A rablók mind több kincsre vágynak

Magyarországon évente ezer-ezeregyszáz műkincsekkel kapcsolatos vagyon elleni bűncselekményt követnek el. Az okozott kár hat-hétszáz millió forint körül mozog. A rendőrség általában az ügyek 35-40 százalékára derít fényt, de az úgynevezett „megkerülési érték” aránya jóval kisebb. A múzeumokban évente húsz-harminc lopás történik, a templomokban ötven-hetven, a többi műkincset magánlakásokból viszik el a tettesek. Igazi nagyüzemmé vált a műkincsekkel kapcsolatos bűnözés Magyarországon, hiszen a rablások, lopások mellett megszaporodott a hamisítások, az illegális kincskeresések száma is.

P. Szabó Ernő
2003. 09. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A műkincsekkel kapcsolatos bűncselekmények számának növekedése természetesen nem magyar sajátosság. Még csak azt sem mondhatjuk, hogy innen tűntek el a legértékesebb műalkotások – ha csak fény nem derül végre az évtizedek óta húzódó ügyre, a Seuso-kincsek rejtélyére. Az igazán nagy szenzációk többsége külföldi városok nagy múzeumaihoz, remekműveihez kötődik. Majdnem száz éve történt, hogy a párizsi Louvre-ban egy olasz férfiú nemes egyszerűséggel leakasztotta a falról a Mona Lisát, s nemzeti büszkeséggel eltelve kisétált vele a múzeumból, hogy csak évek múlva térjen vissza az alkotás a Szajna-parti falak közé. Palermóban évtizedek óta várja az egyik templomban egy díszes keret, hogy Caravaggio egyik vászna végre fölbukkanjon, s visszakerüljön a helyére. A legújabb szenzáció pedig Bécshez, a Kunsthistorisches Museumhoz kötődik, ahonnan május 11-én éjjel 1 óra 59 perckor eltűnt az egyetemes művészet egyik legértékesebb emléke, az olasz Benvenuto Cellini ötvenmillió eurót érő sótartója, az aranyból készült, igazgyöngyökkel, drágakövekkel díszített Saliera. Pontosan lehet tudni, mikor történt a bűncselekmény, hiszen csak ötvenhárom másodpercre kapcsolták ki a riasztót azon az éjszakán, amely egyébként éppen a művészetek, pontosabban a zene hosszú éjszakája volt a császárvárosban. Az időzítés, a végrehajtás profi munkára, hosszú ideje tervezett, tökéletes munkamegosztáson alapuló akcióra utal.

A múzeum körüli állványzaton jutott be a tettes a múzeumba – ugyanúgy, ahogyan egykor Budapesten, a Szépművészeti Múzeumba is behatoltak a műkincsrablók, amikor is az itáliai reneszánsz kiemelkedő mesterei, közöttük Raffaello alkotásait vitték el. Éppen húsz éve történt ez az eset.

Ahogyan a számok mutatják, naponta több műkincset lopnak, rabolnak el az országban, s a kisstílű bűnözők mellett egyre több a profi, a szakember, sőt, a „szakszervezet”. Azaz: van, aki megrendeli, a másik földeríti a terepet, a harmadik végrehajtja a bűncselekményt, van, aki falaz közben, megint más, aki orgazdához viszi, van, aki továbbadja, esetleg külföldre csempészi a rabolt műkincset.

