A kéjszelep

A prostituáltak kihasználását tiltó New York-i egyezmény felmondását fontolgatja a kormány azzal a céllal, hogy újra legalizálják a nyilvánosházakat. A bordélyüzemeltetés ma még bűncselekmény, ha viszont a baloldali poltikusok elérik céljukat, a futtatás intézményesülhet.

Balavány György
2003. 08. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kerítői tevékenységre is jellemző az, ami
minden önkényuralomra: a legnagyobb siker,
ha a hatalom meggyőzi
az elnyomottat, hogy ő maga kívánja a helyzetét.

(Egy anonim internetes anyagból)

A prostitúció nem a legősibb, és nem mesterség. Ám ha ősi lenne is és mesterség, attól még bűncselekmény maradna. Az pedig nyilvánvaló, hogy semmilyen bűncselekmény (lopás, csalás, erőszak stb.) nem legalizálható – még kijelölt helyeken sem – azzal az indokkal, hogy a kezdetektől jelen van a társadalomban. Előbb-utóbb minden politikai erőnek meg kell mutatnia, milyen a szexualitásról, a morálról, a vallásról, a társadalmi, politikai és gazdasági célkitűzésekről alkotott felfogása; tiszteli-e a hagyományos férfi- és női szerepeket, nagyobb értéknek tekinti-e a családot és a házasságot, mint a partnerváltogató életformát vagy az egyneműek közti élettársi kapcsolatot. Minden politika saját erkölcsi állapotát tárja fel, amikor kinyilvánítja szándékát a prostitúció vonatkozásában. A hazai nagypolitika nagyon beteg, s lassan büszke lesz arra, hogy nem ismer erkölcsi kategóriákat.
Az engedélyezett bordélyházak ötlete azonban illik a liberális diktatúra szemléletéhez, amely szerint ha valamire igény van, akkor azt támogatni kell. E filozófiai felfogás minden lénynek, csoportnak biztosítja az öndefiníció jogát: minden és mindenki az, aminek állítja magát.
Tekintsünk el a prostitúció meghatározásától és attól is, hogy az érdekvédelmi szervezetek valójában nem a lányok, hanem inkább a mögöttük álló futtatói rendszer érdekeit képviselik. Ha a prostitúció szakmaként határozza meg önmagát, akkor e szemlélet szerint a szakmákat illető jogok vonatkoznak rá – képzés, támogatás, intézményrendszer.
A New York-i egyezmény, amelyet államunk felmondani készül, a prostituáltakat áldozatnak nevezi, és a futtatókat, valamint a szexipar haszonélvezőit bűnelkövetőknek tekinti. A felmondás egyébként lassú folyamatnak ígérkezik; a szerződés egy évvel azután válik hatályossá, hogy megérkezett az ENSZ főtitkárához, csak ekkor lesz lehetőség az itthoni törvénymódosításra. Lehetséges, hogy a következő kormány illetékese vághatja majd át a szalagot az első szabad magyar kupleráj avatásán.
Sok állampolgár egyébként azért támogatná a bordélyházak létesítését, mert tart az utcai prostitúciótól. Borai Ákos, a Belügyminisztérium főosztályvezetője – aki nemrég kézikönyvet adott ki az örömlányok, stricik és a szexüzlet egyéb résztvevői számára, hogy tisztában lehessenek jogaikkal – viszont korábban azt nyilatkozta: az utcai prostitúció a nyilvánosházak engedélyezése után is megmaradna, a strichelő lányokat nem lehet „beűzni” a bordélyokba. A bordélyrendszer nem a türelmi zónák alternatívája. Aki igent mond az egyikre, igent mond a másikra is.
Szociológiai felmérések szerint az utcai prostituáltaknak valamivel nagyobb a szabadságuk az időbeosztásban, a pénz felhasználásában, a helyváltoztatásban; néha vissza is utasíthatják az ügyfelet, amire a bordélyházban nincs lehetőségük. A bordély intézménye szilárd keretek közé szorítja életüket: a nőknek a prostitúciós közegen kívül szinte nincs kapcsolatuk, kitörési lehetőségeik is korlátozottabbak. A nemzetközi tapasztalatok szerint a bordélyházak engedélyezése növeli a prostituáltak számát, s az adó kivetése szintén a nőpiac erősödéséhez járul hozzá, mert minden résztvevő ki akarja egyenlíteni költségeit.
