hanem erkölcsi-világnézeti következetességgel, tartással jár együtt.
A pokol ormán mára nincs élet. Mint ahogy a Bányászgyász című Rott-szociográfiából is kitűnik: Moldova György diadalmas Komlója végképp a múlté. Vagy elhazudták, vagy hazugság volt már akkor is. A hajdani bányászvárosban, ahol annak idején meg sem próbáltak több lábra állni, egyetlen aknatornyot sem hagytak meg mutatóban, mementónak vagy identitásőrzőnek: úgy tűnik, mintha a múltat itt végképp el akarnák törölni. Pedig a múlttal együtt eltörlik a jelent s talán a jövőt is.
Az igazi Komló tehát nem a föld színével egyenlővé tett épületekben, hanem többek között Rott József novelláiban él tovább. Ezek a figurák lélegzenek, szeretnek és szenvednek – s viselt dolgaik többsége vádirat a városgyilkosok ellen. Rott a pokol ormára kalauzol bennünket, s csak a jó szerencse óvhat meg bennünket attól, hogy ne zuhanjunk vele együtt a kihunyt gyehennára, a feneketlen bányasötétbe…

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.