Akkor régen, Rajnákkal az ifiparkban

Buda elhanyagolt hátsó udvara – így nevezte Túlparti látomás című könyvében Buza Péter a világörökségi védettség alatt álló budai panoráma Duna-parti részét. Egykor a pesti korzó nyüzsgő életét ide álmodó Ybl-bazár akkor sem lehetne rosszabb állapotban, ha történetesen az utóbbi évtizedekben folyamatos háborús terület lett volna a főváros. A középgeneráció által csak Ifjúsági Parkként emlegetett épületegyüttes felújításáról már megkötötték az előszerződéseket, ám az újabb budai korzó tervét keresztülhúzhatja a rakpart tervezett szélesítése.

Tamáska Máté
2003. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma még senki nem tudhatja, hogy az Ybl-bazár felújítása után a luxusüzleteket, méregdrága kávézókat, vendéglőket és – természetesen – az elmaradhatatlan mélygarázst is magába foglaló új vállalkozás beváltja-e a befektetők hozzá fűződő reményeit. Azt azonban tudjuk, hogy a budai oldal egykori szállodáinak, kávékiméréseinek, sőt magának az Ybl-bazárnak a története is sorozatos bukások története.
A budai korzó első jelentős csődjének idején a Vár alatti partszakasz még kicsiny házakkal telezsúfolt, rendezetlen városrészként simult a Duna partjához. Azt sem lehetett pontosan tudni, miféle kerület ez. A legendás Tabán vagy inkább már a Víziváros? Így aztán a tabáni és a vízivárosi helytörténészek egyaránt a magukénak vallják és tárgyalják Mayer bécsi színész budai színházát. Érthető, hiszen senki nem szívesen hagyja ki könyvéből az első magyar nyelvű színházi előadás krónikáját, amelyet 1792. május 5-én Kelemen László színtársulata tartott az akkor még jobbára német városban. Az irodalomtörténészek dicsérő szavai keveset segíthettek Mayer úron, akinek ötletét, hogy színjátszásból gazdagodjon meg, mind a mai napig megmosolyogják az egyébként roppant komoly budai üzletemberek.
A millenniumi városvezetés már korántsem volt ennyire naiv. A még József nádor által újratelepített várkert elé egy önmagát ellátó, amolyan korabeli bevásárlóközpontot képzeltek, amelynek tervezési munkáit a kor nagy építésze, Ybl Miklós végezte. A biztos megtérülés céljából a bazár két oldalára egy-egy bérpalotát is emeltek. Hiába. Budából nem lett Pest. Az egyesülő Budapestnek inkább hiányzott a tabáni romantika vagy a Gellért-hegy zöldje, mint még egy korzó. Bérlők hiányában a pazar épületbe a Történeti Képcsarnok költözött, de aztán azt is el kellett vinni innen, mert a falak vizesedni kezdtek. Így aztán 1885-ben már üresen állt az épület, akárcsak manapság.
Később műtermek működtek benne, és talán a szomjas művész uraknak is köszönhetően a budai korzó a két világháború között amolyan első virágkorát élte. Persze senki ne képzelje ide a pesti szállodasor előtti nagyvilági életet, de azért volt itt is híres hotel, a Fiume, amelynek a kor szokásainak megfelelően irodalmi törzsközönsége is akadt. A leghíresebbek közülük Szabó Dezső és Móricz Zsigmond.
Erről az időről csak a könyvtárakban olvashatunk ezt-azt, de a Várkert Bazár igaz fénykoráról, a hatvanas–hetvenes évek Ifjúsági Parkjának „fojtott levegőjéről” egy egész nemzedéknek vannak emlékei.