A legutóbbi szenzációt az a betörés jelentette, amely a szentendrei Czóbel Múzeumban történt. Április 24-én hajnali két óra tájban a múzeum egyik ablakrácsát lecsavarozva, a gitt lekaparása után helyéről az ablaküveget kiemelve jutottak be a tettesek a kiállítóterembe, ahonnan elvitték Czóbel Béla négy olajfestményét, az Ülő fiút, a Kalapos nőt, a Pihenő nőt és a Madame Daudet-t. A riasztórendszer jelzett, ám nem a helyszínen, mert a korábbi riasztások esetén percekig tartott a berendezés hatástalanítása, ezért a csengőt kikötötték. A riasztó telefonon jelezte az őrnek a betörést, a riasztó kikapcsolásáig azonban azon a vonalon nem lehetett telefonálni. Az őrnek tehát – aki egyébként összesen hét múzeumra ügyelt – át kellett mennie a Czóbel Múzeumhoz, kikapcsolnia a riasztót, majd őrhelyére visszatérve hívhatta csak a gondnokot, az előírás szerint, a rendőrség így csak a riasztás után egy órával érkezett a helyszínre.

Állatorvosi lóként szemléltethető ezen az eseten a magyar múzeumok műtárgyvédelemmel kapcsolatos sok-sok gondja-baja. A betörés után voltak szkeptikus vélemények, hogy a tetteseket nem kapják el, az először 120, később 90 millió forintra értékelt négy mű nem kerül elő. A kétkedőknek mégsem lett igazuk, hiszen nemrégiben egy óbudai lakásban megtalálták a műveket, s vannak már gyanúsítottak is. Mint Vukán Béla alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Szervezett Bűnözés Elleni Igazgatósága műtárgyvédelmi alosztályának vezetője fogalmaz, a helyi és az országos rendőri szervek összehangolt munkájának volt köszönhető, hogy augusztus 1-jén rábukkantak a szakszerűen becsomagolt festményekre. Az még nem ismert, hogy mi volt a tettesek további célja, de valószínűleg hamarosan kiderül, hiszen egyikük ellen előzetes letartóztatás mellett folyik az eljárás, másikuk szabadlábon van, harmadik társuk ellen pedig nemzetközi körözést adtak ki.

Hasonló szenzációt jelentett – és némileg hosszabb, féléves nyomozás után kerültek elő a művek – a tavaly nyári festményrablás a Kiscelli Múzeumból. A tettesek a szentendreiekhez hasonlóan inkább csak félprofiknak nevezhetők, hiszen az, aki a főbejárati vaskapu lakatjának levágása után bemászott az épületbe, s kiadta a négy értékes festményt a társainak (mintegy százmillió forintot értek azok is), képzett alpinista volt ugyan, a riasztóberendezéssel azonban nem igazán számolt. A riasztó jelzett, így a betörő menekülni kényszerült, s a kötélről leesve megsérült. A BRFK nyomozói a közeli erdőben fogták el a bűncselekményt követő napon. Előzetes letartóztatásba helyezték, s kapcsolatrendszerének ellenőrzése közben a lopásban segédkező két társ mellett az orgazdát is elfogták.
Banda alakult az elmúlt években Nyugat-Magyarországon a templomok kifosztására. A Zala megyei rendőrség által fölszámolt bűnszövetkezet tagjai több mint harminc templomba törtek be, mintegy 150 millió forint értékű műtárgyat loptak el. A söjtöri templom Mária-oltáráról és a szószékről például angyalszobrokat, a sekrestyéből misézőkelyhet vittek el, a novai templomban tizenegy barokk angyalszobornak kelt lába, Kehidakustányból Dávid és Salamon király faszobrát rabolták el, de nem kímélték az oltáriszentség-tartót sem. Orgazda irányította a rablásokat, aki azután külföldi megrendelőkhöz csempészte ki a művek nagy részét. Az a megrendelő viszont, aki egy magánlakás műkincseinek ellopását kezdeményezhette az elmúlt év végén, minden bizonnyal magyar volt. A károsult, Knoll József orvos professzor, régi, kiváló műgyűjtő úgy vélte, hogy megbízásból válogattak nagy értékű műtárgyai között, azaz jól ismerhette a gyűjteményt, aki Kondor Béla, Egry József, Czóbel Béla, Ámos Imre, Anna Margit, Márffy Ödön összesen mintegy négyszázmillió forintot érő műveit kiszemelte.

