Amortizációs költségek

Csontos János
2003. 09. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alighanem tévúton jár a Fidesz, amikor azt firtatja, képes-e a Medgyessy-kormányzat morálisan még mélyebbre sülylyedni, vagy ez már a gödör alja. Téves a megközelítés, hibás a kérdésfeltevés. Azt feltételezi ugyanis, hogy e mögé a hatalomgyakorlás mögé háttérként a társadalom figyelő tekintete feszül, megannyi tágra nyitott szempár, amely elfogulatlanul, tisztán erkölcsi alapon kíván ítélkezni, dönteni élet és halál fölött; a kormányzással megbízott gárda cselekedetei pedig világos etikai talapzaton nyugszanak. A kritikusok talán magukból indulnak ki: aki például magára nézve elfogadja általános életelvként a tízparancsolatot, az mindig pontosan tudja, hol és mikor vétkezik. Akinek a számára viszont az egyetlen, kizárólagos morális alapvetés a pragmatizmus (azaz hogy az erkölcsösség és erkölcstelenség fogalmát időben és térben rugalmasan a mindenkori lehetőségekhez, politikai keretekhez igazítjuk), az bízvást kiiktathatja gondolkodásából és cselekedeteiből a lelkifurdalás, a megbánás és bocsánatkérés fogalmait is. Morális fejlődésének nincs iránya, nincs domborzata – értelemszerűen a gödörnek sincs alja.

A pragmatista erkölcs relativista, hiszen nem íratlan, konstans törvényekhez, hanem változó tényezőkhöz (közvélemény-kutatási mutatókhoz, a választói feledékenységhez, a birtokolt médiatúlsúlyhoz) igazodik. Nem tud megszégyenülni, csak kudarcot vallani; de nem tud megdicsőülni sem, legfeljebb ilyen-olyan sikereket elérni. Individuálisan mindig jelen volt ez a mentalitás a történelem folyamán, a modern demokráciák korában azonban az amorális kormányzás (amelyet titkolni illett, ezért botrányok során juthatott nyilvánosságra) közmegegyezés szerint a hatalomgyakorló jogosítványok megvonásával járt együtt. A hivatkozási alap mindig az erkölcs volt, s a politikai kármentés miatt a bukott politikus sokszor meg sem várta a formális eljárást, hanem önként lemondott hivataláról.

Medgyessy Péter kabinetjén azonban nem fog a botrány. A kormányt alkotó pártok már a kezdet kezdetén felmondták a több évszázados múltra visszatekintő morális konszenzust, melynek egyik íratlan alapszabálya, hogy a választóit szándékosan félrevezető választott politikus méltatlan a közbizalomra. Medgyessy tudatosan elhallgatta a diktatúra idején végzett szigorúan titkos tiszti tevékenységét, amely adat perdöntően befolyásolta volna az országgyűlési választások kimenetelét, s egy ilyen szándékos megtévesztés a demokrácia (ha úgy tetszik: a köztársaság) eszméjének lábbal tiprása. Sem az MSZP, sem az SZDSZ nem látott ebben problémát: a választási matematika jóvoltából a morálisan bukott miniszterelnök mögé állt. Ezzel persze maguk is az erkölcstelenség bélyegét sütötték magukra, de cinikusan mentegették magukat a pragmatikus önáltatással: e morális árulás folytán a nagyobbik rossztól (Orbán Viktortól mint ügyeletes sátántól) mentették meg az országot.

