Televíziós képtelenségek

Több kísérlet és huzavona után, a médiaháború kellős közepén, 1992 márciusában nevezik ki Nahlik Gábort a Magyar Televízió alelnökévé. 1992 decemberében az alelnök elnöki jogkört kap, amit 1994 júliusáig, az MSZP–SZDSZ kormányváltásáig gyakorol. 1996-tól hat éven keresztül az Országos Rádió és Televízió Testület tagja. A közgazdaság-tudományok kandidátusa, szűkebb szakterülete a távoktatás, a Veszprémi Egyetem Gazdaságtudományi Karán az alkalmazott gazdaságtan tanszéket vezeti. Arra voltunk kíváncsiak, szerinte törvényszerű-e, hogy a köztelevízió állandóan fizetésképtelenné válik.

Stefka István
2003. 08. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közszolgálati televízió a rendszerváltás óta – bizonyos megszakításokkal – szinte folyamatosan a politikai csatározások színtere és a pénzügyi botrányok helyszíne. Az elmúlt tizenhárom évben csak egyszer fordult elő, hogy a felelős vezető jó gazdasági kondíciókkal, pénzügyi hiány nélkül hagyta hátra a Magyar Televíziót. Ez Nahlik Gábornak, az elnöki jogkörrel felruházott alelnöknek az idejére esik.

– Antall József miniszterelnök úrtól arra kaptam felkérést, hogy elsősorban a Magyar Televízió gazdasági ügyeivel foglalkozzam. Mégis, hét hónapon keresztül nem foglalkozhattam ezzel, mert nem tartozott a jogkörömhöz.

– 1992-ben gazdasági csődben találta a televíziót?

– Ha termelő vállalatról lett volna szó, akkor valóban csődhelyzetről lehetett volna beszélni, de hát egy költségvetési intézmény nem juthatott csődbe, mert az állam mindig köteles kihúzni a bajból. A szakkönyvek mindig azt írják, hogy a csőd jele az, amikor csak készpénzért hajlandók kiszolgálni az illető intézményt. A Magyar Televízió csekkjét pedig nem fogadták el… Amikor az elnöki jogkört átvettem, nagyjából tudtam, hogy mit kell csinálni.

– Mi volt az első lépés?

– A Magyar Televíziót mint költségvetési intézményt és a kereskedelmi igazgatóságot összevontam. Ugyanis áfa-visszaigénylési jogunk nem volt, mégis ezzel értük el, hogy egymilliárd forintos többletbevételre tegyen szert a televízió. A bevételi oldalon látványos növekedést produkáltunk 1993-ban, amit 1994-ben folytattunk. A költségeket is meg kellett fogni. Ehhez centralizálni kellett a kötelezettségvállalásokat. Decentralizált rendszerrel találkoztam, amikor beléptem, ami azt jelentette, hogy nem tudták, milyen kötelezettségei vannak a Magyar Televíziónak. Ezért bevezettem, hogy minden szerződést lajstromba vegyenek, és komoly takarékossági intézkedést rendeltem el. Mert ahol növekszik a bevétel, és egyúttal takarékosan bánnak a köz pénzével, ott előbb-utóbb mindenre jut, sőt még azon is lehet gondolkodni, hogy a maradékkal mit kezdjünk. Ez történt az én időmben.

– Hogyan volt bátorsága ilyen televíziót átvenni?

– Azzal a feltétellel vállaltam a további munkát, ha a Magyar Televíziót szanálják. Ugyanis ha ezt a kormány nem teszi meg, akkor hiába csináltunk volna új szervezeti és működési szabályzatot, hiába próbáltunk volna bevezetni új műsorrendet, hiába hoztunk volna bevételnövelő és költségcsökkentő intézkedéseket, hiszen abból a helyzetből csak úgy lehetett kijönni, ha komoly központi, költségvetési segítséget kap a Magyar Televízió. Az első lépés az volt, hogy azt a bizonyos zárolt egymilliárdot – amit az előző év költségvetéséből az Országgyűlés nem adott át az MTV-nek – megkaptuk. Majd a zárszámadás után derült ki, hogy még milyen milliárdos összegek hiányoznak ahhoz, hogy a televízió folyamatosan működhessen. Megjegyzem, abban az időben az MTV monopolhelyzetben volt, ennek megfelelő árat szabtunk a reklámidőknek is. Összevontam az MTV 1 és MTV 2 vezetését, ez is jótékony hatással volt a televízió költségvetésére.

– A milliárdos hiányok adódhattak abból is, hogy különböző műsorok elkészítésével külső cégeket bíztak meg?

– Ennek következménye volt a jelentős belső munkanélküliség. Kevés embernek volt csak munkája, úgynevezett alkotói irodákat hoztak létre, de alkotások ezekben az irodákban valójában nem születtek. Nagyon gyakori volt például, hogy valaki a saját cégétől rendelt meg művet, a saját cég ezután megrendelte a Magyar Televíziótól az alkotást, aztán a Magyar Televízió eszközeivel legyártották a műsort. Az MTV természetesen sokkal kisebb összeget kapott, mint a magáncég. Nem volt véletlen, hogy az ilyen típusú szerződéseket azonnal megszüntettem.

