Az olvasásról – biztatásul

A. Jászó Anna
2003. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felborzolta a kedélyeket a tavalyi PISA-teszt rossz eredménye. Olyannyira, hogy az Oktatási Minisztérium a teszt eredményeivel indokolja az új oktatási törvény szükségességét. Innen-onnan lehetett hallani-olvasni, hogy vannak jó eredményeink is, de ezekről a törvényhozók hallgatnak, hiszen akkor elveszítik indokaikat. A PIRLS-tesztről van szó, melyet a Nemzetközi Olvasástársaság folyóirata, a Reading Today 2003. augusztus–szeptemberi számában ismertet, ennek fordítását teszem közzé az alábbiakban.
A negyedikesek számos európai országban csúcsteljesítményt nyújtottak egy fontos, új, olvasásról szóló jelentés szerint, melyet áprilisban bocsátott ki a Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS).
Harmincöt országot vizsgáltak meg, Svédország, Hollandia, Anglia, Bulgária és Lettország érte el a legmagasabb átlagokat. Kanada, Litvánia, Magyarország, az Egyesült Államok és Olaszország van még az első tízben. (Finnország, amely gyakran első a nemzetközi felméréseken, most nem vett részt.)
Közel 150 ezer diákot vizsgáltak meg, ezzel a PIRLS egyike a legnagyobb nemzetközi értékeléseknek az olvasás területén. Irányítója az International Study Center a Boston College-ban. A PIRLS egy sor szövegértési stratégiát mért, mégpedig irodalmi és ismeretközlő szövegekben. Az adatokat 2001-ben gyűjtötték be.
A szépirodalmi szövegek olvasásában Svédország és Anglia érte el a legjobb eredményt. Az ismeretközlő szövegek olvasásában Svédország, Hollandia és Bulgária volt a legjobb.
Az USA diákjai szokatlan változatosságot produkáltak eredményeiket tekintve. A 4. helyen végeztek a szépirodalmi célú olvasásban, de az ismeretközlő szövegek olvasásában csak a 13. helyen végeztek.
Ezenkívül a PIRLS adatokat gyűjtött az otthonról, az iskoláról, arról, hogy az adott ország miként hat a diákok jó olvasástanulására, megkérdezték a szülőket és a gondviselőket a gyerekek iskola előtti olvasási tevékenységéről. A legfontosabb megállapításokból a következőket idézzük:
– A lányok minden országban szignifikánsan jobb átlagot értek el, mint a fiúk.
– Az igazgatók szerint mindenütt az olvasás a legjobban hangsúlyozott tárgya a tantervnek.
– Minden vizsgált országban általában pozitív volt a gyerekek viszonyulása az olvasáshoz, s leginkább az olvasást szerető gyerekek érték el a legjobb eredményeket.
– Általában a gyerekek fele élvezi az olvasást és megbecsüli a könyveket.
Az egyéb érdekes megállapítások a következők:
– A legjobb olvasási eredményeket felmutatók a vizsgált országokban mindenütt már az iskola előtt megismerkedtek az írásbeliséggel kapcsolatos tevékenységekkel, könyveket olvastak, meséltek nekik, énekeltek, ábécés játékokkal és a szavakkal játszottak.
– Mindegyik országban jobban olvastak azok a tanulók, akiknek otthonában sok gyermekkönyv volt (több mint száz), mint azok, akiknek otthonában kevés volt a gyermekkönyv (kevesebb mint tíz).
– A tanítók azt közölték, hogy heti több órát szánnak a nyelvi fejlesztésre, heti kilenc órát jelentettek a következő országok: Kanada, Kolumbia, Ciprus, Franciaország, Görögország, Új-Zéland és az USA.
– A mindennapi oktatás alapja a tankönyv, melyet hetente legalább egyszer gyakorlatokkal egészítenek ki, a legtöbb tanuló munkafüzetet vagy munkalapot használ (a nemzetközi átlag 53 százalék).
– A szépirodalmi szöveg olvasása jobban el van terjedve, mint az ismeretközlő szöveg olvasása.
– A tanítók többsége a gyerekeket saját szakmai véleménye alapján értékeli (a gyerekek 70 százalékát), továbbá osztálytesztekkel (55 százalék), illetőleg nemzeti vagy területi vizsgákkal (21 százalék).
– Csaknem minden negyedikes tanuló (85 százalék) olyan iskolába jár, amelyben van könyvtár, s többségükben ötszáznál több könyv van.
A PIRLS az International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) folyamatos projektje. A következő felmérést 2006-ra tervezik. Részleteket az interneten lehet olvasni: http://timss.bc.edu/PIRLS2001.html.
A cikk az alábbi adatsort közli a részt vevő országokról és az elért pontokról:
Svédország: 561, Hollandia: 554, Anglia: 553, Bulgária: 550, Lettország: 545, Kanada: 544, Litvánia: 543, Magyarország: 543, USA: 542, Olaszország: 541, Németország: 539, Cseh Köztársaság: 537, Új-Zéland: 529, Skócia: 528, Szingapúr: 528, Oroszország: 528, Hongkong: 528, Franciaország: 525, Görögország: 524, Szlovákia: 518, Izland: 512, Románia: 512, Izrael: 509, Szlovénia: 502, Norvégia: 499, Ciprus: 494, Moldova: 492, Törökország: 449, Macedónia: 442, Kolumbia: 422, Argentína: 420, Irán: 414 Kuvait: 396, Marokkó: 350, Belize: 327.
A nemzetközi átlag: 500
Mindnyájunk számára tanulságos ez a felmérés, és némi önbizalmat adhat. Mert önbizalomra nagy szükségünk van.
Lényeges dolgok olvashatók ki ebből a felmérésből. Az egyik figyelmeztetés ekképp hangzik: ott jók az eredmények, ahol magas az anyanyelvi órák száma, a heti átlag kilenc! Nálunk most akarja a minisztérium lejjebb vinni az anyanyelvoktatás heti óraszámát (emlékeztetőül ide írom, hogy 1950-ben első osztályban az olvasás-írás megtanítására heti 12 órát adott a tanterv). A heti 9-10-nél nem szabad kevesebbet adni. A másik figyelmeztetés pedig az, hogy a negyedikesek jó készségeit meg kell őrizni a felsőbb évfolyamokon.
Az EU-hoz való csatlakozás nyelvi-kulturális kihívás is. Az eddiginél is nagyobb lesz az igény az idegen nyelvek tanulására. Nagyobb szükségünk lesz a fordításokra (nyilvánvalóan nem a magyar lesz az EU tárgyalási nyelve, bár belép a hivatalos nyelvek sorába). A jó fordítás nemcsak az idegen nyelv, hanem az anyanyelv tudásától is függ. Mindez az anyanyelvi órák emelését, nem csökkentését igényli.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.