Történetek a viperaházból

Egy esztendeje menesztették az Operaház éléről Győriványi Ráth György fő-zeneigazgatót és Locsmándi Miklós főigazgatót. A nélkülük levezényelt szezon alkalmat ad a számvetésre: mi valósult meg a leváltott vezetők terveiből, milyen sikereket könyvelhet el az új irányítás. Győriványi Ráth Györggyel arról is beszélgettünk, vélhetőleg mire ment el a pénz.

Kálmán Gyöngyi
2003. 07. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Önnek és munkatársainak folyamatban van a munkaügyi pere. Abrudbányay Zoltánt, az ön helyettesét első fokon már viszszahelyezték operaházi posztjára, mert jogtalannak ítélték az elbocsátását.

– Remélhetőleg ez a bírói döntés precedensértékű lesz a mi ügyünkben is.

– Az Operaházban történtek egy könyv megírására indították. Miről szól ez a munka?

– A címe: Életem és a viperaház. Öszszefoglalom benne azt az utat, amelyet bejártam, amíg eljutottam a dalszínház vezetői posztjára. Szó esik benne azokról a tapasztalatokról, amelyeket operaházi munkám során szereztem; az azok nyomán levont következtetéseimet is tartalmazza az írás. Előreláthatólag benne lesz a pályázatom, valamint az a jegyzőkönyv, amely az országgyűlési meghallgatáson készült. Jelenleg az ügyvédemmel „finomítunk” az anyagon. Szeretném a könyvet szeptemberben megjelentetni. Időközben elvállaltam a Szöuli Filharmonikusoknál az állandó első vendégkarmesterséget. A zenekar új vezetése szeretne egy magas színvonalú együttest létrehozni, ehhez kérte segítségemet. Örültem a munkának, részint mert Erdélyi Miklós töltötte be ezt a posztot korábban, másrészt mert így alkalmam van a magyar művek és művészek megismertetésére is. Legutóbb Bálint János fuvolaművész közreműködésével vezényeltem a koreai fővárosban egy szép Bartók–Vivaldi-műsort.

– Tavaly júliusban történt az operaházi legitim vezetők eltávolítása. Azóta lezajlott a 2002/2003-as szezon, amelyet Szinetár Miklós mint intendáns-főigazgató és Petrovics Emil „vezényelt le”.

– Már Szinetár pályázata sem volt tiszta, hisz a megjelenés előtt megkapta a kiírás szövegét véleményezésre, de az is egyike a házban megesett tréfás dolgoknak, hogy ugyan Szinetár pályázatában már szerepelt, hogy őmellette Petrovics lesz a fő-zeneigazgató, mégis megpályáztatták az állást.

– A régi-új vezetők az ön átgondolatlan koncepciójáról beszéltek, mégis, aki rendszeresen látogatta az előadásokat, tapasztalhatta, hogy nagyjából a Győriványi-féle évadterv valósult meg. A darabok sikerei igazolták, akkor is, ha a kivitelezés Szinetár Miklós nevéhez fűződik.

– Ilyen szempontból nagyon-nagyon elégedett vagyok a szezonnal. A másik fél azzal érvelt, hogy színházrendezői oldalról gyenge a koncepcióm. Ehhez képest egy nagyon színes palettát nyújtott át a színház – gondolok a Macbeth, A megmentett város, a Pikk dáma, A törpe és a Várakozás rendezői sikerére. Akik esetleg fanyalogtak a Macbeth és más darabok kapcsán, a többi előadást dicsőítették. Célom, hogy mindenki megtalálja a saját ízlésének megfelelő darabot, megvalósult. Emlékeztetni szeretnék arra, mekkora volt a felhördülés a külföldi vendégművészekkel kapcsolatban. Most már nincs kiabálás, kiderült, hogy érdemes volt Anja Silját, Francesca Patanét, Theodosiout és a többieket meghívni, mert ők valóban a világszínvonalat reprezentálják.

– Belenyúltak a szereposztásokba is…

– Mulattató helyzet, hogy azok, akik leginkább ágáltak ellenünk, az idén mind megkapták a maguk szerepét. Azonban a jövő évi szerepkiírások láttán néhányan meglepődve tapasztalhatták, hogy lényegesen kevesebb feladatot kaptak, illetve hogy kimaradt a nevük. A felduzzadt közalkalmazotti énekeslétszám miatt a szereposztás nem kis nyűg, magam is sokat bajlódtam vele. De például nagyon örültem, hogy Temesi Máriának egy rangos feladatot találtam, a Görgey-darabra készült Madarász-opera főszerepét. Akkor úgy gondoltam, hogy nem foglalkoztatok olyan énekeseket, akik nincsenek azon a színvonalon, mint a saját közalkalmazottaink. Ezért nem kértem fel egy hölgyet; az új vezetés viszont több darabban elhelyezte őt, így a Madarász-premierben is, Görgey Gábornak pedig a szokásoshoz képest horribilis összeget juttatott a szövegkönyvért.

