Testnevelésből felmentett nemzedék

A közoktatási törvény módosításának elfogadásával ősztől két egymással párhuzamosan futó, a tanulók fizikai állapotának mérését célzó program, a Hungarofit és az Eurofit között választhatnak az oktatási intézmények. A két program képviselői csak abban értenek egyet, hogy a törvénymódosítás a tanórai testnevelés korszerűsítése ellen hat, és az egészségileg veszélyeztetettebb tanulók életesély-egyenlősége csökkenhet. Az Oktatási Minisztérium álláspontja szerint mindkét felmérésre igaz, hogy „az eltérő adottságok és a mérések időigényessége miatt nem lehetett egységes az adatfelvétel”.

Hanczár János
2003. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1997–98-as tanévben három módszert versenyeztettek az iskolákban, majd ezek közül független elméleti szakértők és a méréseket elvégző pedagógusok F. Mérey Ildikó Hungarofit nevű mérési technikáját ajánlották bevezetésre. Az 1998-as kormányváltás után azonban a szakmailag ugyancsak kipróbált rivális program, az Eurofit hazai bevezetését szorgalmazók és a Hungarofit alkalmazói között vitát váltott ki, hogy az előbbiek a Gerincgyógyászati Társaság jelzése alapján többek között azt állították: az elfogadott módszer egészségkárosító gyakorlatokat tartalmaz. F. Mérey Ildikó elmondta: az Eurofit ez utóbbi állítását később visszavonta, belátva, hogy egészségkárosodás csak akkor következhet be, ha a tanulók a gyakorlatokat hibásan hajtják végre.
A két tesztrendszert Pokorni Zoltán oktatási miniszter döntése alapján a 2000– 2001-es tanévben azonos feltételek mellett újra meghirdették. A 2001 tavaszától máig tartó próbamérések során a Hungarofit módszerrel közel másfél millió általános és középiskolást vizsgáltak meg – közölte F. Mérey Ildikó, a Nemzeti Stratégiai Mozgásprogram koordinátora.
Oláh Zsolt, a Magyar Testnevelési Egyetem (TE) tanára, az Eurofit program egyik gondozója lapunknak elmondta: az Eurofit tesztrendszert, amely része a Nemzeti Atlétikai Programnak is, eddig az iskolák mintegy 900 ezer tanulónál használták országszerte. Makszin Imre, a TE docense és Oláh Zsolt az Iskolai testnevelés és sport című újság 2002. novemberi számában a feldolgozás akkori állása szerinti, összesen
10 147 iskolás vizsgálati eredményeit ismertette. Eszerint az 5–18 éves tanulók fizikai állapotának felmérésére szolgáló próbarendszert nemcsak Európában, hanem más kontinenseken, például Ausztráliában és Dél-Amerikában is használják. A tesztegyüttes kilenc próbából áll, amelyek átfogó képet adnak az egyén úgynevezett motoros képességeinek aktuális állapotáról. A mérési eredményeket a tanulókról felvett antropometriai adatokkal – többek között testsúly, magasság és négy helyen mért bőrredővastagság – egészítik ki. Oláh Zsolt hozzátette: a feldolgozás a lapban leírtaknál már jóval magasabb szinten áll.
Több különböző szempont alapján vizsgálták a kapott eredményeket. Kiderült: a kistelepüléseken élő gyerekek minden paraméter szerint fizikailag gyengébb szinten állnak nagyobb településeken élő társaiknál. A legjobb helyzetben a vidéki nagyvárosokban élők vannak. A kutatók az eredmények alapján a testnevelési órák számának növelését ajánlják.
F. Mérey Ildikó elismeri, hogy a kisebb merítéssel végzett felmérés is hiteles adatokat szolgáltat, de szerinte az Európai Tudományos Tanács a nyolcvanas években az Eurofit módszert nem a fizikai állapot műszerek nélküli mérésére fejlesztette ki, ezért akkori adaptációja nem volt alkalmas az egyén „pillanatnyi” edzettségi állapotának a meghatározására. A Eurofit alkalmazói szerint viszont az 1982 óta használt tesztegyüttes tökéletes tükre a tanulók fizikai állapotának. A Hungarofit módszerről F. Mérey Ildikó elmondta: a hazai és nemzetközi kutatási eredmények figyelembevételével munkatársaival és az Országos Sportegészségügyi Intézet kutatóival együttműködve, terheléses műszeres vizsgálatokkal alátámasztva több mint 15 év alatt fejlesztették ki. A hozzá tartozó értékelési rendszer korosztályonkénti és nemenkénti bontásban harmincezer tanuló mérési eredménye alapján készült el. Hozzátette: ezzel megelőzték az Európai Tudományos Tanács 1997-ben nyilvánosságra hozott azon új törekvéseit, amelyekkel a tesztek ugyanazokat – az egészség szempontjából elsődleges fontosságú fizikai képességeket – mérik, mint a Hungarofit.
