Barbárok bálja

Izgalmas kiállítás nyílt Szegeden: harci táncot járó végvári katonák, csárdában tomboló parasztok, kristálycsillárok alatt finoman hajlongó előkelők láthatók rajzokon, festményeken, szobrokon. Az alkotások a késő középkortól a második világháborúig mutatják be a letűnt világot. Lehetséges, hogy tánctörténeti ismereteink újragondolására késztet az összkép – a tudósoknak mindenesetre fejtörést fog okozni.

2003. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A láb tapos, a kéz hadáz,
Dobog a föld, remeg a ház,
Ki aprózza, ki reszeli,
Mint csak lehet, úgy keveri.”

(Czuczor Gergely: Csárdás)

Lerongyolódott pandúrszakasz balettozik gyermeki önfeledtséggel, kéz a kézben a nyugati határvidéken; gubás-pipás parasztok próbálgatják a verbunk lépéseit Pest utcáin a toborzótiszt hívogatására; nyakán kidagadt erekkel, kivörösödött fejjel kajla bajszú csikós rúgja a port a pusztai csárda előtt – egyik kezében csikóbőrös kulacs, a másikkal az eget fenyegeti. Vitéz, hajcsár, betyár: megannyi untig ismert figura, untig ismert gesztusokkal a nagy nemzeti ikonokról. Még ma is megtaláljuk őket életnagyságban a Hortobágytól Bugacon át a Balatonig, a vendéglők ajtajában támaszkodva, mindenütt, ahol izzadékony skandináv turisták hajszolják a gulyásromantikát. A szegedi Móra Ferenc Múzeumban megrendezett kiállítás azonban sokkal többet ad, mint képi és népi (népiesch) közhelyeket: a figyelmesebb látogató a magyar tánc történetéről kaphat átfogó, izgalmas kérdéseket is felvető összefoglalást.

– Eddig meg voltunk győződve arról, hogy az első számottevő táncábrázolás az 1686-os sorozat, amely a holland Justus van der Nypoort nevéhez fűződik: geometria-tankönyvhöz készített illusztrációin a korabeli Magyar Királyság látképeit örökítette meg, hitelesen megrajzolt táncoló parasztokkal – mutat rá Nagy Zoltán művészettörténész, a kiállítás szervezője, a székesfehérvári Városi Képtár – Deák Gyűjtemény igazgatója. – Ám a kiállítás megnyitása óta kiderült, már jóval korábban is készültek képek magyar táncokról. A Magyar Nemzeti Múzeum állandó kiállításán látható egy aprócska melltű az 1250-es évekből, amely egy táncospárt ábrázol népviseletben: a darab feltehetően IV. Béla ötvösműhelyében készült a tatárjárás után. A XIV–XV. század fordulóján festett, töredékeiben megmaradt freskón, amely egy budai ház falát díszítette eredetileg, táncjelenet látható: középen sudár nőalak, körülötte férfi táncosok. Ha rendszeres kutatás indulna, számtalan újabb ábrázolás kerülhetne elő a középkorból, ami sokkal árnyaltabb képet adna a magyar tánckultúra korai időszakáról.
Éppen csak sejthető, milyen elemeket őriztek meg a legódonabb paraszti és udvari műveltségrétegekből a régies magyar táncrendek máig. Szórványosan előkerültek ugyan írott források is, de a képi ábrázolás többet mondhatna. A legelső írás a honfoglaló magyarok Sankt Gallen-i kiruccanásáról emlékezik meg: a krónikás szent borzalommal mutatja be, ahogy a pogány harcosok barbár fegyvertánccal ünneplik győzelmüket. Aztán a középkor derekáig hallgatnak táncainkról a krónikák. Ekkortájt is csak negatív formában esik szó róluk – mondja Nagy Zoltán –: tiltják őket. A művészettörténész szerint a mindennapi élethez olyannyira hozzátartozott akkoriban a tánckultúra, hogy a mulatságok többnyire a települések központjában, azaz a templomok előtt zajlottak, s ezzel kiváltották a derék egyházfik fölháborodását.
Már a reneszánsz idején kuriózumnak számított ez a fajta népi táncműveltség nyugaton – ők hamarabb felejtettek. Az itáliai Bonfini, Mátyás király udvari történetírója például döbbenettel számol be a keresztény had kenyérmezei diadalát követő lakomáról, amelyen Kinizsi Pál fogai közt török hullával járja a hajdútáncot. A XVI. században Verancsics Antal esztergomi érsek leírja, hogy Dózsa György kivégzésekor a rebellis parasztokat nem csupán arra kényszerítették, hogy egyenek vezérük húsából, hanem arra is, hogy a marcangolás közben táncoljanak. Egy német szemtanú pedig Esztergom 1595-ös ostromáról írja, hogy az ellenség bosszantására, bátorságuk bizonyítására „egy hajdú és két magyar zászlótartó beugrott a vár árkába, s ott a törökök leghevesebb tüzelése közben a hajdútáncot járták”. Ugyanakkor ismeretes az anekdota Balassi Bálint virtuóz fegyvertánc-bemutatójáról a pozsonyi koronázáson, a Habsburg udvar előkelőinek szeme láttára.
– Visszatérve az eredet kérdésére: a legtöbb tánctörténész szerint a korai magyar táncok afféle kollektív kör-, illetve lánctáncok voltak. Csakhogy ezt a leletek nem támasztják alá – fogalmazza meg a problémát Nagy Zoltán. – Feltehetően már a honfoglalás után is széles körben ismerték a párosokat. Míg az akkori körtáncokról semmiféle ábrázolás nem maradt fenn.
– Ezek szerint a szegedi kiállítás szemléletváltást hoz a tánctörténetben?
– A források alaposabb újravizsgálására késztet. A magyar tánctudomány eddig a folklórra koncentrált, a még meglévő javak összegyűjtésére, megmentésére. Ezt a feladatot mára nagyjából elvégezték. Az utóbbi években, egy-két összefoglaláson kívül, kevés új eredmény született. A mennyiségközpontú kutatásnak végre minőségivé kellene átalakulnia: itt az ideje, hogy a tánctudomány a történelem felé forduljon – vélekedik a művészettörténész.