– 1994 nyara után, miután elment a televízióból, újból hiányok keletkeztek.

– Miként alakult ki újra a hiány, azt nem tudom. Az 1994 utáni helyzettel szerencsémre már nem kellett foglalkoznom. Az viszont biztos, hogy amikor 1993-ban a Magyar Televízió zárszámadását elvégeztük, akkor a bevételek és a kiadások egyensúlyba kerültek, és vagyonnövekedésről beszélhettünk. Az 1994-es zárszámadást már nem ismertem, mert én csak 1994 júliusáig vezettem az intézményt. Valószínű, hogy nem volt különösebb probléma az MTV átadásánál, mert egyetlen hivatalos szerv sem érdeklődött nálam.

– Nahlik Gábor egyetemi docens volt előzőleg a Műegyetemen. Ki találta meg erre a médiafeladatra 1992-ben?

– 1990-ig tanítottam a Műegyetemen, azután lettem a magyarországi Open University Business School hazai iskolájának ügyvezető igazgatója, amely az ország egyik legjobb menedzseriskolájának számított. Távoktatással is foglalkoztunk, s ez kapcsolódott a multimédia-rendszerhez. Az oktatási technológiában benne volt a televízió: az MTV oktatási főszerkesztőségével együttműködve megkezdtük az angol rendszerű Business School tananyagainak a honosítását. Ez azt jelentette, hogy televíziós műsorokat is kellett készíteni. Közben kiderült, hogy anyagi okok miatt meg akarják szüntetni az oktatással-neveléssel foglalkozó főszerkesztőséget. Azonban ezekre a műsorokra felfigyelt az MDF felső szintű vezetése. Kapcsolatba léptem – a műsorok megmentése érdekében – Kulin Ferenccel, majd Antall József miniszterelnökkel is. Antall József látta, hogy én komolyan gondolom a televízió tanító szerepét, tudta azt is, hogy értek a gazdasági dolgokhoz, hiszen a közgazdaság-tudományok kandidátusa vagyok, így megkért, hogy legyek a Magyar Televízió alelnöke. Így kezdődött.

– A médiaháború kellős közepébe cseppent. Nem zavarta?

– Nem, mert a Magyar Köztársaság miniszterelnöke csak egyszer kéri meg az embert, hogy legyen az MTV alelnöke. Engem is egyszer kért meg Antall József. Igaz, előzőleg a feltételeim között szerepelt az is, hogy médiatörvény híján csak akkor vállalom el a vezetést, ha az MTV új szervezeti és működési szabályzatát elfogadja a kormány. Ugyanis fel akartam számolni a törvénytelen állapotot. Amikor kulcshelyzetbe kerültem, bizalommal elkészítettem a szabályzatot, amit elfogadtak, így helyreállt a törvényes rend a kormány és az MTV között. Ez nem jelentette azt, hogy sérült volna a szólás szabadsága a közszolgálati televízióban. A kormánynak nem volt befolyása erre. Rövid idő alatt nyolcvan új műsort indítottunk be.

– Örökölte az Egyenleget és a Híradót. Szélsőséges vélemények fogalmazódtak meg a két műsorról.

– Valóban, a politikusok és a közvélemény is a hírműsorokon keresztül ítélte meg, hogy milyen a televízió, de ez szubjektív véleményformálás volt. Amikor átvettem a televíziót, összehívtam a fontos hírműsorok főszerkesztőit, és azt a feladatot adtam nekik – amit egyébként szívesen vállaltak –, hogy a korábban lefordított BBC Etikai Kódexet honosítsák. Ugyanis ki kellett dolgozni a Magyar Televíziónak a maga objektív minősítését. Tehát mire a gazdálkodást szolgáló szervezeti és működési szabályzat kialakult, addigra megteremtettük a műsorok minőségmérési alapját jelentő etikai kódexet is.

– Sok egyéb más műsorral együtt az Egyenleggel mint közszolgálati hírműsorral megszólalhatott a másik oldal egy konzervatív kormányzás alatt. Ezt a hírműsort liberálisnak, baloldalinak tekintették. Az akkori Híradót egyes vélekedések szerint – legutóbb éppen elődje, Hankiss Elemér is – inkább nemzeti irányzatú hírműsornak tekintették.

– Éppen ezért kellett az objektív minőségirányítási rendszert bevezetni, mert mindenkinek szíve-joga, hogy milyen véleményt mond valamiről, valakiről, de nekem az volt a feladatom, hogy a félreértések elkerülése végett objektív mérési rendszert dolgoztassak ki. Olvastam a Magyar Nemzetben nemrégiben megjelent interjút, és tiszteletben tartom Hankiss Elemér véleményét, de csak mint véleményt, mert az objektív méréseken alapuló kritika és a szubjektív vélemény nem biztos, hogy egybeesik. Az akkori mérések alapján az derült ki, hogy a Magyar Televízió műsorai tiszteletben tartották az etikai kódexet, tükrözték a társadalomban meglévő mértékadó véleményeket, és a hírértéket nagyjában azonosan értelmezték.

