Amikor egy „kibelezett”, kerekeitől megfosztott Trabantot lát valaki az utcán, nem kérdéses, hogy tulajdonosa által feleslegesnek tartott, és az enyészetre bízott járműről van szó. Gyakran a leeresztődött gumiabroncs is árulkodó lehet, arról tanúskodván, hogy rég álltak ki az autóval a parkolóból. Ugyanakkor nem biztos, hogy az a roncsautó, ami annak látszik, ugyanis ha egy erősen korrodált karosszériájú és hónapok óta egy helyben álló autónak érvényes a műszaki vizsgája, semmilyen jogalap nincs az elszállítására. Nehéz helyzetben van az a budapesti lakos, vagy társasházi közös képviselő, aki a háza előtt veszteglő autóroncsok elszállítását szeretné elérni, mert hol a törvényi előírások, hol pedig az illetékes önkormányzatok anyagi korlátai nehezítik a dolgát. Egyébként az elszállításra a jogalapot az üzemképtelen (lejárt műszaki vizsgájú), vagy megbontott motorterű autók esetében a hulladékgazdálkodásról szóló törvény biztosítja. Eszerint az olajtartálya és akkumulátora miatt veszélyes hulladéknak minősülő gépjárműveket az önkormányzatoknak kötelességük elszállíttatni, ha erről az autó tulajdonosa nem gondoskodik. Részleteiben a fővárosi önkormányzat 38/1993-as rendelete szabályozza az ilyenkor szokásos eljárás rendjét, mely szerint a rendszám alapján azonosított gépjármű-tulajdonost a közterület- felügyelet munkatársai szólíthatják fel arra, hogy szállítsa el otthagyott tulajdonát. Erre harminc nap áll a tulajdonosok rendelkezésére, azonban a kiküldött értesítésekre a döntő többség nem is válaszol. A közterület-felügyelettől szerzett információink szerint ilyenkor nem megoldás az sem, ha a tulajdonos egy utcával arrébb tolja az autóját, mert a „látóterükbe, s számítógépes rendszerükbe” került járművet előbb-utóbb elszállítják a roncstelepre.
Egyértelműbb a helyzet akkor, ha a gépjárművön már nem találnak rendszámtáblát. Ebben az esetben nyilvántartásba veszik az autót, és azonnal értesítik az önkormányzatok által megbízott társaságokat, amelyeknek helyszínre érkező munkatársai jegyzőkönyvet vesznek fel, majd telephelyükre szállítják a gépjárműveket. Itt három hónapig tárolják a roncsot, s ha a tulajdonos nem jelentkezik, a MÉH-telepre szállítják.
A tapasztalatok szerint az esetek túlnyomó többségében a tulajdonosok felelőtlensége miatt rontják a városképet az autók, előfordul viszont az is, hogy korábban ellopott és magára hagyott jármű vesztegel a mellékutakon. Speciális, de nem ritka az, amikor az autó tulajdonosa meghalt, és a hagyatékban fel nem tüntetett jármű be sem került az örökösök látóterébe.
A gyakorlatban kevesebb autót szállítanak el az önkormányzatok, mint amennyit a kerületekben élő lakosok szükségesnek éreznének. Ezt a problémát maguk az érintettek is elismerik, hiszen az önkormányzatok az éves környezetvédelmi előirányzatuk terhére szállíttathatják el a roncsautókat. Az elszállítás költséges, egy autó elvitelének ára 8 és 16 ezer forint körül mozog. Van olyan belvárosi kerületi önkormányzat, ahol a roncsautók elszállítására az idei éves keret csupán nyolcszázezer forint. Ez az öszszeg több mint 150 autó elszállítására nyújtott lehetőséget, de júliusra elfogyott az éves keret. Miközben ebben a kerületben több mint ezer a magára hagyott autó, a viszonylag csekély számú elszállítást követően is napok alatt „újratermelődtek” a roncsautók.
Megtudtuk: elvileg az üzemképtelen autók utcai tárolására, a tulajdonos kérése alapján az önkormányzatok kiadhatnak közterület-használati engedélyt, de az ilyen engedélyek iránti igény az utóbbi évek tapasztalata szerint olyan ritka, mint a fehér holló.
Mintegy 300 ezer autótulajdonost érint az a levegőminőség-védelmi rendelet, amelynek értelmében 2005. július 1-jétől már az eddig szabadon szennyező kétütemű járművekre is előírnak úgynevezett kibocsátási határértéket. A tulajdonosokat így választás elé állítják: vagy kivonják a forgalomból a gépkocsijukat – ezek szinte kizárólag Trabant és Wartburg márkájúak –, vagy katalizátort szereltetnek fel rájuk. A katalizátor viszont drágább lehet, mint maga a koros kétütemű, ezért megjósolható, hogy a valójában használhatatlanná váló autók is az utcákon emésztődve fogják megvárni a közterület-felügyelőket.
Zsidók elleni tömeges merényletet tervező terroristákat nyilvánítottak bűnösnek Angliában















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!