Áremelésekhez vezet az ökoadó

Összesen 22 milliárdos többletbevételt remél a kabinet a jövő évtől bevezetendő ökoadóktól: mivel ezt az összeget a költségvetés általános céljainál figyelembe vették, a szakemberek szerint félő, hogy nem a környezetvédelmi kiadásokat növeli majd. Az új adónem hatása szakértőink szerint a fogyasztói árakban is megmutatkozik, és nehéz helyzetbe sodorhatja az energiaadó az agrárágazatot is.

Barát Mihály
2003. 09. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő évi költségvetés bevételnövelő tételei között szerepelt az ökoadók bevezetése, amelytől összesen 22 milliárd forintot remél a kabinet. A tárcaközi egyeztetés során szereplő előterjesztésben az energiaadóból 11 milliárd forint összegű többletbevételt irányoztak elő: a környezetterhelési díjból ennek megfelelően ugyanúgy tizenegymilliárdot ütemeztek be, de ennek részletezését még nem tudták kidolgozni.
Az ökoadók teljes bevételét a költségvetés már előre az általános céljaira figyelembe vette, így nem látszik biztosítottnak, hogy a teljes összeget kizárólag környezeti célra fordítják – vélik a lapunknak nyilatkozó szakemberek. Ez pedig – érvelnek szakértőink – nem felel meg az ökoadók alapelvének, amely szerint azok teljes összege kizárólag környezetvédelmi célra és többletként legyen felhasználható.
Az előterjesztés szerint az energiaadóból a kormány által elvárt 11 milliárd forint bevétel a villamos energia és a földgáz után csak az EU minimumszint feletti adómértékekkel biztosítható.
A lakosság az áremelés közvetlen hatásától nagyrészt mentesül, azonban a költség továbbhárításának hatása alól nem: például a pékek a kenyér növekvő energiaköltségét várhatóan tovább hárítják. Jellemző, hogy a környezet- terhelő tevékenységek közül utólagos adó-visszaigénylés vehető igénybe a hő- és villamos energia előállításához és a kohászatban felhasznált energiára, valamint a földgáz vegyipari alapanyagként való felhasználására. Ugyanakkor az élelmiszeripar nem igényelheti vissza az energiaadót – hívják fel a figyelmet a szakemberek –, vagyis itt is a végső fogyasztót, a lakosságot terhelik tovább. (Hatéves, átmeneti mentességet élveznének ugyanakkor a szén, és a távhőszolgáltatáshoz felhasznált energiatermékek.)
Az energiaadó bevezetésével – és annak jelenlegi módszer szerinti elszámolásával – az agrárgazdálkodás versenyhelyzete romlik, hiszen annak az uniós szintet 43 százalékkal meghaladó szintje további végzetes versenyhátrányt jelent. A cukoripar közismerten fajlagosan magas energiaigényű, az energiaadóval való további terhelése a termelés öszszeomlásával járhat – mutatnak rá a szakemberek.
További problémát jelent, hogy az új adónem bevezetése révén a közintézmények és a közvilágítás gazdálkodási helyzete is romlik, és súlyosbítja a helyzetet az általános forgalmi adó kulcsainak emelése is.
A szakemberek szerint a helyes döntéshez azt is közölni kellene, hogy az EU-ban előírt minimumszint alkalmazása esetén a földgáznál 5,2 milliárd forint, a villamos energiánál 2,5 milliárd forint, összesen 7,7 milliárd forint összegű energiaadó vethető ki az előterjesztők szerinti 11 milliárd forinttal szemben. (A magyar energiaadó-szint 43 százalékkal haladja meg az EU-ban elvárt minimumot.)
A környezetterhelési díjból további 11 milliárd forint összegű bevételt remélnek elérni: itt problémát jelenthet, hogy a légszennyezés után fizetendő adó részben halmozódhat az energiaadóval, így esetenként kétszeres adózás is előfordulhat.
A környezetterhelési díj szakértőink szerint további és túlzott terhet jelent a lakosság számára: a csatornázási és szemétszállítási díj az inflációt jóval meghaladó mértékben növekedhet 2004-ben.
Ennek tükrében – vélik a szakemberek – az új adófajták bevezetése élénk tiltakozást válthat ki a lakosság körében.
***
Az energiaadó visszaigénylésére jogosultak köre
(a jelenleg érvényes javaslat szerint):


- az a személy, aki elosztó- vagy átviteli hálózatra betáplált villamos energia előállításához használ fel energiát,
- az a működési engedéllyel rendelkező, erőművet vagy távhőtermelő létesítményt üzemeltető személy, aki energiát kapcsolt hő- és villamos energia előállítására használ fel,
- az a távhőtermelő létesítményt üzemeltető személy, aki energiát hő előállítására használ fel,
- az a személy, aki kémiai redukcióban, elektrolitikus és kohászati folyamatban évente legalább százezer GJ földgázt vagy tízezer MWh villamos energiát használ fel,
- az a személy, aki vegyipari alapanyagként használ fel földgázt.
Forrás: MN saját gyűjtés

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.