A prostitúciót nem lehet összeegyeztetni a klasszikus liberális alapelvekkel. Nem létezik olyan formája, amely garantálja a prostituált méltóságát. A rabszolgaság eltörlése óta nincs állam, amely alkotmányába merné foglalni, hogy emberi testet adni és venni lehet. Több országban ezért tiltották meg a béranyaságot vagy a szervkereskedelmet. Az államilag támogatott prostitúció éppen ezt a helyzetet állítja elő.
A prostitúciós közeg szorosan együttműködik a szervezett bűnözés, a drog- és fegyverkereskedelem hazai és nemzetközi hálózataival. A prostitúcióval együtt bizonyos értelemben ez utóbbiakat is legalizálni kell, hacsak nem valami lovagi lelkületű futtatói hálózatot kíván addigra kiképezni a szociálliberális kormány. Ez a gépezet a saját törvényei szerint működik, amelyeket az állam nem tud megváltoztatni.
A tiltakozókat gyakran éri a vád, hogy a magánszférába akarnak beavatkozni. A prostituált és ügyfele közt ugyanis intim üzleti és testi kapcsolat alakul ki, amelyet mindketten személyes szabadságuk alapján, önként vállalnak. E megközelítés szerint az aktus tisztes diszkrécióra tarthat igényt. Ez persze hamis hozzáállás, mert a szexipar nem magánügy a családi, gazdasági, politikai, etikai, közbiztonsági következményei miatt; lehetetlen az illetékesi kört az ügyfélre és a szolgáltatóra szűkíteni. Aki ezzel az igénnyel áll elő, kettős mércét használ, hiszen a legalizátorok is mélyen beavatkoznak az ügymenetbe azzal a szándékkal, hogy a kedvező körülmények megteremtésével elősegítsék azt – amit a jelenleg még érvényben levő New York-i egyezmény szellemében büntetni kellene. A legalizációs törekvések is büntetendők, hiszen az egyezmény kimondja: azt is el kell marasztalni, aki előkészületeket tesz nyilvánosházak üzemeltetésére.
A liberális szemlélet kulcsszava az önrendelkezési jog, ez szentesítené a prostitúciót is. Igaz, hogy a kéjnő és ügyfele közötti aktusban a nőt tárgynak tekintik, és kihasználják, ám ő – arra az időre, ellenszolgáltatás fejében – önként mond le az önrendelkezés jogáról. Régi vitatéma ez, jogfilozófiai kérdés; elméletileg valóban mindenkinek joga van lemondani erről a jogról (de kérdés, hogy beszámítható-e az illető, képes-e felmérni a következményeket, hiszen ez a szabad döntés feltétele), ám még akkor sem lehet joga senkinek az ilyen embert kihasználni. A kliens erkölcsi vagy jogi elmarasztalása pedig föl sem merül, és nincs is rá semmilyen társadalmi igény. Az orvosi ellenőrzést szorgalmazók általában a „tisztes családapákért” és a „megtévedt fiatalokért” aggódnak, ritkán magukért az utcalányokért. Pedig ők gyakrabban halnak meg AIDS-ben és fertőző betegségekben, mint a klienseik. A sokat hangoztatott orvosi ellenőrzés illúzió, hiszen túl gyakran váltogatják egymást az ügyfelek, és sokan hajlandóak felárat fizetni a védekezés nélküli kapcsolatért. S mivel a rendszer feneketlenül korrupt, nincs garancia a betegek kivonására a forgalomból.
Mielőtt azonban angyalszárnyakat ragasztunk az utcalányokra, tegyünk egy kitérőt. A feminista és baloldali jogvédő álláspont a prostitúciót erőszaknak nevezi, tehát legalizálása szerinte az erőszak legalizálása. Ez első látásra jóravaló, valójában azonban bicegő érvelés, hiszen az erőszak éppen a másik akaratán, tiltakozásán való átgázolás. Ha valaki várja és kéri, hogy rosszul bánjanak vele, akkor nehéz erőszakról beszélni. A feministák azért használják következetesen az erőszak szót, mert így próbálják kizárni a prostituált felelősségét. Amikor egy nő belép ebbe a világba, a legtöbb esetben csakugyan nem kínálkozik igazi alternatíva, a szociális körülmények, a mentális klíma és sok egyéb indíték is a rossz döntés felé terelheti. Sok tényező csökkentheti a felelősségét, de az nem szűnik meg, mert a legtöbben önként sétálnak be életmódjuk börtönébe. Kérdéses a sokat emlegetett naivitás is, főleg amikor gimnazista lányok ilyen hirdetésre jelentkeznek: „csinos lányokat keresünk könnyű, jól fizető munkára”. Könnyű Katit táncba vinni, tartja a népi mondás, ha neki is kedve van rá.
