Valódi vagy díszletváros?

Különbözni – foglalható össze egy szóban a nemzetközi színtéren egymással versengő nagyvárosok krédója. Az egyediség és összetéveszthetetlenség receptje gyanánt pedig mind többet halljuk a szókapcsolatot: kulturális gazdaság. Lukovich Tamást, a Magyar Urbanisztikai Társaság alelnökét, az e témában írt szaktanulmány szerzőjét Budapest kulturális versenykilátásairól kérdeztük.

Csontos János
2003. 09. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Forrtak az indulatok a budapesti plázs körül. Egyesek pusztán forgalmi akadályt képező üzleti vállalkozásnak tekintették a Duna-parti happeninget, mások az első kísérletek egyikének, hogy a főváros kialakítsa idényjellegű turisztikai arculatát. Hol lehet az igazság?
– Egy nagyvárosnak vitán felül szüksége van saját imázsra, de annak eredetinek és összetéveszthetetlennek kell lennie. A párizsi „beach” ötletnek jó, a budapesti utánérzés azonban már a másolat másolata. Ezzel aligha válik Budapest versenyképesebbé a nemzetközi városversenyben.
– Milyen korunk versenyképes városa?
– A posztmodern város a gazdag tapasztalatok, az izgalom, a lehetőségek és az innováció színtere, gyakran egyfajta hedonista színház mágikus hangulatával kísérten. A fejlett világ nagyvárosi régiói az egyre erősödő versenyben arra törekednek, hogy a világ pénzügyi, fogyasztási, szórakoztató és kulturális központjaivá váljanak. Az imázsjavítás és a városi látványosságok szervezése a tőke és a „kívánatos” középosztályok vonzásának eszköze. A nemzetközi referencia megszerzése annak bizonyítása, hogy egy város képes jelentős és látványos nagyrendezvényeket vonzani. Ebben a versenyben a sikeres városoknak igazi, történelmi és kortárs egyéniségekre – híres írókra, karmesterekre, rendezőkre, képzőművészekre, tudósokra és sportolókra – is szükségük van ahhoz, hogy felépítsék, megváltoztassák és eladják imázsukat. Képletesen szólva Kertész Imre Nobel-díja például annyit jelenthet Budapest számára, mint egy jobb hitelbesorolás.
– Egyre többet hallani egy új fogalomról, a kulturális gazdaságról. Miről is van szó tulajdonképpen?
– Négy csoportja különböztethető meg. A hagyományos kulturális szolgáltatások köre (közművelődés, kulturális intézmények, kiállítások, múzeumok, színházak, koncertek); a kulturális termékipar (a CD-ROM-októl a könyvkiadáson át a formatervezett divatcikkekig); a kultúrával összefüggő turizmus (Operabál, tavaszi fesztivál, a Sziget, gyógyvízturizmus, vallási turizmus, konferenciaturizmus); valamint a tudásipar (felsőoktatás, nyári egyetemek, tudományos konferenciák, kutatás-fejlesztés).
– Budapest hol áll ebben a mindent eldöntő kulturális városversenyben?
– A színfalak mögött öldöklő verseny folyik a megarendezvények jogának megszerzéséért, reprezentatív kulturális létesítmények megtelepítéséért. Glasgow – egy látványos városrehabilitációs program betetőzéseként – 1999-ben „az építészet és a formatervezés fővárosa” volt. Idén Graz „Európa kulturális fővárosa”, 2004-ben pedig az olimpiát sikeresen megrendező, Gaudi és Cerda Barcelonája lesz „a világ kulturális fővárosa”. De a versenyben az európai rangsorban harmadrangúnak számító városok is jelentkeznek: a 680 ezer lakosú Wroclaw például a 2010-es világkiállításra pályázik. A korábban gazdasági depresszióval és terrorista merényletekkel sújtott Bilbao Frank O. Gehry sztárépítészt szerződtetve néhány éve Guggenheim-múzeumot épített, amely mára már több mint egymillió turistát vonz évente. Bátor és kreatív projektek is kellenek tehát a nagyvárosok sikeres fejlesztéséhez: olyanok, amelyek „lenyomatot” hagynak nemcsak a város szövetén, de a nemzetközi turizmus térképén is. Meglepőnek tűnhet azoknak az attrakcióknak a sora, amelyek ezt Budapesttel valamilyen mértékben megteszik: a Sziget, a Száztagú Cigányzenekar, a Kommunista Szoborpark, a Terror Háza, a Millenáris Park (igazán kár, hogy a Világraszóló magyarok páratlan kiállítását elbontották), a Budapesti Tavaszi Fesztivál és az Ecseri piac. Egyelőre nem több.