A következmények nélkül való politikai erkölcstelenség azonban nemcsak a parlamenti váltógazdálkodás alkotmányos rendjét hazudtolja meg, de a kormányzás gyakorlását is akadályozza. Maga Medgyessy időről időre elkeseredett kísérleteket tesz, hogy visszataláljon az ösvényre, amiről letért: beszédeiben visszatérően (freudi módon) foglalkozik a hazugság problémájával, köztársasági etikai tanácsot alapít, s bízik a magyar nép megbocsátásra hajló rövid emlékezetében, amellyel Ferenc József és Kádár János rossz belépőjét is megnemesítette. Újabban azonban saját suta prédikációit fordítják ellene: az erkölcsi amortizációt emlegető akolbéli ellenfelei, a nómenklatúra fogalmával operáló Szili Katalin mind-mind az ő eredendően gyenge pontját tapogatják. Medgyessy tényleg azt gondolta, hogy az ország úgy működik, mint egy bank – s most csodálkozva kell tapasztalnia, hogy a gazdasági és jogi szempontokon túl egyéb, irracionálisnak gondolt megfontolások is felmerülnek. Ma még nehezen hiszi, hogy ez a mellékesnek vélt tényező – a morál – előbb-utóbb felülírhatja az érdekek matematikáját, s idő előtti távozását okozhatja. A koalíció számára ez lehet az erkölcsi amortizáció „költsége”, amelyet minden jobb közgazdász belekalkulál a várható kiadásokba. Az erkölcs emlegetése szocialista (és Kuncze Gábor szájából immár szabad demokrata) körökben tehát akár a párton kívüli keresztapa beáldozását is eredményezheti, ha a balliberális többség ezen az áron elkerülheti a bizonytalan kimenetelű előre hozott választásokat.

Minderről persze aligha értekezhetnék most, ha Medgyessy máskülönben korrekten és eredményesen kormányozna. Az erkölcsre mérsékelten fogékony választói rétegek elnézték volna a múltját D–209-nek, ha egyébként Medgyessy Péter kormányfő makulátlan, s a korrupció árnyéka sem vetődik rá. De hát vetődik. S a pragmatikus választó is azt mondja: ha már tudta, hogy meg kell húznia magát, miért nem húzta meg? Miben bízott: hogy ez is belefér? Mindenki tudja, hogy az alulfinanszírozott többpártrendszer ismeretében a szocialisták nem tudtak volna ilyen piros dzsekis road show-t csinálni a kampány idején – de miért nem tüntették el profi bankár módjára legalább a nyomokat, ha már megcsapolták a közpénzeket? S ha már tisztára kellett mosni a pénzeket, miért a saját bankjukban tették? – spekulálnak a beavatatlanok.

Még az is lehet, hogy Medgyessy semmiről sem tudott – mégis ő issza meg a levét. Hasztalan próbált az erkölcs nélküliségbe érdekelvű morális parancsokat csempészni („hazudni nem szabad, mert nem érdemes”), ha pénzfelhajtó emberei túlbuzgók, vigyázatlanok, és a látszat is ellenük szól. Lehet, hogy a brókerügy és a pénzmosási ügy tisztán köztörvényes, amint állítják, de az érintett bankokban mégiscsak a mai kormányfő, valamint két pénzügyi csúcsvezetője volt a meghatározó ember az ügyletek idején – az egyikből még majdnem kancelláriaminiszter is lett. Nem igaz Lendvai Ildikó kijelentése sem, hogy közpénzt nem sikkasztottak el: több milliárd forint hiányzik. Minden idők legnagyobb hazai korrupciójának gyanúja vetül a kormány közeli körökre, s ez bántó kontrasztban van a gazdasági sikertelenséggel. Nincs az a kommunikáció, ami ezt tökéletesen ellensúlyozni tudná, ráadásul nem is zár hermetikusan a kormánysajtó: az egyik MSZP-párti lap például egyenesen úgy tudja, hogy Kulcsár Attila egymilliárdot kapott a hallgatásért.
Téved a Fidesz akkor is, amikor a Kiss Elemér esetében alkalmazott elveket („jogszerű, de nem erkölcsös”) kéri számon Medgyessyn. Ha a hatalmi rendszer egészét fenyegeti veszély, egy erkölcs nélküli balliberális vezető még hivatkozásszerűen sem támaszkodik az erkölcsre. Az ellenzéknek nem a kormányfő következetlenségével kellene foglalkoznia (az lejárt lemez), hanem azzal: képes-e politikai (és morális) alternatívát állítani? Elhiszi-e, hogy bármily botrány képes még megrendíteni a kormányt? Adott esetben, ha a bankügyek mégis maguk alá temetnék a baloldalt, és nem segítene sem a vezéráldozat, sem Újhelyi Istvánék Döbrögi-kommandója, képes-e a jobboldal egy szétzilált ország összenyalábolására? Megéri-e neki újabb kamikaze kormánynak lenni? S amennyiben igenlő a válasz, nem volna-e itt az ideje ezt az országépítő programot (amennyiben létezik) az emberek tudomására hozni?

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.