Puccerek a karzaton

Kétszer olyan hosszan aludta Csipkerózsika-álmát a gödöllői Grassalkovich-kastély barokk színháza, mint a mesebeli királykisasszony: csaknem kétszáz éven át borította a feledés homálya. A királyi időkben valójában nem létezett. E héten azonban a sajtó munkatársai is meggyőződhettek arról, hogy az aprócska színház a helyreállítási munkák befejeztével szebb lett, mint valaha.

Farkas Adrienne
2003. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Händel Julius Ceasar című operájának díszbemutatójával nyílik meg hivatalosan augusztus 8-án, a barokk kastélynapok keretében a Grassalkovich herceg színháza. Bár az eredeti repertoár nem került elő, az Operaház korhű előadásában felhangzó barokk operát talán az építtetők is élvezték itt. Igazi ritkasággal gazdagodik a magyar kulturális élet, hiszen más működőképes, történetileg hiteles barokk színház nincs a magyar nyelvterületen, hozzánk közel is csupán Chesky Krumlovban maradt fenn – igaz, ott sértetlenül, korabeli felszereléssel.
A mi színházunk nem volt ilyen szerencsés: kész csoda, hogy 1986-ban rábukkantak az akkor még teljesen romos királyi kastély felmérését végző építészek. Az épületnek ez a szárnya – amely egykori lakójáról, Migazzi Kristóf váci püspökről a Kardinális Gang elnevezést kapta – ebben az időben még a szovjet hadsereg laktanyájaként szolgált. A műemlékvédők értesítették katonaságot, hogy le fog szakadni a födém tartógerendája, majd hamarosan kiürítette az épületszárnyat. Elképesztő állapotok fogadták az állagmegóvásra érkező szakembereket: omló vakolat, lyukas tetők, csukaszürkére mázolt ajtók. Mielőtt a bontás elkezdődhetett volna, a feltárást végző festő-restaurátor Rády Ferenc megvizsgálta a falakat, nincs-e a festék alatt freskó, amelyre ügyelni kellene. Volt. Csodálatos, hatalmas pillérfő bontakozott ki a restaurátorok keze alatt. Az első pillanatban nyilvánvaló volt: túl nagy ahhoz, hogy annak az apró szobának a dísze legyen, amelyben megtalálták. Máthé Zsolt, a kastély felújítását végző építészcsoport vezetője rádöbbent, hogy a barokk színházat találták meg. Addig ugyanis nem tudták pontosan, hol lehetett.
Az egykori színházterem akkor már száz éve három szintre és tizenöt szobára volt osztva, ezt az átalakítást annak idején a császári pár rendelte így – Erzsébet királyné talán úgy gondolta, nagyobb szüksége van szobákra, mint egy poros színházra. Pedig Odrobenyák Nepumuki János gödöllői plébános 1872-ben megjelent könyvében így emlékezik az akkor már évtizedek óta használatlan színházra: „A legutolsó időkben is, midőn már a por és szú fölötte megviselte, még igen jó benyomást tettek a nézőre a szép függöny és a virágos színfalak (…) minden szükséges kellékkel el volt látva, kényelemmel és ízléssel berendezve.”
Az ismeretlen tervező, aki I. Grassalkovich Antal megbízásából 1782–1785 között a teátrum terét kialakította, a térhatású, klasszicizáló-későbarokk faliképek pilléreivel, párkányaival és mélyített díszítéseivel azt az illúziót keltette a nézőkben, hogy nem 14,5 méter hosszú, nyolc méter széles, 9,5 méter magas ékszerdobozban ülnek, hanem tágas, nagy színházban. Máthé Zsoltnak komoly vitái voltak a restaurátorokkal arról, hogy a 450 négyzetméternyi freskót kiegészítsék-e, illetve a karzatot és a színpadot az eredeti állapothoz leginkább hasonlító módon állítsák-e vissza. A főépítésznek az volt a véleménye, hogy mivel működőképes színházat készülnek létrehozni, és a színház alapeleme az illúzió, lehetőség szerint a XVIII. századi hangulatot kell felidézni. Aki csak egyszer is belép a terembe, örül, hogy Máthé Zsolt elképzelése valósult meg.
Hogy pontosan milyen volt ez a hangulat, azt Staud Géza színháztörténész segített felidézni. Mintául szolgálnak a megmaradt európai barokk színházak, illetve az egyszerű tervrajzok, amelyeket akkor használhattak az építészek, amikor kialakították a színház helyén a három szintet és a szobákat. Ezek a dokumentumok a bécsi városi levéltárból kerültek elő, és több műszaki probléma megoldásához is segítséget adtak. Amikor a színháztermet kialakították, a falak egyenlőtlenségét a kőművesek úgynevezett köpenyfallal egyenlítették ki. Az amúgy is rettenetes állapotban lévő szintelválasztó födémek erre támaszkodnak. Félő volt tehát, hogy ha a födémet elbontják, a köpenyfal kidől. Ennek kivédésére a freskóhibáknál acélszegekkel erősítették meg az oldalfalakra festett képeket.
A karzat pilléreinek mintáját könnyű volt rekonstruálni, hiszen ahol a karzat a fallal találkozik, napfényre kerültek a festett oszlopok. Kétszáz évvel ezelőtt a herceg és magas rangú vendégei az alsó karzaton foglaltak helyet. Fölöttük ültek a puccerek, a tiszti szolgák, akik lesték kívánságaikat. Ma a fény- és hangtechnikai berendezések kapnak itt helyet. A karzaton tíz nézőnek jut hely, a nézőtéren pedig nyolcvanöten férnek el.
A barokk színpadképnek az volt a jellegzetessége, hogy egymás előtt, párhuzamosan futó síneken mozgatták a léckeretre feszített kulisszákat, így érzékeltették perspektivikusan a termeket vagy a tájképeket. Mindezt fentről belógatott elemekkel egészítették ki. Gödöllőn három-három sínen mozog a díszlet. Annak idején legalább harminc munkás izzadt a deszkák alatt, ma elektromosan mozgatják a díszletet, de a korhű technika most is használható kézi erővel. A látogatók megtekinthetik ezt a meghökkentően szép gépészeti teret, illetve a zsinórpadlás rokokó freskóit is, amelyek még Migazzi Kristófot gyönyörködtették, tehát öregebbek a teátrumnál is.
Amint a Grassalkovich-kastély esetében megszokott, a drapériákat ezúttal is Remsey Flóra rekonstruálja, az idő rövidsége miatt azonban még csak a textilbélés motívumait tervezte meg. Amíg a valódi drapériák el nem készülnek, ezek a minták díszítik a karzat és az ajtók függönyeit.
A színház stukkói a kastély stílusához igazodnak, a Mária Terézia korát idéző hatalmas kristálycsillár cseh gyártmány. Az 1,3 milliárd forintos költségvetés lehetővé tette, hogy minden kiszolgálóhelyiség két emelet mélyen a föld alá kerülhessen, hogy a XVIII. századi pompát semmi se zavarhassa meg. A színház tehát készen van, működik. A kérdés csak az, hogy lesz-e pénz és akarat arra, hogy alig száz nézőnek, sok millió forintért rendszeresen előadásokat tartsanak itt.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.