Takarítói állás kizárólag rokkantaknak

Közbeszerzési eljárás nélkül vállalkozásba adta az önkormányzati intézmények takarítását a nagykállói közgyűlés, így egyetlen tollvonással negyven takarító közalkalmazotti státusa szűnt meg. Az új vállalkozó ugyanis százszázalékosan munkaképes emberekre nem tart igényt: kizárólag minimálisan negyvenszázalékos rokkantakat hajlandó foglalkoztatni. Az önkormányzat példa nélküli eljárása nemcsak a dolgozóknak szúrt szemet: a Közbeszerzési Tanács a közbeszerzési eljárás elmaradása miatt kifogásolta a döntést, az illetékes közigazgatási hivatal pedig további szabálytalanságokat fedezett fel.

2003. 07. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A meglehetősen szövevényes vállalkozósdi tavasszal vette kezdetét, amikor is a közgyűlés „elvi döntést”, majd tényleges határozatot hozott az önkormányzati intézmények összevonásáról, illetve a takarítás és a konyha vállalkozásba adásáról. A döntés már „elvi” stádiumában is felbolygatta a városka kedélyeit, hiszen az önkormányzat volt a legnagyobb munkaadó, és az átszervezés féltucatnyi intézmény és több száz munkavállaló megszokott életét borította fel. Situ Károly jegyző azonban nyomós érveket hozott fel az összevonás mellett: úgy tájékoztatta a közvéleményt, hogy költségtakarékossági megfontolásból a lépés elkerülhetetlen, mert a legnagyobb adófizetőnek számító Benetton-varroda küszöbönálló kivonulása miatt a városnak hamarosan jelentős bevételkieséssel kell szembenéznie. Ennek ellensúlyozásáról valahogyan gondoskodni kell, és mivel más nagyvállalat betelepülése nem várható, a kieső több száz millió forintot ki kell gazdálkodni. Az intézmények összevonásának és a szolgáltatások vállalkozásba adásának alig lesz hatása a munkavállalókra: az addigi alkalmazottak döntő többsége pedig megtarthatja majd munkahelyét – tette hozzá a jogi szakember.
Ez eddig érthető és tiszteletre méltó logika lenne, ám ami megoldásként ebből következik, az már kevésbé tekinthető annak. Legalábbis az intézmény-összevonásban és a létszámleépítésben érintettek szerint biztosan nem. Amikor szóba került a vállalkozásba adás, akkor nekünk is felajánlották, hogy fejenként évi kilencszázezer forintért kivehetjük a tevékenységet az önkormányzattól – avat be az eseményekbe egy neve elhallgatását kérő 37 éves, kétgyermekes takarítónő, aki az egyik iskolában dolgozott hosszú évekig közalkalmazottként. A családanyával és két társával egy kállói ház ebédlőjében beszélgetünk – félig-meddig inkognitóban, mert az újságírókkal való társalkodást véleményük szerint nem nézik jó szemmel errefelé a hivatalos személyek. – Mi végig is gondoltuk, hogy mit lehetne ebből megoldani, de amikor megtudtuk, hogy a kötelező tűzrendészeti oktatástól az üzemorvosig mindent ebből kellene fizetnünk, elálltunk a vállalkozási lehetőségtől – panaszkodnak.
A vásárosnaményi Baka és Társa Kft. azonban nem így gondolkodott, amikor jelentkezett, majd – pályázat nélkül – megbízatást nyert a nagykállói önkormányzattól a takarításra. Igaz, nem is kellett így gondolkodnia, mert – rokkantakat foglalkoztató szervezet lévén – nem abból a pénzből kell finanszíroznia a takarítást, amit az önkormányzat ezért a munkáért fizetni tud, illetve akar. A társaság ugyanis szinte kizárólag rokkantakat foglalkoztat, s így jelentős – minimálisan az alkalmazott bérének száznegyven százalékát kitevő – dotációt kap a foglalkoztatottak után az államtól. A rokkantak dicséretes foglalkoztatását azonban – a nagykállói takarítók elmondása szerint – meglehetősen sajátosan értelmezte a vásárosnaményi kft. Állításuk szerint ugyanis Baka Károly ügyvezető igazgató, aki polgári foglalkozására nézve jogász, június utolsó napjaiban választás elé állította a negyven takarítónőt, azt kérve tőlük: kettő perc alatt döntsék el, leszázalékoltatják-e magukat negyvenszázalékos rokkanttá. Akkor ugyanis tovább foglalkoztatja őket minimálbérért. Ha erre nem hajlandók, a munkájukra nem tart igényt a Baka Kft.
