Debreceni szép diákjövő?

Amikor az előző kormányzati ciklusban meghirdették a felsőoktatási intézmények integrációját, feltehetőleg hasonló modell lebegett az oktatási tárca szeme előtt, mint amilyen Debrecenben megvalósult. A cívisvárosban nem kíséri nagy felhajtás az egységesült oktatási intézmény mindennapjait. Se egy botrány, se egy vita a várossal, netán a tárca vezetésével. A 2000-ben egyesült Debreceni Egyetem az idén kettős jubileumot ünnepel: kilencvenesztendős az állami egyetem és 135 éves a debreceni agrár-felsőoktatás.

2003. 08. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mára bebizonyosodott, hogy a három híres egyetem, a Kossuth Lajos Tudományegyetem, az orvostudományi egyetem és az agrártudományi egyetem, valamint a hajdúböszörményi pedagógiai főiskola három és fél évvel ezelőtti fúziója a legújabb kori magyar felsőoktatás egyik sikertörténete. A három integrálódott tanintézet a város északkeleti részén a szó európai értelmében vett valódi egyetemi várost alkot, s ha van is rivalizálás köztük, az nem egymás ellen történik, hanem az egymást támogató versenyszellem jegyében. Az intézmények közt állandó az átjárás, a hallgatók átlátogatnak az egyik campusból, épületből a másikba, s ez nemcsak a személyi kapcsolatok erősödésére utal, hanem arra is, hogy az együvé tartozás a tanulmányok színvonalát is áthatja. A karok, oktatási, szervezeti egységek együttműködése mind szorosabbá válik, úgynevezett koordinációs központok működnek. Közös kutatási projektek, több kar által gondozott szakok jöttek létre. Elfogultság nélkül állítható: a legszélesebb képzés Magyarországon Debrecenben folyik, a hallgatók több mint 130 alapszakon folytathatják tanulmányaikat. Mindennek következtében a tudományos eredmények sem maradnak el, e tekintetben a Debreceni Egyetem (DE) az objektív mérőszámok alapján rendszeresen az első három oktatási intézmény között van az országban.
Az egyetemen egyébként most zajlott a rektorváltás. Az integráció idején ugyanis az egyetemi tanács úgy döntött, hogy a négyéves átmeneti időszakban egymást váltják az egyes tudományterületek képviselői a rektori székben, hogy aztán 2004-től a többi felsőoktatási intézményhez hasonlóan három évre válasszák az egyetem első emberét. Most augusztus elején adta át a stafétabotot Nagy János agrártudós Imre László irodalomtörténész-professzornak a rektori poszton. A leköszönő rektor – aki a többi volt rektorhoz hasonlóan prorektorként és rektorhelyettesként folytatja tevékenységét – kérdésünkre hangsúlyozta: a Tiszántúl gazdasági és társadalmi felemelkedésében az egyetemnek olyan lehetőségei és feladatai vannak, amelyek nagy felelősséget raknak a vállukra. S amely lehetőségekkel az eddigi tapasztalatok alapján egyre jobban tudnak élni. Mindez a számok tükrében: húsz doktori iskolát működtetnek s több mint ötven doktori programot, ami azt jelenti, hogy húsz tudományos területen van akkreditálva a Debreceni Egyetem. Mindezt úgy, hogy kétéves szakképzést, négyéves főiskolai, ötéves egyetemi és hároméves tudományos doktori képzést folytatnak. A felvett hallgatók száma meghaladja a huszonötezret, s ebből tizenötezer az államilag finanszírozott, úgynevezett alapszakra járó hallgató. Az akadémiai doktor az egyetem többi vezetőjével együtt úgy tartja: kiemelt feladatuk, hogy a régió tudásközpontjaként működjenek, s a térség fejlődését szolgálják az egyetemen felhalmozott szellemi tőke segítségével. S hogy mindezen célokhoz miként vezet az út? Nagy János arról számol be, hogy egyre inkább prioritásként kezelik az úgynevezett külső kapcsolatokat. Ez egyrészt a nemzetközi tudományos kapcsolatok erősítését, másrészt a hazai regionális együttműködések fejlesztését jelenti. Többek közt a tiszántúli főiskolákkal s legkülönfélébb vállalatokkal, például ipari, mezőgazdasági és szolgáltatócégekkel ápolnak egyre jobb kapcsolatokat, ám mintegy a „piramis csúcsa” mégis az igen eredményesen működő társadalmi tanács Berényi Dénes akadémikus vezetésével. Az egyetem mellett működő grémiumot a régió sikeres vállalkozásainak, intézményeinek vezetői alkotják, akik természetesen nem lehetnek az universitasszal alkalmazotti jogviszonyban. A testület tagjai igen komolyan veszik feladatukat, segítenek meghatározni, hogy az egyetemi oktatás, kutatás-fejlesztés milyen innovatív célkitűzéseket kövessen, de eligazítást nyújtanak például abban is, hogy a végzettekkel szemben milyen szakmai igények merülhetnek fel. A leköszönő rektor azt is kitörési pontként értékeli, hogy Debrecenben nagymértékben erősödött az idegen nyelvi képzés, s a társadalmi tanács visszajelzései is szerepet játszottak abban, hogy az egyetem önálló informatikai intézettel bővült. A nem is olyan távoli tervek közt szerepel egy informatikai kar alapítása is. Addig is nagyon fontosnak tartják a szakinformatika fejlesztését. Igen nagy sikereik vannak e tekintetben a természettudományok, az orvosi, az agrártudomány és a műszaki tudományok területén. Nagy János saját szakterületének sikereiről is szól. Amint mondja, nagy az előrelépés a precíziós mezőgazdasági technológia fejlesztésében, a digitális talajtérképek felhasználása pedig egyre nagyobb teret nyer a termesztésben, a vízgazdálkodás tervezésében s a környezetgazdálkodás irányításában is. Az élelmiszer-termelést forradalmasító biotechnológiai kutatások is új, gyakorlati eredményeket hozhatnak.
