Mélyrepülésben

Hommer Tibor
2003. 08. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter messzemenően teljesíti azt a neoliberális gazdaságpolitikai alapelvet, miszerint az állam a lehető legcsekélyebb mértékben avatkozzon bele a gazdaság irányításába, a cégvilág dolgaiba. Csillag István tudniillik nem tesz semmit. Több mint egy éve tölti be hivatalát, s azóta mindössze két emlékezetes cselekedete volt. Megszüntette a Széchenyi-tervet és bevezette az állami autópályákra a négynapos matricát. Ez utóbbit a Medgyessy-kormány első átalakításának idején cselekedte, amikor a média az ő személyét szerepeltette a leváltandó miniszterek listájának élén.
Csillag István mégis a posztján maradt, tegnap éppen a frissen életre hívott Versenyképességi Tanács első ülésén elnökölt. Az új grémium tiszte az, hogy javaslatokat tegyen a kormánynak arra vonatkozólag, hogy milyen intézkedésekkel lehetne a magyar cégvilág versenyképességét fokozni, nagyobb teljesítményre sarkallni a vállalatokat, egyszóval érdemben tenni valamit a világban uralkodó általános gazdasági lanyhulás ellen.
Mégiscsak szüksége volna a cégeknek a kormányzati beavatkozásokra? Meglehet. Ennél viszont fontosabb kérdés, hogy miért csak most, több mint egy év után jutott el odáig a gazdasági miniszter, hogy belássa: a magyar gazdasági kormányzat képtelen olyan hatékony programok beindítására, amelyek az általános dekonjunktúra időszakában átlendítenék a cégeket a nehézségeken. Most a cégeken, a befektetőkön a sor, hogy elmondják: mit kellene, kellett volna tennie a kormánynak ahhoz, hogy ne szűnjön meg 12 hónap alatt nyolcezer munkahely Magyarországon, hogy ne telepítsék át gyártóbázisaikat a nagyobb multik tőlünk keletebbre, hogy ne Szlovákiát válaszsza a Peugeot-Citroen konszern új gyárának helyszínéül.
Több mint egy év a bársonyszékben, egy négynapos matrica és egy tökéletesen végrehajtott politikai misszió: a Széchenyi-terv felszámolása – így summázható a gazdasági miniszter eddigi tevékenysége. Ez nem sok, ha azt vesszük figyelembe, hogy a rossz külgazdasági klíma miatt hasonló szituációban szinte megkétszerezett erőt kellene bevetnie a gazdasági kormányzatnak annak érdekében, hogy a magyar cégvilág (s a cégeken keresztül a magyar munkavállaló) a lehető legkevésbé érezze meg a világban tapasztalható általános visszaesést.
A kormányzati kommunikációval ellentétben nagy baj van a gazdaságban. A kormánynak nincs programja a versenyképesség növelésére, nincs tényleges terve a befektetések ösztönzésére és nincs eszköze (legalább) a már meglévő munkahelyek megtartására. A félreértések elkerülése végett, az a közhelygyűjtemény, ami a szaktárca honlapján található, még nem program, de még csak halovány utánzata sem lehet egy átfogó gazdaságfejlesztési elképzelésnek. Magyarországnak, a magyar kormánynak – tíz hónappal az uniós csatlakozás előtt – elképzelése sincs arról, hogy milyen eszközökkel növelheti a gazdasági hajtóerők teljesítményét.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.