Hogyan, mikor szaporodott meg a műkincsekkel kapcsolatos vagyon elleni bűncselekmények száma? Vukán Béla alezredes szerint e folyamat követte azokat a változásokat, amelyek a legális műkereskedelemben lejátszódtak. A kilencvenes évek eleje óta kialakult a nyitott, sokszínű műtárgypiac, a galériák, aukciós házak hálózata, amelyek egyre nagyobb kínálattal reagáltak arra, hogy nőtt a fizetőképes kereslet. Még inkább a középpontba kerültek a műtárgyak azokban az években, amikor a forint erősen inflálódott, így érdemes volt befektetési célból is vásárolni.

Jó évtized alatt mintegy hússzorosára nőtt a legális műtárgypiac, ezzel párhuzamosan élénkült meg az illegális kereskedés is, a csillagászati árak meglódították a bűnözők fantáziáját. A határok nyitottabbá válásával meggyorsult a műtárgyak csempészése, nemzetközivé vált a bűnözésnek ez az ága is. A műkincsek általában keletről nyugat felé áramlanak, de az is előfordult már, hogy a franciaországi Poitiers Rodin-múzeumából ellopott tárgyakat hoztak magyar földre, hogy itt értékesítsék őket. A kilencvenes évek első felétől egyre gyakoribbá váltak a nagy érték eltulajdonításával járó bűnesetek. 1993 decemberében például a Zsidó Múzeumból tűnt el több milliárd forint értékű műtárgy – többségük a következő évben Romániában került meg. Két évvel később egy pilisborosjenői házból loptak el harmincmillió forint értékű festményt és szőnyeget. 1996 augusztusában a Győri Egyházmegyei Kincstárból kódexeket loptak el százmillió forint értékben, a tetteseket alig néhány hónappal később elfogták. Hiánytalanul kerültek meg azok a műkincsek, amelyeket 2001-ben Csók István festő örököseinek dunaszentgyörgyi házából loptak el, ugyanígy néhány hónap múlva meglett az a Zsolnay-kút is, amelyet a pécsi idegklinika udvaráról vittek el. Máig azonban nem került elő a vizsolyi Bibliának az a példánya, amelyet a vizsolyi református templomból loptak el 2002-ben, noha egy férfit a bűncselekmény elkövetésének alapos gyanújával már az elmúlt év végén előzetes letartóztatásba helyeztek.

A szaporodó és egyre összetettebb elkövetői szervezetek által kivitelezett bűncselekmények hatására az Országos Rendőr-főkapitányságon belül 1998-ban alakult meg mai formájában a műkincsvédelmi alosztály, amelynek egyik fő feladata, hogy a rendőri szervezeten belül összehangolja az illegális műkincs-kereskedelemmel szembeni föllépést. Sok esetben ugyanis a bűnözők akkor sem árulják el, hová rejtették a műtárgyat, ha lebuktak, mert arra számítanak, hogy a börtönből kikerülve értékesítik azt. Sok tárgy így csak évekkel a nyomozás lezárása után kerül újra elő, azonosításuk, konkrét ügyekhez kötésük meghaladja a nem specializálódott rendőrök fölkészültségét, ismereteit. Márpedig egy-egy esetben gyorsan kell intézkedniük: a törvény szerint tizenkét óra áll a rendőrség rendelkezésére, hogy gyanús esetekben visszatartsa a műtárgyat, illetve azt, akinél találja.

A bűnüldözési szerveknél az akár egyetlen nagy szabadtéri múzeumnak is tekinthető Itáliában indult meg legkorábban a szakosodás, ott a csendőrségnél is működik külön műkincsvédelmi parancsnokság. Az olaszok példáját követi a többi nyugati ország is, a volt keleti tömbön belül pedig Csehországban épült ki legjobban a rendőrségi műkincsvédelem. Saját szoftvert hoztak létre, s ha onnan érkezik műtárgykörözés, akkor a magyar kollégák nemcsak szakszerű szöveges leírásra, hanem jó minőségű fotókra is támaszkodhatnak.

