Káros lehet az adókedvezmény eltörlése

A törlesztőrészletek után igényelhető adókedvezmények tervezett eltörlése nem kedvez a lakáspiacnak, hiszen a kölcsönfelvevők többségét érinti – vélik a lapunknak nyilatkozó szakértők. A kormány által fontolgatott, a fiatal házasokra, első lakáshoz jutókra vonatkozó könnyítések kivitelezhetetlennek tűnnek, így egyelőre nehéz megjósolni, kik maradhatnak majd továbbra is a kedvezményezetti körben. Egy biztos: a bankok már nem tudnák elviselni az állami támogatás további lefaragását.

Barát Mihály
2003. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nem lehet tudni, mihez kezd a kabinet a támogatott lakáshitelek törlesztőrészletei után járó adókedvezménnyel: a terv az, hogy meghagynának bizonyos kedvezményezetti kört, ám még mindig nem világos, hogy ez kikből tevődik majd össze. A lapunknak nyilatkozó szakértők szerint nem véletlen, hogy a kabinet még nem tudott előállni konkrét javaslattal: az eddig megfogalmazott kritériumok ugyanis ellenőrizhetetlennek tűnnek. Az első lakáshoz jutók, fiatal házasok körét nyilvántartás hiányában nehéz meghatározni, a nyilatkozattétel pedig ebben az esetben kevésnek bizonyulhat. A rászorultság elvét alkalmazni pedig – lakáshitelek esetén – elég furcsa elgondolásnak tűnik, annál inkább is, mert a lehetséges hitelfelvevők pontos jövedelmi viszonyairól csak az APEH-nak van nyilvántartása.
A szakemberek szerint a lakáshitelt felvevők nagyjából kétharmada igényelte a törlesztőrészletek után járó adókedvezményt, így nagyon nagy kört érintene, ha megszüntetnék ezt a lehetőséget.
A fiatal házas, első lakáshoz jutó párok többségére jellemző, hogy általában szülői támogatás révén jut lakáshoz: ez alapján a szakemberek szerint hiba lenne pont ezt a réteget bennhagyni a kedvezményezetti körben. Az viszont, aki hosszú évekre eladósodik azért, hogy például egy-két szobával nagyobbra cserélje már évtizedek óta lakott panellakását, havi több ezer forinttól is eleshet. A hétköznapi hitelfelvevő nem a felső tízezerből kerül ki – mutatnak rá a szakértők: ezt támasztja alá az a tény, hogy a bankok adatai szerint az átlagos igényelt hitelösszeg négymillió forintra tehető. Ezek alapján nehéz úgy kiemelni egy bizonyos kört az adókedvezményt igénylők köréből, hogy ne legyen igazságtalan a megkülönböztetés.
A tervezett változtatás a bérből és fizetésből élőket sújtja leginkább: ezeknek az embereknek van ugyanis forintra kimutatható jövedelmük, és ők tudják leginkább érvényesíteni ezt a lehetőséget. Az adókedvezmény eltörlése – az átlagos hitelöszszeget figyelembe véve – havi tíz-tizenötezer forintot vehet ki egy család költségvetéséből. Ez pedig akkora összeg, amelynek hiányát mindenképpen mérlegeli az ügyfél.
A szakemberek szerint – ha már mindenképp hozzá kíván nyúlni a kormány a törlesztőrészletek utáni adókedvezményhez – a kivételezettek megjelölése helyett a kedvezmény mértékének csökkentése lenne az üdvözítőbb megoldás: így a kisebb összeget felvevők továbbra is igényelhetnék az eddigi kedvezményt, és a nagyobb részletet fizetők sem veszítenék el az egész öszszeget. (Ez a verzió viszont azért nem látszik túl valószínűnek, mert a költségvetés így alig járna jobban a jelenlegi helyzetnél.)
A lakástámogatási rendszer további kurtítása a szakemberek szerint csak a lakosság terhére történhet: az állami támogatás leszállítását ugyanis még lenyelték a bankok, ám egyben el is érkeztek tűrőképességük határához. Az új rendelet nemcsak háromszázaléknyi állami támogatást vitt el a hiteleket folyósító pénzintézetektől – érvelnek a szakértők –, hanem rengeteg pluszmunkát is okozott nekik: megnövekedtek az adminisztrációs teendők és ezzel a költségek is. Ha a kormány további terheket helyez a nyakukba, könnyen megtörténhet, hogy szűkül a piac: egyes szereplők kiszállnak az üzletből, vagy bizonyos kevésbé keresett termékek folyósítását megszüntetik.
A jelek szerint a lakosság hangulata bizonytalanabbá vált a támogatott hitelekkel kapcsolatban: erre utal a májusban és júniusban megfigyelhető kihelyezésfelfutás is, hiszen ez elsősorban az előre hozott kereslet jeleként értékelhető. Nem használ tehát a helyzetnek, hogy a kormány nem ad egyértelmű jelzéseket arról, hozzá kíván-e nyúlni újból a támogatási rendszerhez, és azt hogyan képzeli el. A piac viselkedése így a szakértők szerint könnyen hektikussá válhat, pánikszerű rohamok válthatják egymást kisebb-nagyobb szünetekkel.
A jelzálog-hitelezés előtt mindenesetre még mindig óriási lehetőségek állnak Magyarországon: az ingatlanok 95 százaléka magántulajdonban van, és túlnyomó többségüket még nem terheli jelzálog. Sokatmondó tény az is, hogy a jelzáloghiteleknek a magyar bruttó hazai termékhez viszonyított aránya múlt év végén épp meghaladta az öt százalékot: Németországban ez az arány 35, az Európai Unió átlagában pedig 32-33 százalék.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.