Új közbeszerzési törvény lesz

Várhatóan az ősszel dönt az Országgyűlés a nemrégiben elkészült új közbeszerzési törvény tervezetéről. A szabályozás biztosítja az átláthatóságot, bevezeti a békéltetés és tanúsítás intézményét. Külön fejezet tárgyalja a közösségi közbeszerzést, de fennmaradnak a nemzeti értékhatárok és eljárások is, valamint bekerül a törvénybe az úgynevezett szabadkézi vétel – minderről Berényi Lajos, a Közbeszerzések Tanácsa (KT) elnöke nyilatkozott lapunknak.

Hunyor Erna
2003. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kettős célja és szempontja volt a hatályos közbeszerzési szabályozás felülvizsgálatának és az új törvény kidolgozásának: egyfelől jogharmonizációs kötelezettségünk maradéktalan teljesítése, másfelől a hatályos közbeszerzési törvény 1995. évi megalkotása és hatálybalépése óta eltelt időszak jogalkalmazási tapasztalatainak hasznosítása, valamint ennek alapján a közbeszerzési szabályok kiigazítása – mondta Berényi Lajos, aki közölte: a hatályos szabályozással ellentétben az új szabályozás szerint nem a törvény melléklete tartalmazza a különböző közbeszerzési hirdetmények mintáját, hanem a törvény felhatalmazása alapján megalkotandó kormányrendelet. A közösségi jog a hirdetményi mintákat is egységesítette, s a jövőben az úgynevezett hirdetményi minta irányelv szabályozza azokat. S már ez is érzékelteti, hogy nem a régi sokadszori módosítására, hanem egy teljesen új törvény megalkotására kerül sor, amelyet várhatólag még ez év késő őszén elfogad az Országgyűlés, s így az 2004. május 1-jén, az ország EU-csatlakozásakor lép hatályba.
Az új törvény – hangsúlyozta az elnök – a közbeszerzések átláthatóságát és előkészítését segíti elő és a verseny tisztaságát biztosítja. Az érintettek minden év elején éves beszerzési tervet kötelesek készíteni, és azt – honlapjukon vagy más megfelelő módon, például a sajtóban – nyilvánosságra hozni. A közzétett tervtől eltérő beszerzésekre csakis igen indokolt, váratlan esetekben kerülhet sor. Ugyancsak az átláthatóság követelménye érvényesül abban a szabályban, amely szerint az eljárás minden lépését közbeszerzési naplóban kell rögzíteni – mondta Berényi Lajos.
A Közbeszerzések Tanácsa elnöke kiemelte: a jogszabály nem épül vadonatúj alapokra, bevezet ugyanakkor új jogintézményeket, s egyúttal – a gyakorlati tapasztalatokat felhasználva – igyekszik kiiktatni a jelenlegi szabályozás esetleges hibáit. Egyúttal hozzájárul az elektronikus közbeszerzés térhódításához, s megfelel a közösségi jogi követelményeknek.
Szavai szerint a törvény ugyan formailag teljesen új, ám tartalmi szempontból nem az, hiszen amikor 1995-ben az első törvény megszületett, s a későbbi módosításokat végrehajtották rajta, akkor az EU jelenlegi közbeszerzési irányelvei már ismertek voltak. Ezekhez az alapelvekhez az EU nagyon részletes irányelveket dolgozott ki, amelyet a tagországoknak kötelező elfogadniuk. Ugyanakkor azt a nemzeti jogalkotásra bízzák, hogy konkrétan milyen jogszabály formájában, s ezek közül mit, milyen szinten szabályoznak.
Berényi Lajos aláhúzta: önálló fejezet tárgyalja majd a közösségi értékhatárt elérő közbeszerzéseket, ám változatlanul indokolt a közösséginél nagyságrendileg alacsonyabb nemzeti értékhatárok és az idevágó eljárási szabályok fenntartása. A nemzeti értékhatárokban nagyságrendi változás egyébként nem várható, s az ezt el nem érő beszerzések, a jelenlegi kormányrendeletbe foglalt úgynevezett szabadkézi vétel előírásai ugyancsak a törvényben, külön fejezetben kapnak helyet. Ennélfogva az egy-kétmillió forintot meghaladó beszerzéseknél törvényi követelmény lesz legalább három ajánlat bekérése. Továbbá bizonyos értékhatárok fölött az EU hivatalos lapjában közzé kell tenni az eljárást, de a hazai hatóság továbbra is vállalja, hogy a Közbeszerzési Értesítőben megjelenteti ezeket.