Számtalan példa mutatja, hogy egy prostituáltat ki lehet vezetni – nagyon nehezen – a közegből, amelybe került, és meg tudja változtani az életét. Ehhez sok mindenre van, illetve lenne szükség, többek közt a felelősségtudat felélesztésére. A „csak a környezetem a hibás, én nem” szemlélet – akár a társadalmi legitimáció – megfosztja a lányokat a változtatás igényétől, és végleg kiszolgáltatottá teszi őket. Azt üzeni: csak mások játéka vagy, nem önálló emberi lény.
Kapitális csúsztatás az az állítás, hogy aki a prostitúció ellen van, az a szexuális élet ellen harcol, tehát prűd, bigott és természetellenes. Éppen a jó szexualitást veszélyezteti a prostitúció, mert személytelenségre és brutalitásra szoktat. A jó szexualitás ugyanis nem csupán párzás, nem csak ö(sztö)nkielégítés. A prostituálttal való kapcsolatban viszont nincs felelősség. Nincs bizalmas kitárulkozás, nincs „te”, csak „én”. Az ügyfél fizet, és ezzel mentessé válik minden kötelezettségtől. Sok ember úgy érzi, ez a szabadság. Pedig csak két magányos ember látszattalálkozása történik; egyik sem kapja meg, amit valójában keres.
Több tanulmány hivatkozik rá, hogy a prostitúció nem szelep, amely a szexuális feszültségeket levezeti. Ha egy férfi nem tanulja meg fegyelmezni és féken tartani az ösztöneit, az kielégüléscentrikus gondolkodáshoz, egyre mohóbb nemi éhséghez vezet. A szimpla ösztönkielégítés a legtöbb férfinak félórás-órás megkönnyebbülést okoz, ez általában undorérzettel jár, amit Umberto Eco találóan posztkoitális ürességnek nevez. Addiktológus orvosok kezelik a magatartási függőséget, amelynek következtében a férfi kényszeresen jár prostituáltakhoz, holott már szenved tőlük.
Az a nő, aki naponta négy–öt vagy ennél is több (nyolc–tíz) különböző férfit szolgál ki, óhatatlanul tönkremegy testileg és lelkileg. A női férfieszmény torzképe a strici. Álromantikus kapcsolat köti hozzá: a férfi vacsorázni viszi, ajándékokat vesz neki, ami olyan, mintha szeretnék egymást.
A férfiak is érzelmesek, de szexuális vágyaik személytelenebbek. A kamasz fiúk arc nélküli nőkről ábrándoznak. A prostituált arc nélküli nő. A szexhirdetések csupán a hajszínt, a mell- és derékbőséget adják meg. Paradox, de a prostituált nem is nő, hanem férfivágyakból összeállított tárgy, az önkielégítés engedelmes eszköze; úgy tesz, mintha az esne jól neki, ami a férfinak – pedig dehogy. A szexipar nemhogy figyelembe venné, hanem tagadja az embert. Ezért bűn marad még akkor is, ha legalizálják, a pártolása pedig bűnpártolás.
Az ábrándos madámtól a nagyszívű, családcentrikus szajháig számtalan kulturális klisé létezik, amelyekkel a társadalom igyekszik megszépíteni és elfogadni a jelenséget. Egyfajta magyarázat rá a „fehérmájú cafka” is, aki élvezi a férfiakat. A legtöbbjük azonban utálja önmagát, a férfiakat is, és beteges viszonyban van a testével: nem vállal közösséget vele, igyekszik kikapcsolni magát, „nem venni részt az aktusban”.
