ALAKOK

Malonyai Péter
2003. 08. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy izgalommal várta mindenki a kisvárosban az esztendőnként szokásos kiállítást, ki ezért, ki azért égett lázban, ahogy az rendjén való. A legtöbben arra voltak kíváncsiak, lesz-e botrány ezúttal is, mert mi tagadás, a helyiek által készített festmények, szobrok visszatérően sértődést szültek, indulatokat gerjesztettek. Nem lehetett másképpen, hiszen a településen élő néhány képzőművész helyben keresett témát, a polgárok pedig szívesen ismertek saját magukra a különféle portrékban, sejtelmesen megvilágított szoboralakokban.
Az elmúlt évi bemutató például azért fulladt botrányba, mert az egyik avantgárd festő bíborvörös és lila színekben pompázó, egymásra hányt gázcsövekkel szórta tele a vásznat, a kupac tetejéről vécépumpa mosolygott barátságosan a káoszra. A művész a Zongoratanárnő anyja címet szánta az alkotásának, amit persze nem hagyott szó nélkül Zizi néni, a városka tisztességben megőszült zeneoktatója. A nénike olyannyira fölháborodott, hogy zárás előtt elbújt a teremben, és amikor kihunytak a fények, hatalmas táblát akasztott a festményre: „A te anyád Bálint fiam, a tiéd…!”
Most is hasonló lélekemelő pillanatokra számítottak a városiak, miközben a kiállítás megnyitására vártak. Mi tagadás, a türelmetlenség sem hiányzott belőlük, egyikük-másikuk be-belesett az utcára néző hatalmas üvegablakon, hátha mindenki másnál előbb megpillant valami szenzációt, amit aztán a jól értesültek semmi máshoz nem hasonlítható torz mosolyával megoszthat a mellette állókkal.
Aztán végre előkerült a polgármester, megynyitotta a kiállítást, természetesen gondosan vigyázva arra, hogy kellő számban használja az „alkotó”, a „közösség” és magától értetődően az „alkotóközösség” kifejezést, rávetítve természetesen a városka virágzó múltjára, jövőjére és főként az ő nevével fémjelzett jelenére.
Kinyitották a nagykaput, a tömeg csoszogva betódult a termekbe. Nem kellett hozzá sok idő, és valamennyi látogató a három alakból álló szobor előtt tolongott, az emberek lélegzet-visszafojtva szembesültek a botránnyal.
A szoborcsoport három férfit ábrázolt, mindhárom meztelen és koromfekete, csak a középső alaknak fehérlett elöl és középen az, amit jó ízlésű ember különös gonddal rejt el, ha létezik benne csak a szikrája is az illemnek.
Az alkotó nem adott címet, csupán egy évszám virított a talapzaton: 1963.
– Na, ezek is jó régen állhattak modellt a mesternek…! – rikkantotta el magát a szomszéd utcából a megnyitóra átugrott hentes, aki művészetpártolás ide, művészetpártolás oda, kihasználta az alkalmat, hogy odasúgja a neki kedves vevőknek, hogy ha minden igaz, pénteken karmonádli érkezik, lesznek szívesek élni a kedvező alkalommal, ő természetesen áll a rendelkezésükre.
– Hatvanhárom…? – kérdezett vissze az egyikük. – Hát annak már több évtizede… – és azt kezdte magyarázni, hogy a szobor értelmét a régebbi múltban kell keresni.
Mert persze azonnal megindult a vita, mit akarhatott kifejezni a művész.
A nyár végét meghazudtoló kánikula lévén, akadt, aki arra szavazott, hogy a három férfi élő tilalomfa, az UV-sugárzás ártalmaira kívánja fölhívni a figyelmet, más a gömbvillám tárgyiasulásáról papolt, és rögtön mesélni kezdte, hogy amikor ő gyerek volt, és az Alföldön nyaralt, de leintették. Mint ahogy hamarosan minden okoskodóba, jópofába belefojtották a szót, hogy gondolkodni tudjanak a megoldáson.
Az egymásnak préselődött emberek mögött állt a gimnázium rajztanára, aki elsősorban művészettörténészként jegyezte magát, a természet valamennyi tárgyában műalkotást látott, hosszasan untatva elméleteivel mindenkit, aki csak az útjába került. Most merengve nézte a három koromfekete férfit, arcán sejtelmes mosoly, mint aki mindent tud, de addig egy szót sem szól, amíg nem kérik meg rá. Ez a pillanat is elérkezett.
– Tanár úr, mondjon már valamit… – vetette oda valaki, mire a tanár fölhajtotta a kabátja gallérját, a sálát átvetette a vállán, és a távolba nézve halkan magyarázni kezdett:
– Hatvanhárom? Három fekete férfi, egyikükön némi fehér? Egyszerű, mint a pofon. A fekete Afrika ébredezik…
– Nahát… – engedte ki egyszerre mindenki a levegőt –, erre mi is rájöhettünk volna…
A tanár diadalittasan ki, a tömeg megkönnyebbülten indult volna tovább, amikor egy alacsony ember az útjukat állta.
– Várjanak… Szó sincs itt Afrikáról meg ébredezésről.
– Honnan veszi? Ki maga? – tolták volna félre, de nem hagyta magát.
– Aknai Jenő vagyok. Egy hónapja élek itt maguknál, és én csináltam a szobrot – motyogta maga elé a kis ember.
– Maga? Hát akkor árulja el, mit jelent! – üvöltött rá a hentes.
– Kérem… Én itt három skót szénbányászt formáztam meg az ebédszünet után.
– És a középső, annak miért fehér éppen ott, ezt magyarázza meg, ha tudja?! – kapta oldalról.
– Miért, miért…? Tényleg nem is sejtik? Hát, mert neki főz a felesége, és hazaugrott ebédelni.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.