Kiemelte, hogy változások lesznek az eljárásokban is. Bár fő szabályként továbbra is a nyílt eljárás érvényesül, a meghívásos – ugyanúgy, mint a tárgyalásos eljárás – alkalmazható lesz. A tapasztalatok azt mutatják – folytatta az elnök –, hogy az eljárások 80 százaléka nyílt típusú, a fennmaradó 20 százalék pedig megoszlik a meghívásos és tárgyalásos eljárások között az EU tagországaiban. S nagyjából ennek az aránynak a megmaradása prognosztizálható 2004. májusa után is.
Berényi Lajos kifejtette: a jogszabály egyik legfőbb újdonsága az lesz, hogy az alanyi köre jelentősen kibővül, mivel az uniós támogatási alapok magyar önrésze is a törvény hatálya alá kerül. Emellett megszűnik a Magyarországon bejegyzett cégek előnye, mivel úgynevezett nemzeti elbánásban kell részesíteni az unió piacán mind a 25 EU-tagországot. A kereskedelmi határok megszűnnek, Magyarország ebből fakadó versenyelőnye megszűnik, s ez azt jelenti, hogy a verseny erősödni fog a jövőben.
Az elnök felhívta a figyelmet arra is, hogy a közbeszerzési értékhatárok emelkednek majd: a szolgáltatások jelenlegi tízmillió forintos értékhatára huszonötmillióra, az építési beruházások negyvenmilliós összege pedig 60-70 millió forintra nőhet. Ugyanakkor fontos az is, hogy az új törvényben igyekeznek kiküszöbölni az irreálisan alacsony árral, lehetetlen kötelezettségvállalásokkal sikerre törekvő pályázatokat. Ezentúl például az ajánlatkérőnek meg kell győződnie a kirívóan kedvező, teljesíthetetlennek látszó tartalmi elemek valódiságáról. Amennyiben a gyanú beigazolódik, a pályázat érvénytelenné nyilvánítható.
Ám változatlanul önálló fejezetek tárgyalják majd a jogorvoslati eljárást, a közbeszerzési tanáccsal és a döntőbizottsággal kapcsolatos előírásokat. A jogorvoslatok menetét gyorsítandó, hatékonyságukat növelendő módosítanak bizonyos határidőket – emelte ki Berényi Lajos.
Szavai szerint a jogviták megelőzésére, a döntőbizottság és a bíróság tehermentesítésére bevezetik a békéltetés jogintézményét, s az uniós tapasztalatok alapján ugyancsak újdonság lesz a tanúsítási eljárás. Ennek során az érdekelt ajánlatkérő egy független, szakmailag elismert szervezettől vagy személytől kérheti annak tanúsítását, hogy közbeszerzési gyakorlata jogszabályszerű, korrekt, megbízható partner, és alkalmas a szerződés teljesítésére.
Úgy vélte: a leendő törvény átfogóan szabályoz, és számos kérdés végrehajtási rendeletekben nyer megfogalmazást. Így módot nyújt az elektronikus közbeszerzésre, részleteit azonban – a tervek szerint – kormányrendelet írja majd elő.
Az elnök elmondta azt is, hogy a törvénytervezet széles körű szakmai vitája május végén kezdődött meg, amely napjainkban is tart. A jelenlegi törvény néhány passzusát – elsősorban a preferenciális szabályokat – azonban már előbb, legkésőbb 2004. február 1-jétől meg kell szüntetni.
Berényi Lajos ismertette, hogy az idén az első félévben 1849 közbeszerzési eljárásban kettőszázharminckettőmilliárd forint közpénz sorsáról született döntés. Az eljárások száma az idén 137-tel volt kevesebb, mint tavaly az első hat hónapban, a közbeszerzések értéke pedig százhúszmilliárd forinttal maradt el attól.