A két módszer versenyeztetése során az előző oktatási tárca hivatalosan eredményt ugyan nem hirdetett, 2002 tavaszán azonban Hungarofit módszert a -méréseket elvégző pedagógusok munkájának megkönnyítéséhez és az egységes adatszolgáltatáshoz Fitszoft 2000 néven CD-t juttatott el valamennyi közoktatási intézményhez. F. Mérey Ildikó úgy látja, hogy a két módszer közötti leglényegesebb különbség az, hogy az Eurofit eszköz és időigényes, míg a Hungarofit módszernek különösebb eszközigénye nincs, és lényegesen rövidebb idő alatt elvégezhető. Oláh Zsolt ezt cáfolja, szerinte az Eurofit-tesztek rendkívül gyorsan és az amúgy is rendelkezésre álló sportszerek segítségével elvégezhetők.
A két módszer képviselői abban teljesen egyetértenek, hogy az új közoktatási törvény bevezetése – a szülők és a gyermekek, valamint a szakma véleményét figyelmen kívül hagyva – a heti tanórai testnevelési órák számának csökkentésével a korszerűsítés ellen hat. Emellett a gyenge fizikumuk miatt egészségileg veszélyeztetettebb tanulók életesély-egyenlősége csökkenhet.
Parti Zoltán, a jelenlegi Oktatási Minisztérium főosztályvezető-helyettese egy laptársunknak adott interjújában leszögezi: „Az oktatási tárca nem kívánja leállítani a programot.” A közelmúltban elfogadott közoktatási törvény módosítása azonban szeptembertől az iskola helyi pedagógiai programjába helyezi a kötelező mérések elvégzését, úgy, hogy az intézmény saját maga választhatja ki a mérési technikát. A minisztérium munkatársa mind az Eurofit, mind a Hungarofit program esetében úgy véli, hogy „az eltérő adottságok és a mérések időigényessége miatt nem lehetett egységes az adatfelvétel”. Parti Zoltán szerint olyan módszerre van szükség, amelyet minden iskola a rendelkezésére álló eszközökkel el tud végezni.
***
Izomkúra.
A Hungarofit módszerrel a közelmúltban értékelt, több mint egymillió általános és középiskolás fiatal mérési és vizsgálati eredménye szerint a tanulók mintegy negyven százaléka igen gyenge fizikumú, s egészségileg hátrányos helyzetűnek tekinthető, úgynevezett mozgásbeteg. A legnagyobb hiányosságok a keringés-légzés állapotára utaló állóképesség és a mindennapi tevékenység során leginkább igénybe vett izomsorok területén mutatkoznak. Valamilyen mozgásszervi elváltozás található a fiúk 32,8, a lányok 35,3 százalékánál. A nem sportoló fiúk 34-38 százaléka semmit, vagy csak egy-két órát mozog hetente. A nem sportoló lányok 38-42 százaléka csak 1-2 órát mozog hetente. Nem sportol a fiatalok kétharmada. Az Eurofit módszerrel mért adatokat összehasonlították a korábban mért országos átlagértékekkel. Többek között kimutatták, hogy a tanulók, ha statisztikailag nem is szignifikáns (meghatározó) mértékben, de a tíz évvel ezelőttihez képest nagyobb testsúlyúak egészen 16 éves korukig. Ezek az értékek azonban összefüggenek az országos átlaghoz viszonyított nagyobb testmagassággal, a kutatók szerint ezért korai lenne kijelenteni, hogy azért nehezebbek, mert kevesebbet mozognak. Úgy vélik, ennek egyik oka lehet a magasabb életminőség is. A fiatalok hajlékonysági tesztben nyújtott teljesítménye a 10 és a 16 éveseket leszámítva, mindenütt alatta marad az országos átlagnak, 18 éves korban pedig jobb annál. A kutatók kedvezőtlennek tartják, hogy már kisiskolás korban rosszak az eredmények. Azt is kimutatták, hogy a hasizom ereje a korábbi életszakaszban egyenletes fejlődést mutat, 11 éves kortól azonban rosszabb, mint az országos átlag. A törzs izomzatának gyengesége tartáshibákhoz vezet – állapították meg. A kerettantervek anyagába ezért került be a biológiailag helyes testtartásra vonatkozó gyakorlatok gyűjteménye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.