Szabadka volt az első város, amely alig öt évvel a szabadságharc leverése után kőszínházat építtetett, hogy ezzel szolgálja a kultúra ügyét. Kis túlzással azt is mondhatnánk, amit a XIX. század végén Hegyi Aranka, az ünnepelt operettprimadonna állított – aki egyébként 1878-ban Szabadkán aratta első sikereit –, hogy „a magyar színművészet minden nagy és nevezetes alakja itt kezdte pályáját, itt kezdte bontogatni szárnyait”. Itt lépett fel Déryné Széppataki Róza, a legnagyobb magyar színésznők egyike, az első magyar opera-énekesnő; a kivételes szépségű Felekiné Munkácsy Flóra, akiről Jókai Mór Egy magyar nábob című regényének Mayer Fanniját mintázta; Prielle Kornélia, akit Petőfi feleségül akart venni 1846-ban; Hegedűsné Bodenburg Lina, a nemzet első csalogánya. Jászai Mari és Egressy Gábor nevével is többször találkozhatott a szabadkai publikum. Ditrói Mór, a Vígszínház első igazgatója, Molnár György, Király Ernő, Kabos Gyula, Komlós Vilmos, Lugosi Béla, Tolnay Klári, Latinovits Zoltán, Gobbi Hilda, Sinkovits Imre, Bilicsi Tivadar, Honthy Hanna is játszott a szabadkai deszkákon. A múlt század hatvanas éveiben a korán elhunyt Dévics Imre vezetése alatt a magyar társulat az európai színjátszással együtt haladt.
Hogy mi a mai helyzet?
Ha belép az ember az épületbe, visszahőköl a látványtól: omladozó vakolat, imitt-amott egy-egy kellék, mindenütt deszkák, a lefolyón pedig öles betűkkel olvasható a Krausz és Tsa, 1892, Budapest felirat. Hasonló élményben lehet része a magyar társulat igazgatójának, Kovács Frigyesnek a szobájában: több évszázados szekrények, két recsegő-ropogó, foszlásnak indult karosszék, beázott falak. Ilyen körülmények között nehéz beszélni múltról, jelenről s jövőről.
„Huszonöt év alatt öt terv született az épület felújításáról, de mára oda jutottunk, hogy méteres átmérőjű lyukak meredeznek a tetőn” – mondja az igazgató, és el-elakadnak a szavai. A hetvenes években Vajdaság-szerte felújították a színházakat, ekkor épült Újvidéken a Szerb Nemzeti Színház. Szabadkán azonban mindennek éppen az ellenkezője történt: hathatós magyar közreműködéssel elkezdődött a színház szétverése. Mára már nem titok, hogy ebben derekasan kivették a részüket az akkori magyar nemzetiségű tartományi tisztségviselők. Nem csupán a hagyományos Szabadka–Újvidék szellemi szembenállásról volt itt szó, hanem annál sokkal többről, s aki előtt ez nem volt világos, annak az 1985-ös év egyértelművé tette. Ekkor került ugyanis Szabadkára Ljubisa Risztics (később Milosevics felesége pártjának egyik vezető tagja), akinek sikerült az, ami a titói diktatúrának sem: sárba tiporta a magyar színjátszást, hagyta, hogy teljesen tönkremenjen az épület, aztán jogilag is megszüntette az intézményt. Működésének első szakaszában elidegenítette a közönséget és a kritikusok többségét, lehetetlenné tette a vidéki vendégszereplést. A kilencvenes években, a háború kellős közepén aztán gondolt egy nagyot, s egyetlen éjszaka szó szerint kirabolta a saját színházát: nyerges vontatókra rakatta a kelléktárat, 150–200 reflektort, a bútorokat, a számítógépeket, a székeket és a padokat, elvitte a színház autóbuszát, teherautóját, egyszóval mindent, ami mozdítható volt – Belgrádba. Ez a tudatos pusztítás a szerb állam hathatós támogatásával történt, így Riszticsnek tíz év alatt sikerült beteljesítenie küldetését.