Ám a szegedi kiállítás a tánctörténeti felfedezések mellett eszmetörténeti problémákról is elgondolkodtat. A sajátos magyar népi karakter megrajzolásában ugyanis közismerten fontos szerepe volt a néptáncnak, különösen a nemzeti romantika idején. Réthei Prikkel Marián a táncot a nyelv és a zene mellett a magyarság „három teljesen magában álló sajátos szellemi alkotása (…), költészete” közé sorolja. Talán ennek a karakterológiai szerepkörnek köszönhető, hogy a nemzeti romantika művészetében sematizálódik, jelképessé válik a magyar tánc: megjelennek a fejüket ugyanabban a szögben lógató búsuló juhászok meg a kacér mosolyú parasztmadonnák – olyan alkotók ecsetjei alatt, akik feltehetően sosem figyeltek meg alaposabban parasztmulatságot.
– A jelenség már a romantika előtt elkezdődik – magyarázza Nagy Zoltán. – A népélet iránti érdeklődés akkor változik meg gyökeresen, amikor a táncban jelképes tartalmakat fedeznek föl. A polgári világ és a népi kultúra, a bezártság és a természetes szabadság felvilágosodás kori ideologikus szembeállítása jelenik meg az ábrázolásokon. Kialakulnak a puszta, a csikós, a csárda, a szilajság ikonjai. A mai folklórcsoportok is ezekből a sztereotípiákból élnek meg a színpadokon. Az 1850-es években azonban váltás következik: megindul az úgynevezett nemzeti képzőművészet. A hazai alkotók eleinte szolgaian másolják az említett ikonokat, de közben azok lassan átalakulnak. Egyre esetlegesebbek, naivabbak, egyre szimbolikusabbak ezek a képek, és mindinkább a piacra készülnek tömegtermelésben.
– A nemzetfogalom, a parasztkép változásai nyomon követhetők a táncábrázolásokon?
– Az 1820-as évektől kezdve a nemzeti gondolkodás a táncot kiemelten kezeli. Szakadatlanul foglalkozik megtisztításával, megőrzésével, társas tánccá fejlesztésével. Ekkor indulnak meg a rendszerező leírások, tudományos igényű kutatások. A nemzeti karakterológia kései leágazása Lotz Károly vagy Barabás Miklós életképművészete. A nemzeti jelleg hangsúlyozása, a viseletek, táncok újrafelfedezése természetesen politikai töltetet kap néhány évvel a szabadságharc leverése után.
Ekkoriban alakult ki az a furcsa egyveleg, amelyben a magyar nóta nem vált el az eredeti népdalkincstől, meg sem tudták a kettőt különböztetni. Ám voltaképp ez a magyar táncábrázolások virágkora, amely körülbelül két évtizedig tart. Nagy Zoltán felhívja a figyelmet arra, hogy a századfordulón más irányba fordul a képzőművészet: a folklór visszaszorul a polgári művészetekben, s előtérbe kerül a táncostestek, a betáncolt terek absztrakt megjelenítése. Főként az 1900-as évek szobrászatában, illetve a mitologizáló képeken, mint a Feszty-körképen, Csontváry Zarándoklás a cédrusoknál vagy Hollósy Simon alkotásain. A másik tendencia a néprajzi kutatásé: a hiperrealisztikus képeken át eljutunk a leletmentő fotókig, például Gönyei Sándor fényképsorozatáig.
A népművészet hanyatlását már a XIX. század második felében konstatálták, teszi hozzá a művészettörténész. Bennünk pedig felötlik Gvadányi falusi nótáriusa vagy az erdélyi Apor Péter XVIII. századi morgása a „nájmódi” ellen, Metamorphosis Transsylvaniae című könyvében. Ők tudták, hogy a baj sokkal régebbi eredetű: „Asztaltól felkelvén vagy még asztalnál ülvén is, készen volt a duda, ottan-ottan az furulya és czimbalom is; azután táncolni kezdettek, nem ugrándozván kecske módon, mint most, hanem szép halkan járták, gyakorta kiáltván: három a táncz.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.