– Mit tart a mostani vezetőség legnagyobb mulasztásának?

– Annak idején Rockenbauer Zoltán, a polgári kormány kulturális minisztere azért támogatta négymilliárd forinttal az intézményt, hogy ott egy európai szintű strukturális változás jöjjön létre, majd azt követően egy európai rangú teátrum. A visszarendeződéssel, átgondolatlan döntésekkel, szervezetlenséggel, Szinetár Miklós szóhasználatával az „óceánjáró hajón” azt a színvonalat produkálják most 6,3 milliárdból, ami annak idején 2,3 milliárdból valósult meg. Ez a legmegdöbbentőbb ebben a történetben, valamint az, hogy a minőségi alapon létrehozott fizetési rendszert, a működőképességet előmozdító kollektív szerződést változtatták meg.

– Erre az évre jelentős összeget különítettek el rekonstrukcióra. Mi valósult meg az Erkel színházi felújításból?

– Semmi. Követhetetlen, hogy hová folytak a pénzek. Tény, hogy premierek jöttek létre úgy, hogy mögöttük nem volt meg a műhelykapacitás. Egy társulat meg hatvan napra elutazott A végzet hatalmát játszani valahová Németországba. Már készítik elő a bangkoki vendégszereplést. Mi annak idején évi félmilliárdot különítettünk el az Erkel Színház nagyrekonstrukciójára. Tudtommal a mosdók festésén kívül más nem történt.

– Jut eszembe: hogyan áll az együttműködés a kolozsvári opera társulatával? Locsmándi Miklós tavaly személyesen vette fel velük a kapcsolatot.

– Kolozsvár nagyon fontos színtere a magyar operajátszásnak, mint a legrégebbi operatársulat a történelmi Magyarországon. Szerettük volna segíteni őket szorult helyzetükben. Szakembereket képeztünk volna tovább, közös produkciókat hozhattunk volna létre, és rendszeres, kölcsönös vendégszereplésekre kerülhetett volna sor.

– A mérleg igen egyenlőtlenül áll. A jó kezdeményezések sorra elhaltak, köztük a nézőutánpótlás kinevelésének hosszú távú projektje. Szó volt az iskolák hatékony bevonásáról, a tanárokkal való együttműködésről. A vidéki nézőknek, nyugdíjasoknak szánt előadások halódnak, közülük információm szerint nem egy elmaradt úgy, hogy nem értesítették az érintetteket. A szezon végén elharapódzott a fejetlenség…

– Igen, ez az óceánjáró, amely imbolyog. Csak fel ne boruljon!

– Mit tud a botrányról, amely a csellópróbajáték körül zajlott, és amelynek eredménye, hogy többen felálltak a zenekar művészeti tanácsából?

– A próbajáték első fordulóját függöny mögött kell játszaniuk a jelentkezőknek, hogy kizárható legyen mindenfajta elfogultság. A csellópróbajáték döntője előtt Kovács János karmester közölte, hogy Szinetár Miklós külön utasítására meg kell hallgatni a döntőben Rozsos Istvánnak, a Közalkalmazotti Tanács elnökének a lányát, aki a függöny mögötti játék után egyébként nem jutott volna tovább. Még a jegyzőkönyvet is „retusálták”. Ez hallatlan. Ilyen esetben demokratikus országokban rögtön semmissé tennék a próbajátékot, és nagy valószínűséggel az intézmény vezetőjét is menesztenék. A történet pikantériája, hogy a lemondásunkat követelő írásnak éppen Rozsos István és Kovács János voltak az aláírói.

– Mire számít a következőkben? És mire számítson a közönség?

– Már ez az évad is bizonyította Szinetár úr azon állításának valótlanságát, hogy az Operaház működtetéséhez elegendő lenne a pénz. Ennél sokkal több kell: mindenekelőtt szervezettség, körültekintő, odaadó irányítói munka, széles körű koncepció és a világ operajátszásának ismerete.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.