– Mit lehetne tenni a jobb pozíciókért?
– Budapestnek Béccsel és Prágával szemben az egyik komoly hátránya, hogy nem „gyalogosváros”. Riválisai pedig azok. Ne felejtsük el, hogy egy város megismerése, felfedezése – hasonlóan a kisüzletekben történő vásárláshoz – alapvetően gyalogos tevékenység. Ahhoz, hogy ne maradjon le a versenyben, Budapestnek komoly fejlesztési forrásokat kell fordítania a közeljövőben egyrészt a közúthálózat még hiányzó elemeinek megépítésére (Duna-híd, Körvasútsor, Nagy Lajos király útja stb.), másrészt a tömegközlekedés korszerűsítésére. E kettő adhatna lehetőséget további közösségi területek forgalomcsillapítására, illetve gyalogosítására. Mindez azonban csak az infrastruktúra része, ami szükséges, de nem elégséges feltétel. A fizikai környezet természetes, a hozzáadott érték a kulturális különlegesség. Úgy is mondhatnám: a tegnap „szoft” tényezői a holnap „hard” tényezői lesznek.
– Gyakran beszélünk a zene határok nélküliségéről. Van-e más terület is, ahol képesek lehetünk áttörni a nyelvi korlátokat?
– Budapest kedvelt színhelye különféle, nemzetközi koprodukcióban készülő filmek forgatásának. A főváros utcái és épületei „eljátszották” már a hidegháborús Berlint, a XIX. századi Prágát, Buenos Airest, Párizst, de kínai börtönegyüttest is. Az impozáns középületek elsősorban belső terei mellett sajátos módon a belső városrészek legnyomorúságosabb területei – például a józsefvárosi Leonardo da Vinci utca és környéke – a legnépszerűbb forgatási helyek. Utóbbi valóban Budapest egyik leginkább lepusztult utcája, amely már-már „festői hatáselemekkel” kínálja a nyomor valóságos díszleteit. A virtualitás korában ez pedig sajátos érték. Fölvetődik a kérdés: vajon nem kellene-e legalább néhány utcát mementóként is meghagyni ilyen állapotban? Látjuk, hogy az ilyen állapotú utcák keresettek, jól „eladhatók” a filmiparban, de még a globális turizmus számára is. Ám egy alapos elemzést követő határozott fejlesztési koncepció részeként szükség volna az egész filmipar vertikumának tudatos alakítására is, amelynek bőven vannak területi, városfejlesztési vonatkozásai is. Ilyenek a zuglói és a fóti filmváros, a hajógyári öböl mellé elképzelt médiaközpont, a tervezett északi Duna-híd, amelyek többek között együtt generálhatnák a Fót–Angyalföld–Óbuda– Szentendre zóna „médiaváros” tematikáját, de idetartozik a műemlék épületek felújítása, általában örökségünk megóvása (a kávéházi kultúrától a közlekedési eszközökig), valamint a közterületek fejlesztése és fenntartása is. Úgy tűnik, hogy a vállalkozói szférában megvan a szándék és a tőkeerő egy világszínvonalú filmközpont létrehozásához, infrastruktúrájának fejlesztéséhez, de ehhez állami és uniós támogatásra is számítanak. Ez egyrészt vonatkozik magára a fejlesztésre, de másrészt az adócsökkentésre is – például a konkurens országokban a külföldi produkcióknak nem kell forgalmi adót fizetniük. Általában véve is elmondható: a főváros fejlesztése nem megy számottevő állami szerepvállalás nélkül.
– Egyelőre úgy tűnik, mintha a kreativitásnak, az álmodozásra való képességnek befellegzett volna: a város- és országvezetés a regresszió, a megszorítások híve. Lehet okunk reménykedni ennek tudatában?
– Budapest kulturális lehetőségei kiválók. Amellett, hogy az új gazdaság egyik legígéretesebb ágának, a szabadidő-gazdaság fejlesztésének komoly szerepe lehet a főváros gazdasági versenyképességének növelésében, egy lassan formálódó jövőkép, illetve fejlesztési stratégiai meghatározó eleme is lehet. A város minden időben a kultúra foglalata, kultúrát pedig feltalálni nem, csupán folytatni lehet. Természetesen egy nagyvárost sokfajta kultúra kölcsönhatása alakítja. Ha ránézünk Budapestre, és azt mondjuk: nem tetszik nekünk valamelyik része, akkor tulajdonképpen azt mondjuk, hogy nem tetszik az a kultúra, ami alakította, illetve alakítja. Jó volna, ha fővárosunkat igazán szeretnék lakói, és a várost az optimizmus, a kedvesség és az egymással törődés kultúrája alakítaná…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.