– Igen, de a Híradót egyesek nem tartották tárgyilagosnak, kiegyensúlyozottnak, semlegesnek. Ezt ön hogyan értékeli?

– Ez egy vélemény, és ellentétes a mi méréseinkkel. A Híradó is – mint sok más műsor – becsületesen, szabálytisztelően működött.

– Mit gondol, nem kellene a mai közszolgálati televízióban is ellenhírműsort készíteni? Sokan úgy vélik, hogy főként a kormányoldal felé húznak a hírműsorok.

– A médiatörvény hatálybalépése révén létrejött az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT), és a törvény alapján köteles műsorfigyelő és -elemző szolgálatot működtetni. Mióta ez a monitoringszolgálat működik, azóta a hírműsorok, a politikai jellegű adások nagyjából egyharmad része a kormányoldalé. Ugyanis a kormánynak pontosan definiálnia kell az akaratát, a másik kétharmadon osztozik a kormányoldali politikusréteg és az ellenzéki politikai erő. Ez az úgynevezett CSA-modell: Franciaországban így osztják fel az időt a közszolgálati műsorokban. Az ORTT-nek is ez volt az ajánlása. Amíg nincs akarat arra, hogy ezen az arányon változtassanak, illetve a tényadatok nem térnek el hosszú távon ettől a megállapodástól, addig a hírműsorok a rendelkezésre álló mérési adatok szempontjából jól működnek. De mivel én egy éve nem vagyok testületi tag az ORTT-nél, s nem ismerem a mérési adatokat, ezért nem tudom, hogy kinek a javára billent a mérleg, és tartják-e még a közszolgálati politikai hírműsorok ezt az arányt.

– Mi az oka annak, hogy az MTV Rt. 2003-ra ismét a csőd szélére került? Pedig hét éve van médiatörvény is.

– Amíg a televízió monopolhelyzetben volt, addig a bevételek nemhogy inflációkövetők voltak, de még az infláció mértékét is meghaladták. Az más kérdés, hogy a televízióelnökök közül nem mindenki tudta kordában tartani a költségeket a bevételekhez viszonyítva. Ha azt vesszük, hogy a Magyar Televízió bevételei nyolcmilliárd forintot tettek ki 1990 körül, tizennyolcmilliárdot 1993-ban, harmincnégymilliárdot 1996-ban, akkor ez inflációt követő bevételnövekedésnek tekinthető. Tehát lényeges különbség a bevételek és a kiadások között nem volt. Ugyanakkor a kereskedelmi televíziók beindulásakor a feltételezett modell nem működött. A feltételezett modell szerint a reklámtorta harminc százalékát a Magyar Televízió kapja, harminc-harminc százalékot a két országos kereskedelmi csatorna, és tíz százalékon osztoznak a kis műholdas vagy más módon működő kereskedelmi televíziók. Nem ez történt. Harminc százaléknál több reklámot kaptak a kereskedelmi televíziók, és a tervezett százaléknál jelentősen alább került a közszolgálati MTV, vagyis óriási finanszírozási hiány keletkezett.

– Ez a tudományos magyarázat. De a televíziónál tolvajlásokról, pazarló gazdálkodásról, a pénz kimenekítéséről beszélnek.

– Ezt nem elemeztem, ez a kuratórium feladata. Egyet tudok, a drága műfajok kikerültek a televízióból. Nincs hetente új tévéjáték, nem vesz részt olyan mértékben a filmfinanszírozásban, ahogyan azt közszolgálati televíziótól el lehetne várni. A közszolgálati televízió irányítását új alapokra kellene helyezni.

– Tehát legyen végre egy valóban közszolgálati televízió?

– Igen. Módosításra szorul a médiatörvény abból a szempontból is, hogy a kuratóriumok mélyen beleszólhatnak a gazdálkodásba, de nem szólhatnak bele a műsorszerkezetbe. A törvény nem ír elő közszolgálati műsorszerkezetet. Szükség lenne sok független produceri irodára, mivel uniós pénzeket nem tudunk a médiában megnyerni, mert azokat csak független producer pályázhatja meg. De ehhez közszolgálati műsormegrendelésekre volna szükség. A közszolgálati médiumok kuratóriumainak jogkört kellene kapniuk arra, hogy a műsorszerkezetben megkövetelhessék azt, hogy kellő mennyiségű közszolgálati műsor szerepeljen. Ugyanakkor ha nem tartják be ezeket a szabályokat a műsorkészítők, akkor törvénnyel szankcionálhatók legyenek. A megoldás a médiatörvény módosítása.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.