A legtöbb civilizált országban a konzervatív oldal a prostitúció felszámolásának álláspontját képviseli. Rendre alulmaradnak, de ezt képviselik Németországban, Új-Zélandon, sőt Hollandiában is. A hivatalos egyházi vélemény igen határozott; II. János Pál a Magyar Nemzetben is közölt állásfoglalásában kifejtette: a prostitúció – a nők szexuális kizsákmányolása – az emberkereskedelem legvisszataszítóbb formája, amelyben a szexualitás gazdag misztériumát merő gazdasági kérdéssé alacsonyítják. Ez szerinte bűncselekmény, amelynek leküzdéséhez politikai szándékra is szükség van: „aki nem emeli fel szavát e jelenségek ellen, az maga is hozzájárul a közösségi bűnök elfedéséhez”. Tapasztalat viszont, hogy a tiltás valójában nem szünteti meg, hanem – mint nálunk a kommunizmus idején – a sötétbe száműzi az üzletszerű kéjelgést, majd kijelenti, hogy nem létezik.
Az európai államok többféleképp viszonyulnak a prostitúcióhoz.
Az állam mint végrehajtó hatalom egyik szisztéma esetében sem vállalja a prostitúció felszámolását. Ám maga a szándék a retorikában újra és újra megjelenik, egyre nagyobb feszültséget gerjesztve elmélet és gyakorlat között. Pedig a prostitúció felszámolására irányuló törekvés nem illuzórikus, hiszen a jogfejlődés során a rabszolgaság vagy az apartheid is eltűnt az emberiség életéből. Csak ehhez határozott politikai véleményre és akaratra, globális megelőző szociálpolitikára lenne szükség. Egy teljes intézményrendszerre, felvilágosító kampányra.
A legalizátorok rendszeresen hivatkoznak a prostituáltak érdekvédelmi szervezeteire, pedig e mozgalmak tagjai nem a testük kizsákmányolása ellen harcolnak, hanem azért, hogy dolgozhassanak. E szervezetek mögött a futtatói hálózat áll, amelynek elemi érdeke, hogy megszerezze a társadalmi védettséget. A magányos strici a múlt századtól fokozatosan átadta helyét a nagyipari nőkereskedelemnek. Ma a prostitúciót nemzetközi vállalkozások irányítják; Anvers, Bangkok, Budapest, Ciprus, Ghána, Manila, Párizs, San Domingo: fiatal nők (és gyermekek) export-importjának kiemelt állomásai. A civilizált országokban a férfiak három százaléka jár prostituáltakhoz; ez a tevékenység országonként több milliárd dollár nagyságrendű évi pénzmozgással jár, és kihat a politikára és a gazdaságra. Ezért világszerte a megvásárolható funkcionáriusok, politikusok, rendőrök védelmezik a nőpiacot.
Gyakori, ám igen gyenge érv a prostitúció fenntartása mellett, hogy az „szükséges rossz”. Ezt a fatalista érvet a szexuális devianciákon kívül gyakran alkalmazzák a háborúkra, járványokra is – a tehetetlenség igazolásaként. Az a társadalom, amely integrálni kívánja a rosszat ahelyett, hogy felszámolni igyekezne, a saját halálos ítéletét írja alá. A terror klasszikus képlete: ha a hatalom akar bűnt elkövetni, előbb megváltoztatja a bűn fogalmát. Ez a kísérlet azonban kész kudarc, és biztosan megbosszulja magát. Ugyanis a bűn és erény, jó és rossz fogalma nem a mindenkori jogrendben, hanem sokkal mélyebben gyökerezik. Olyan tartományban, ahol teljes hatalmi arzenáljának bevetésével sem tud változásokat kieszközölni a politika.
***

Kivonat az 1950. március 21-i New York-i egyezményből:
„… mindazokat megbüntetik, akik… kerítenek, prostitúcióra bírnak vagy elcsábítanak valakit, akár annak beleegyezésével is; más személy prostitúcióját kizsákmányolják, akár annak beleegyezésével is; hasonlóképpen megbüntetik mindazokat, akik: bordélyházakat tartanak fenn… a prostitúcióhoz az anyagi eszközöket tudatosan szolgáltatják… épületet vagy más helyet… prostitúció céljára tudatosan bérbe adnak vagy bérelnek.
Ezek elkövetésének kísérlete vagy ezekre tett előkészület szintén büntetendő. A szándékos részvétel (részesség) szintén büntetendő… A prostitúcióval foglalkozó vagy azzal gyanúsított személyek különleges nyilvántartásba vétele, külön igazolvánnyal ellátása, a különleges ellenőrzési vagy bejelentési előírások az egyezmény szellemével ellentétesek.
… A részes államok kötelezik magukat arra, hogy megvédik a gyermekeket a nemi kizsákmányolás és a nemi erőszak minden formájától.”
