Léleklátó sarokpont

Móser Zoltán
2003. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pannonhalmán sokszor jártam. Emlékszem, az első utam azért vezetett ide, mert a kerengő domborműveit akartam lefényképezni. Az ott töltött órák közül a csöndre emlékszem leginkább, azután arra az idős bencés atyára, aki rótta a köröket s közben elmélkedett és imádkozott. Úgy éreztem akkor, hogy mindig is ezt csinálta, vagyis azóta, hogy ez a kerengő elkészült. Igaz ugyan, hogy az eredeti, a XIII. századi kerengő azért másként nézett ki. Ez a mostani 1486-ban épült, s a helyreállított folyosók ezt a XV. századi állapotot tükrözik. Ugyancsak a XV. század végére vall a templomba vezető kapuzat bal oldalán feltárt falfülke szegmentíves keretezése is. „A fülke viszonylagosan csekély mélysége arra vall, hogy a kolostor könyveinek elhelyezésére, armariumként szolgált – írja Pannonhalmáról szóló kis könyvében Lévárdy Ferenc. – Ebben a fülkében tartották a kolostor könyveit, a körben futó folyosón olvasgatták a szentatyák írásait, a legendás könyveket, ahogy azt rendalapítójuk Regulája megkívánta.”
A kerengőben huszonöt épen maradt gyámkő található, amelyek közül tizenegyet növényi ábrázolások díszítenek, a többi szinte karikatúrának tekinthető, figurális ábrázolás. „Valószínűnek tartjuk, hogy ezek a növényábrázolások a gyógyításra utaltak. A kolostori kertek voltak a kor emberének gyógyszertárai. Nagy Károly Capitularéja, Beda Venerabilis egészségügyi szabályai, a Magyar Nemzeti Múzeumban őrzött XIII. századi Pray-kódex növényjegyzéke stb. arról tanúskodik, hogy a fizikai betegségeket gyógyító növényeket a bűnök gyógyításának jelképeiként kezelte a középkor embere. Ez adhat értelmet – a figurális plasztikával összefüggésben – a pannonhalmi kerengő növényábrázolásainak. A gyógynövények a bűnök gyógyítására utalnak, a szinte karikaturisztikus túlzással megmintázott arcokban pedig nem nehéz felismerni a bűnöket, illetve a velük ellentétes erényeket.” Ilyen az északkeleti sarokkonzolon látható két küszködő alak, akik minden bizonnyal a viszálykodást akarják ábrázolni. Prudentiusnak (348 k. – 405 k.) a Psychomachia (A lélekért vívott harc) című, hexameteres allegorikus eposza orleáns-i Theodulf közvetítésével került a köztudatba. A XV. században viszont már az egész európai művészet közkincse. „A jó és a rossz küzdelmét ábrázoló konzolra aligha került véletlenül a kerengő építésének évszáma. Az ismeretlen mester talán maga is sarokpontnak tekintette ezt a konzolt, talán ezzel az ábrázolással akarta megadni az egész kerengőplasztika értelmezésének kulcsát: itt s a többi domborműben is azt a küzdelmet akarta feltárni, amelyet a jó és rossz között hányódó ember vív a maga egyéniségének jobbá formálása érdekében.” Amelyet vívott s amelyet bizony ma éppúgy vív, mint ötszáz vagy ezer évvel ezelőtt.
„A kolostor életében a kerengő fontos szerepet játszott – írja befejezésül Lévárdy Ferenc. – Itt őrizték a kolostor könyveit, a templomi szolgálat, a munka és a pihenés között szabadon hagyott időben itt meditáltak a kolostor lakói.” Ez jutott eszembe, amikor nagyítottam ezt a képet, s azután az az idős bencés atya, akiről azt hiszem, még most is ott van, körbejárva elmélkedik és imádkozik.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.