Politikailag megszervezett és támogatott pusztításról volt itt szó, mivel Szabadka a magyar kultúra központja, a szerbnek csak perifériája. Nem kell nagyon mélyre ásnunk a történelemben, hogy ebben az esetben is egy folyamat részéről beszéljünk, amely – rövid időszakokat leszámítva – 1920 óta tart a Délvidéken.
Milosevics megbukott, s harminc év alatt immár az ötödik terv is megszületett a szabadkai színház felújításáról. Grandiózus tervek, hatalmas, nyolcszáz férőhelyes terem – csekély 35 millió euróért. Erről lehet most hallani. Akár a kommunista időkben, amikor előbb építettek, s csak utána gondolkodtak. Kovács Frigyes osztja a véleményünket, s vallja: a megalomániás tervek egyetlen célja az, hogy Szabadkán még véletlenül se lehessen színházat építeni. Választási propagandának sem rossz mindez… Másra aligha szolgál. A színház alagsorában található csillogó-villogó üzletek utáni bevételből egy fillér sem illeti meg az intézményt, mivel egyesek addig módosították a tulajdonviszonyokat, míg a pénzt hozó épületrészek tulajdonosa a szerb állam lett, s abból a színháznak semmi sem jár.
Hírlik, hogy a felújításokba a magyar állam is beszáll. „Furcsa, hogy a magyar állam nem kér garanciát arra, hogy ezzel a pénzzel a magyar közösség rendelkezzen, furcsa, hogy Budapest semmilyen feltételeket nem szab” – mondja az igazgató. Annál is inkább, mivel alakulóban van a délvidéki magyar nemzeti színház, amelynek igen nagy szüksége lenne arra, hogy résztulajdonos legyen az épületben. Kovács Frigyes azt is furcsállja, hogy a magyar állam a rekonstrukciós terveket sem vizsgáltatta meg, s nem mérlegelte azok tartalmát. Nagy kérdés az is, hogy ha a tervek megvalósulnak, Szabadka el tud-e tartani egy nyolcszáz férőhelyes színházat. „Előre látom, hogy évekig a kultúra pangásáról cikkeznek majd, meg arról, hogy Szabadkán a kultúrába nem érdemes befektetni, mert a színházban is alig látni nézőt” – mondja keserűen az igazgató.
Fiatal a társulat, tele van energiával és elszántsággal. Ezeket a művészeket nem érdekli az évszázados por, a hideg vagy a hőség. „Végezzük a dolgunkat, s reménykedünk a jövőben. A jövő most talán mégsem olyan kilátástalan, mert nemrég átadták az ugyancsak Risztics által tönkretett és most felújított Jadran mozi épületét, amely a színház felújításáig részben betölti annak szerepét.”
Mit jelent ma magyar színésznek lenni a szláv tengerben, kultúrát építeni, lelket önteni az emberekbe? – kérdezzük Kovács Frigyest. „Színésznek lenni itt, a déli végeken a közösségért való aggódást is jelenti. Küldetést, amelyért nem várhatunk anyagi hasznot, legfeljebb elismerést. De ma, a megváltozott időkben színésznek lenni csak akkor érdemes, ha valóban bekövetkezik a határokon átívelő magyar szellemi újraegyesítés. Ha az ember a közvetlen környezetében is érzékelheti a megmaradás reményét, ha érzi, hogy a magyar nemzettest része, ha lehetőséget kap arra, hogy az anyaország, továbbá Erdély és a Felvidék is megismerje a tehetségét, ha lehetőséget kap arra, hogy jelen lehessen a magyar köztudatban, és reflektorfénybe kerülhet a Kárpát-medencében. Az alföldi magyarnak tekintett temperamentumon kívül, amelyet vagy duhajnak, vagy gyászosnak írnak le, kell lennie egy másik magyar léleknek is, amely átsegít minket a zord időkön, és erőt ad a helytállásra. Nekünk minden előadáson, minden órában, minden percben tudatosítanunk kell a lét, a fennmaradás és a pusztulás kérdését. Ez a mi kötelességünk, s tesszük a dolgunkat. A többit majd eldönti a közönség.”
Lezárták az M1-est, súlyos baleset történt az M3-ason is















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!