***
Vengerkák és hungarák
Magyarországon a bordélyházak az urbanizáció kezdetén tűntek fel, s a reformkorra meghonosodtak. Mária Terézia idejében még a „vizes bordélyok” voltak divatban – a mai Gellért fürdőt akkoriban Szüzek fürdőjének nevezték. Kazinczy Ferenc idős korában egyszer egy bérházban örömtanyára tévedt, s felháborodottan írta ismerősének: „… a te hatvankilenc esztendős barátod most Pesten, az Iris kiadóját keresvén, s eltévesztvén az ajtót, öt olly ocsmány teremtés közzé tévedt, akik rázárták az ajtót, s czirógatni kezdték, míg az teremtettézni kezde.”
Szomorú nevezetesség: a magyar prostituáltak a XIX. század második felére világhírűek lettek, s a maihoz hasonló arányú leánykereskedelem „jóvoltából” egészen Argentínáig jutottak. A pesti lokáltáncosnők gyakran Oroszországba szerződtek, ahol a vengerka (magyar nő) rövidesen a szajha szinonimája lett. Európában és Dél-Amerikában sokáig hungaráknak (magyarkáknak) nevezték a prostituáltakat.
Először 1840-ben írták össze a kéjnőket, ekkor kezdték meg hivatalos orvosi vizsgálatukat, amikor is igazolványt, úgynevezett bárcát kaptak. Egyes források szerint a császári hatalom piros lámpás éjszakai kávéházakat ajándékozott a besúgóknak a szabadságharc utáni terror éveiben. A kiegyezéskor, 1867-ben született a Bordélyházak és kéjhölgyek iránti szabályrendelet, amely előírja az intézmények helyét – minél távolabb kellett lenniük az iskoláktól és templomoktól –, s azt is, hogy legkevesebb öt, legfeljebb tizenöt nő dolgozhatott ezekben a házakban.
Faliszőnyegek, velencei tükrök, vak zongorista, pezsgő, tánc: az antivilágbeli bordély kellékei. Az utókor édeskés nosztalgiával gondol rájuk, pedig a korabeli történeti és szépirodalmi forrásokból tudható, hogy az orvosi és rendőri ellenőrzés dacára a bordélyok bűntanyák voltak, ahol gyakran emberek, családok mentek tönkre, miközben szabadon terjedt a két rettegett betegség: a gonorrhea (kankó, tripper) és a szifilisz (vérbaj, bujakór, francúz nyavalya).
Az őszirózsás rezsim rekvirálta a magántalálkahelyeket és a garniszállókat, s a kéjnőket az erre kijelölt kávéházak előtti „grasszára” kényszerítette. Ezek a kávéházak a József körút, Népszínház utca, Fiumei út és Baross utca közötti területen voltak; akkoriban vált az utcai prostitúció fellegvárává a Rákóczi tér.
A bordélyokat 1927-ben tiltotta be egy kormányrendelet. A második világháború után a kommunisták átképezték a lányokat szövőnővé, kalauzzá, taxisofőrré. 1950-ben Magyarország aláírta a nemzetközi egyezményt, amelyben garantálja a nőkereskedelem felszámolását, ezzel hivatalosan megszűnt a prostitúció, gyakorlatilag azonban tovább létezett, „szoros rendőri felügyelet alatt”. A hetvenes évektől azonban a növekvő turistaforgalom felturbózta a jelenséget, és a magyar prostitúció hamarosan bekapcsolódott a nemzetközi áramkörbe. A magyar lányok mítosza újra feléledt, ma is sokan dolgoznak külföldi – főleg osztrák, belga, holland, olasz és német – bordélyokban, s az sem véletlen, hogy Budapest ismét a szexturizmus Mekkája lett.
A régebbi szemlélettel szemben a prostitúció legfőbb motivációja nem a szegénység, sőt az emelkedő életszínvonal a luxusváltozatoknak is teret enged. A jólét kedvez a különféle perverzióknak: a sutyiban megnézett hardcore-pornó jeleneteit egy kis pénzért el lehet játszani a prostituálttal. Rendőrségi adatok szerint a prostituáltak egyharmada férfi, természetesen az ő klienseik szintén férfiak így, ha odáig hat a legalizációs lendület, rövidesen férfikuplerájok is lehetnek Magyarországon.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.