– Megdöbbentünk – mondja az egyik harmincöt éves takarítónő. – Magyaráztuk, hogy nekünk a világon semmi bajunk nincs, nem akarjuk leszázalékoltatni magunkat, mert szerintünk ez csalás. Hiszen nem egy ismerősünk van itt a városban, aki komoly betegséggel hosszú évek alatt sem tudta elérni, hogy felvegyék rokkantnyugdíjra. Akkor mi – makkegészségesen – hogy jövünk ahhoz, hogy csalásban segédkezzünk?
– Egyáltalán nem értettük, hogy miért éri meg az államnak ez a negyvenszázalékos rokkantság – kapcsolódik a beszélgetésbe egy másik, harmincas évei végén járó takarítóasszony. – Kiszámoltam: ha minket rendesen megfizetnének, olcsóbban jönne ki az állam, mint így, hogy nagy öszszegű támogatást ad ok nélkül a vállalkozóknak. Kinek jó ez?
Megkerestük Baka Károlyt, a Baka és Társa Kft. ügyvezető igazgatóját, aki tagadta, hogy csalásra akarta volna rávenni az asszonyokat. – Való igaz, a munkaügyi központon keresztül jórészt negyven százalékban rokkant embereket veszünk fel. Az viszont nem igaz, hogy rá akartam volna venni az asszonyokat a leszázalékoltatásra. Szerintem ezt pusztán azért terjesztik, mert elveszítették a munkájukat.
Arra a kérdésre, hogy a takarításhoz miért kellenek rokkantak, illetve hogy fejenként mennyi támogatást vesz fel egy rokkant takarítónő után, Baka Károly nem válaszolt.
A „csavaros ügyeskedésről” megkérdeztük Situ Károlyt, Nagykálló jegyzőjét is, aki elismerte: a városban ő is hallotta ezt a pletykát, ám sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudta, hogy a vállalkozó valóban rá kívánta-e venni az asszonyokat a csalásra. Elmondta: ez nem is az önkormányzat ügye, hiszen az a vállalkozásba adással jogilag rendezte a tevékenységet. Arra is volt magyarázata, hogy miért nem pályáztatták meg a takarítás vállalkozásba adását. Jogértelmezése szerint ugyanis a közbeszerzési törvény megengedi, hogy határozott idejű megbízás esetén ne legyen pályázat, márpedig a nagykállói önkormányzat határozott időre, december 31-ig adja vállalkozásba a tevékenységet. Ilyen formán nem éri el a közbeszerzési törvényben meghatározott tízmillió forintot sem a vállalkozási díj, ugyanis havi 1,6 millió forintos nettó öszszegben állapodtak meg a vállalkozóval.
A Közbeszerzési Tanács ezt másképpen látta, és felszólította az önkormányzatot a hiányosságok pótlására. A jogszabály ugyanis úgy rendelkezik, hogy tilos a törvény megkerülése céljából a közbeszerzést részekre bontani. A becsült érték kiszámításakor – szól a jogszabály – mindazon beszerzések vagy szolgáltatások értékét egybe kell számítani, amelyek egy ajánlattevőhöz kötődnek, illetve amelyeknek a rendeltetése azonos. A Közbeszerzési Tanács észrevételére 15 napon belül kell reagálnia a nagykállói önkormányzatnak.
Addig hivatalosan nem takarít senki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.