Mintha ott hamarabb rájöttek volna, mint Magyarországon, hogy a műkincstolvajok elleni eredményesebb munka legfontosabb feltételei közé tartozik a pontos adatbank létrehozása. Hónapokkal, évekkel egy-egy rablás után, fotó nélkül, vagy rossz minőségű felvételek, félreérthető megfogalmazások alapján ugyanis nehéz, szinte lehetetlen egy-egy műtárgy azonosítása. Éppen ezért véli úgy Vukán Béla, hogy legyen szó magángyűjteményről vagy önkormányzatiról, egyháziról, a műtárgy tulajdonosának pontos, fényképekkel kísért házi leltárral kell rendelkeznie. Ennek a leltárnak az elkészítésére biztatták a 2002-es Kriminálexpó látogatóit is az I. Műtárgyvédelmi konferencia rendezői a kiadott mintalapokkal, amelyek olyan szempontrendszer alapján készültek, ami alapján később egységes számítógépes nyilvántartás is létrehozható.
A magángyűjtőket természetesen nem értékeik nyilvánosságra hozatalára szeretnék biztatni. A leltár mindaddig titkos maradna – csak maga a gyűjtő ismeri –, míg esetleg baj nem történik. Ahogyan azonban a fizikai és elektronikus védőrendszer a betörések megakadályozásában, a pontos leltár a gyors földerítésben, s ami ezzel jár, a műtárgy megkerülésében segíthet. A rendőrségen belüli műtárgyvédelmi szoftver kifejlesztése pedig éppen azért tűnik halaszthatatlanul fontosnak – magyarázza Vukán Béla alezredes –, mert a nyomozás során így ki lehet zárni a szubjektív szempontokat. A számítógép kérdez, a kérdésekre válaszolni kell, pontos, félreérthetetlen kategóriákkal, s persze mindenekelőtt képekkel.

A szoftver, az egységes műtárgynyilvántartás, a közös fellépés azonban, akárhogyan is vesszük, legfeljebb a – reméljük, nem túl távoli – jövőt jelenti. A műkincsvédelmi alosztálynak és a különböző helyi vagy országos rendőri szerveknek azonban most kell sikeresen dolgozniuk, minél több ügyet eredményesen lezárniuk. Vannak ügyek, amelyek földerítésében ma is csak reménykedni lehet, mint például a hetvenes években elkövetett Mátyás-templomi betörés tetteseinek leleplezésében, a visegrádi, sárospataki műtárgyak hollétének kinyomozásában. Van azonban jó néhány ügy, amelyre elégedetten gondol vissza az alosztály vezetője. Például az erdélyi Rádos és Sövénység templomából ellopott táblaképek vagy a nógrádszakáli templomból eltulajdonított domborművek megkerülésére. Az utóbbi esetben a Nógrád és a Heves megyei rendőrökkel működtek együtt eredményesen a műtárgyvédelmi alosztály munkatársai, az előbbiben a romániai kollégákkal. Ugyancsak a különböző országok rendőrségei közötti együttműködés fontosságát jelzi a másik erdélyi műkincslopási eset a kilencvenes évek végén, amikor Romániából eltűnt, nagy értékű tárgyak kerültek elő Magyarországon. Közöttük volt a XIII. segesdi bronz keresztelőmedence, amelyet éppen tovább akartak csempészni nyugat felé. Noha annak idején az erdélyi elkövetők azt állították, hogy a páratlan értékű műtárgyat beolvasztották, a romániai rendőrségi leírás alapján itt azonosítani lehetett. Éppen ez a legfontosabb motiváció a munkánkban – mondja Viukán Béla alezredes –, hogy meg tudjuk találni, vissza tudjuk adni a tárgyakat a tulajdonosaiknak, hiszen a közös kulturális örökség részei, egy olyan örökségé, amelynek értéke pénzben kifejezhetetlen.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.