Tiltott hirdetések az interneten

A törvény tiltása ellenére július 1-je után is változatlanul kínálja saját internetes honlapjain csábítóan magas kamatakcióit a nemrég elhíresült ingatlanbefektetési szövetkezetek többsége. Mindössze egyetlen olyan piaci szereplő akad, amely levette hirdetését, s helyette a törvény tiltó passzusaira hívja fel a figyelmet.

Ditrói Péter
2003. 07. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába a hó elejétől tiltó-szigorító törvénymódosítás, a sajtóban ügyeikkel nemrég nagy port felvert befektetési ingatlanszövetkezetek internetes honlapjaikon továbbra is megjelentetik hihetetlenül magas befektetési hozamot kínáló hirdetéseiket – derül ki lapunk felméréséből. Így tegnap változatlanul meg lehetett találni a – lekötési időtől és (az akár ötvenezer forintnyi) összegtől függően 12–20 százalékos nettó éves hozamot kínáló – csábító üzleti ajánlatokat például a Baumag, a Duna Profit vagy éppen a Pannon Unió 2003 elnevezésű ingatlanbefektetési szövetkezetek világhálós oldalain. A törvény betűjét egyedül betartó Pilis-Invest szövetkezet ugyanakkor saját befektetési ajánlatának eddigi helyére olyan tájékoztatót tett fel, amelyben világosan leírja: a továbbiakban tilos ilyen hirdetés közzététele – akár a világhálón is.

Információnk szerint június utolsó napjaiban a piacon érintett hat-hét szereplő többsége rendkívül erőteljes reklámkampányt folytatott. A napilapokban, egyéb sajtóorgánumokban megjelent hirdetésözön nyilvánvaló célja az volt, hogy a szövetkezetek az utolsó pillanatban kihasználják lehetőségüket a nyilvános tagtoborzásra. Július 1-jétől azután a napisajtóból és az elektronikus médiumokból egy csapásra eltűntek a hirdetések. Értesülésünk szerint ennek oka nem utolsósorban az lehetett, hogy egyes országos sajtókiadványok hirdetésszervezői – nyilvánvalóan félve az esetleges felelősségre vonástól – az előző hetekben tájékozódtak az érintett hatóságoknál arról, milyen tárgyú hirdetéseket nem tehetnek közzé a befektetési szövetkezetek.
A parlament döntése nyomán július 1-jétől életbe lépett a szövetkezeti törvény módosítása, amely szerint az ingatlanbefektetési szövetkezetek a továbbiakban nem hirdethetik meg nyilvánosan hozamígéreteiket. A törvény egyértelműen úgy fogalmaz: tilos a tagi kölcsön igénybevételének, különösen a tag részére fizetett kamat mértékének a reklámozása. A jogszabály az ilyen közzétételt a szórólaptól a rádióműsorig minden fórumon megtiltotta, kizárva azt a lehetőséget is, ha a hirdetés „telekommunikációs csatorna igénybevételével vagy bármi más módon történik”. Azt, hogy a piac szereplői tényleg eltüntetik-e nyilvános hirdetéseiket, a törvény szerint egyébként a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnek, illetve a megyei felügyelőségeknek kellene ellenőrizniük.

A pénzügyi felügyelet (PSZÁF) tavaly és idén márciusban is több közleményben nyomatékosította: a befektetési szövetkezetek – a látszat ellenére – nem hitelintézetek vagy befektetési alapok, a felügyelet így nem ellenőrizheti őket. Ráadásul az ezekbe betett pénz megtérülése is kockázatos, hiszen nincs is olyan betétvédelmi alap, amely szavatolná azt. Egyes pénzügyi érdekképviseletek, így a Befektetési Alapkezelők Magyarországi Szövetsége ezzel egy időben „közgazdasági nonszensznek” nevezte a szövetkezetek egyes hirdetéseinek állításait, s kérdésesnek tartotta, hogy az érintettek hogyan teremtik elő majd a forrást a betett tőke és hozamai visszafizetésére.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.