A háborúban megrongálódott bazár nem jutott a Lánchíd utca páros oldalának sorsára, a háborús károkat helyrehozhatónak ítélték, így elkerülte az azonnali bontást. Magát a helyreállítást nem siették el, majdnem húsz évet kellett várni, míg a hatvanas évek enyhülő diktatúrájában megnyílhatott az Ifjúsági Park. A felújítás és a részbeni átalakítás teljes költségét akkoriban nagy titokban tartották, de ma már tudjuk, hogy negyvenötmillió forintba került. Negyven év múlva már lakásokat árulnak ennyi pénzért a Duna-parton.
A Török Ádám által „rockpartként” megénekelt Ifjúsági Park első igazgatója Rajnák László volt, az Óbudai Hajógyár egykori díjbirkózója. Az erkölcsökre szigorúan őrködő kidobófiúk, a „rajnák”, senkit be nem eresztettek, aki a kötelező viseletet – fiúknak zakó-nyakkendő, lányoknak szoknya – nem tartotta be. A kimaradtak a „nagy fánál” gyülekeztek. A korabeli sajtóban veszélyes fenegyerekekként ábrázolt nehézfiúk randalírozása leginkább a mai játszótéri balhékhoz hasonlítható. Változnak az idők. Rajnák díjbirkózói ideje is lejárt egyszer, egészen pontosan 1974-ben, amikor csalás miatt az igazgatói székből egyenesen a börtönbe ült át. Utána még tíz évig vegetált a park, majd megadva magát a hely szellemének – végleg tönkrement.
A várkert kutyasétáltatói egy darabig még bemehettek a hatvanas évek óta építőkanalat nem látott pavilonokba. A nyolcszáz fős ebédlőrész új feladatot is kapott. A várban a turistáknak parádézó konflisok lovai ide jártak pihenőre. A palotából jövet a turisták is rendszeresen lesétáltak az omladozó kőkonzolok között, abban reménykedve, hogy a Várból minden kerülő nélkül a Duna-partra érkeznek. Végül, hogy a fölösleges gyaloglástól megkíméljék az embereket, a felső bejáratot az alsóhoz hasonlóan magas, de korántsem olyan díszes korláttal kerítették el. A bátrabbak kedvéért kiakasztottak egy „Magánterület, kutyával védett” táblát is.
Aki végül valahogy mégis lejut a rakpartra, az sem örülhet igazán. Az öreg gesztenyefák árnyékában andalogni ugyanis nem a legkellemesebb. Az egyelőre még csak kétsávos út morajlása és a forró nyári napokon szinte tapintható benzingőz elveszi annak is a kedvét, aki egyébként a lokálpatriotizmus szűrőjén át szemléli a budai korzót. A felújított bazár eleve halott vállalkozás, ha az embereket továbbra is autókordon választja majd el a Dunától. A leglelkesebbek ugyan ma is lemerészkednek a partig, dacolva a nyolcvannal száguldozó forgalommal és az egykori patak, ma inkább csatorna folyóba ömlő, néha még a benzingőzt is elnyomó szagával. Az Erzsébet hídról bárki láthatja az embereket, akik semmivel nem törődve, térdig a vízben állva pecáznak a Dunában. Az igazi budapesti Don Quijoték – egyesek szerint – még meg is eszik a kifogott halakat.
A mai állapotok mellett az Ybl-bazár felújítása ugyanolyan bukásgyanús vállalkozás, mint elődei. Pláne, ha megvalósul a rakparti autóút kétszer két sávos bővítése. Persze ha a bazárral szembeni kioszkhoz hasonlóan ezt is a felső tízezer részére alakítják át, még meg is térülhetnek a befektetett milliárdok. Azt azonban sem az itt lakók, sem az idelátogatók többsége nemigen élvezheti majd. A városvezetés a kapitalizmus törvényeire hivatkozik, és tehetetlenül tárja szét a kezét. Miközben az élhető városról prédikál, a valóságban a farok csóválja a kutyát, s a városrendezési elképzeléseket a befektetői csoportok érdekeihez igazítják. Pedig a világörökségi látkép részét képező budai korzó többet érdemelne, mint egy élettelen képeslapi fotó díszlete.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.