Az elnök elmondta, hogy az összérték és a darabszám csökkenésének oka, hogy a tavalyi év a választások és a közbeszerzési törvény kiterjesztése, valamint az autópálya-tenderek meghirdetése miatt különösen „erős” esztendő volt.
A beszerzések darabszámát vizsgálva az első félévben a nyílt tenderek 78,3 százalékot képviseltek, a tárgyalásos eljárások aránya majd 21 százalék volt, a meghívásos eljárások pedig mindössze 0,8 százalékot tettek ki, hasonlóan a múlt év azonos időszakához – mondta.
Hangsúlyozta: a lefolytatott közbeszerzések értékét tekintve 72,1 százalék nyílt eljárás volt, a tárgyalásos eljárások 27,6 százalékot, míg a meghívásos eljárások 0,3 százalékot tettek ki. E vonatkozásban a nyílt eljárások aránya 2,1 százalékponttal nőtt, míg a tárgyalásos eljárások 1,5 százalékponttal csökkentek.
Berényi Lajos közölte: az első félévi közbeszerzések összértékéből az önkormányzatok és intézményeik 38,7 százalékkal, a központi költségvetési szervek és intézményeik 29 százalékkal, míg a közszolgáltatók 13,8 százalékkal részesedtek.
A közbeszerzések az értéket tekintve a múlt év azonos időszakához képest kevéssel nőttek, 31,1 százalékra a szolgáltatások részesedése, az árubeszerzések 25,8 százalékkal, az építési beruházások 43,1 százalékkal részesedtek az összértékből.
A mikro-, kis- és középvállalkozások az év első felében 1208 közbeszerzési eljárást nyertek meg, ami az összes eljárás 65,3 százaléka, míg az értéket tekintve 149,5 milliárd forint valósult meg, az összes érték 64,5 százaléka – hangoztatta.
A külföldi székhelyű ajánlattevőkről elmondta: az első hat hónapban 60 tendert nyertek meg, az összes eljárás 3,2 százalékát, ezek értéke 17,9 milliárd forint volt, ami a közbeszerzések összértékének 7,7 százaléka. A külföldi székhelyű cégeken belül továbbra is kimagasló volt az EU-beli vállalkozások részesedése.
Az elnök a közbeszerzési döntőbizottság előtti eljárások számáról szólva kiemelte: 2003 első félévében 331 volt, szemben a 2002 első félévi 382-vel. A döntőbizottság nyolcvannégymillió forint bírságot szabott ki, ami kevéssel marad el a múlt év azonos időszakától. A testület 70 esetben állapított meg jogsértést, 123 esetben elutasította a beadványt, 84 alkalommal megszüntette, míg egy alkalommal felfüggesztette az eljárást. Jelenleg a döntőbizottság előtt 53 folyamatban lévő ügy szerepel. A döntőbizottság első félévben kiadott határozataival szemben 34 esetben fordultak keresettel a Fővárosi Bírósághoz, ami 24-gyel kevesebb a múlt év azonos időszakánál. Végezetül közölte: minden érintettnek ajánlott minél előbb és alaposabban felkészülnie az új törvényből, hiszen már nincs egy év sem annak hatálybalépéséig. S mielőbb le kell dolgozni azt a versenyhátrányt, amit a most csatlakozó országok 7-8 éves tapasztalata jelent az EU 15 jelenlegi tagországának több évtizedes gyakorlatával szemben.
***
Kiválasztották a közbeszerzési tanácsadókat. Pályázat útján a Magyar Közbeszerzési Társaság 700 érdeklődő és 119 pályázó közül választotta ki a közelmúltban azt a 41 tanácsadót, akik a közbeszerzési eljárásokban részt vevők munkáját segítik. A szakértők folyamatos támogatást nyújtanak az ajánlatkérőknek és -tevőknek azért, hogy minél eredményesebb pályázatok szülessenek a korábbinál kevesebb formai és tartalmi hibával. A 41 tanácsadó tagja lett az Országos Közbeszerzési Tanácsadó Szolgálatnak. A szakértők a felhívások, dokumentációk és ajánlatok elkészítésében, a közbeszerzési tenderek lefolytatásában, illetve a jogorvoslati eljárásban nyújtanak szakmai segítséget a közbeszerzési társaság tagjainak. (H. E.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.