A Debreceni Egyetem kiemelt feladatának tekinti az uniós felkészülést – válaszolja érdeklődésünkre az akadémiai doktor. Igyekeznek olyan előpályázatokat, programokat készíteni, amelyek a régió fejlődését, felzárkózását segítik. Ebben a DE Agrártudományi Centrumának kulcsszerep juthat, mert a Tiszántúlon még hosszú ideig meghatározó szerepe lesz a lakosság megtartásában a mezőgazdaságnak. Debrecenben nemzetközileg is elismert agrárképzés folyik, s a tudományos hagyományokat jól tudják kamatoztatni a régió vállalataival való együttműködésben. Ez a szakmai továbbképzéseken, a közös kutatási projekteken és konzorciumok létrehozásán keresztül valósul meg, mivel Debrecenben a gyakorlati képzés magas színvonalát mindig prioritásként kezelték. Ennek jegyében létrehozták egy éve a tradicionálisan jól ismert mezőgazdaság-tudományi kar mellett az agrárgazdasági és vidékfejlesztési kart is, s számos olyan szakot is létesítettek, amelyek az uniós kihívásoknak megfelelnek. Ilyenek például a vidékfejlesztési, a szakigazgatási, a környezetgazdálkodási és az élelmiszerminőség-biztosítási szakok.
Arra is választ kerestünk, vajon milyen direktívákat kell követnünk, hogy az unióban versenyképes lehessen a mezőgazdaságunk. Az agrártudós úgy véli, a magyar mezőgazdaság termelési, ökológiai adottságai rendkívül kedvezők, hiszen a napfényes órák száma, a hasznos hőösszeg magas, talajadottságaink kiválók. Szerinte a vetőmagtermesztésben, a jó minőségű kenyérgabona termesztésében igen sikeresek lehetünk, s széles perspektíváink lehetnek a zöldség- és a gyümölcstermesztésben, valamint a fűszer- és gyógynövények termesztésében is. Ehhez azonban mindig figyelembe kell vennünk az éppen időszerű piaci igényeket, magát a termelést pedig magas technológiai színvonalon kell megvalósítanunk. Nagy János mindezért emlékeztet sürgős teendőinkre: a magyar mezőgazdaságban ma még nincs kellő marketing, termesztési és piaci információ, a termesztők nagy százalékánál pedig a megfelelő szaktudás is hiányzik. A Debreceni Egyetem kiemelt feladatának tekinti a felnőttszakképzést is.
S hogy mennyire érintik érzékenyen az egyetemet a költségvetési megszorítások? A leköszönő rektor emlékeztet rá, hogy az előző három évben az ország egyetemei közül gazdaságilag az egyik legstabilabb volt, köszönhetően a szigorú pénzügyi gazdálkodásnak. Megbirkóznak a kényszerű kihívással, az ez évi 380 millió forintos elvonás viszont kétségtelenül nehéz helyzetet teremt, mert a dologi, működési kiadásokat kell csökkenteni, amelyek egyébként is szűkösek. Nagy János hozzáfűzi: mindez azért is sajnálatos, mert az egyetemek amúgy is alulfinanszírozottak, holott az uniós csatlakozás előestéjén inkább újabb forrásokat kellene felszabadítani számukra, hogy többet áldozhassanak a kutatás-fejlesztésre és eredményeik gyakorlati hasznosítására.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.