A sátán szolgái

2003. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csecsenföldet is elérte a modern világ betegsége: a családok szétesése s a vallástól való elfordulás. Míg évszázadokon át a csecsenek többsége az iszlám szufi irányzatát követte, sokan elvesztették hitüket az égiekben, s a háborús helyzetben inkább az anyagi javakat helyezik előtérbe. Másokat viszont megerősít hitükben a fegyverropogás, ám eközben új utakat keresnek a vallásban. Ők az új mozgalom, a vahabizmus követői.
Csecsenföld lakosságának túlnyomó része az iszlám követője, a szufi misztikusok ágához tartozik. Ez az irányzat olyan testvériségi csoportokat hoz létre, amelyek egy-egy spirituális vezető köré gyűlnek. A csoportok teológiai szempontból nem különböznek a „hagyományos” iszlámtól, a szunnita ágazat részei, csak másképp fogják fel az iszlám hit gyakorlását. A vezetőt olyan személynek tartják, akinek segítségével kapcsolatot teremthetnek Istennel, ám más technikákat is alkalmaznak, hogy elérjék a kívánt tudatállapotot. Ima közben zenélnek, énekelnek, tapsolnak és táncolnak – ez utóbbi látható a híres „kerengő derviseknél”. Csecsenföld szufi követői a Kadír és a Naksbandi rendbe tartoznak. A Kadír követőit egy Kunta Hadzsi nevű dagesztáni pásztor vezette a XIX. század közepén, aki megengedte a híveknek az ima (dzikr) közben az említett szertartásokat. A Naksbandi-hívek ezt a gyakorlatot nem tartják célravezetőnek, s inkább magukba fordulva próbálnak közelebb kerülni Istenhez.
A szufi tanításban nagy szerepet kap a szent emberek és helyek tisztelete, így nem meglepő, hogy a mekkai nagy zarándoklaton minden évben kétezer csecsen vesz részt. De nemcsak a sivatagi királyságba, hanem az egész Közel-Keletre állandó bejárásuk volt az elmúlt évtizedekben. A XX. század kezdetén nagyobb csoportjuk átvágott a hegyeken, Törökország vidékein, s új otthonra lelt Irakban és Jordániában. Az utóbbi országban négy várost alapítottak, köztük Zarkát, amely jelenleg a királyság második legnagyobb települése. Irakban pedig a háború ellenére máig létezik két csecsen falu.
Háborús területen azonban nem könnyű meghatározni, mennyire „birtokolja a lelkeket” az iszlám, s a népszámlálások sem megbízhatóak a rommá lőtt városok lakosságának körében. Szakértők véleménye szerint azonban a csecsenek túlnyomó része aktívan gyakorolja a mozlim hitet, ám a szufi misztikusok lassan kimennek a divatból. A peresztrojka idején ugyanis felborult az addig békés csecsen társadalom, a létbizonytalanság és az új, szabad eszmék pedig kikezdték a szufi hit alapjait. Ekkor jelent meg, s a 90-es évek közepétől kapott erőre a puritán iszlámot hirdető irányzat, a vahabizmus. Ez a vallási csoport ellenez minden tevékenységet, amely nincs megemlítve a Koránban, s tisztaságot, erőt, békét ígér. Hivatalosan az iszlám gyökerét keresik, hogy olyan tisztaságban szolgálhassák Istent, mint Mohamed próféta idejében tették. Így nem meglepő, hogy a két irányzat szemben áll egymással, az erőszakosabb vahabiták pedig elhajlásnak tartják a szufi miszticizmust, amely ellen fel kell venni a harcot. Nézetük szerint őrizkedni kell a varázslásoktól vagy a szentek sírjának tiszteletétől, ezek pedig teljesen bevett szokások a csecsenek körében. Jellemző a vahabita gondolkodásra, hogy Mohamed próféta sírjánál vagy a Kába-kőnél tilos a meghajlás, s kötelező felemelt fejjel, peckesen járni, nehogy a bálványimádás bűnébe essenek. A két iszlám irányzat a dzsihád kérdésében is eltér egymástól. Az arab szó eredeti jelentése: törekvés. Azaz harcot kell vívni a tökéletességért, a belső békéért – ez a szufi értelmezés. A vahabiták azonban inkább ennek külső jeleit, a hitetlenek elleni térítő harcot támogatják. A csecsen konfliktus is ennek megfelelően folyik. Az orosz értelmezés szerint minden egyes csecsen vezető vahabita, aki a politikai háborút vallási köntösbe öltöztette. Tény, hogy nagy szakállú, zord arab harcosok is megjelentek a csecsen harcmezőkön néhány évvel ezelőtt, akik a hírek szerint nem közösködnek a helyi lakossággal, küldetéstudatuk van, erősek hitükben, fegyvereik pedig kiválóak. Lenézik a csecsen harcosokat, akik vallási szempontból nem igazán képzettek, így még azt is megengedik maguknak, hogy alkoholt igyanak. A sátán szolgálói – ahogy a rettegő civil lakosság nevezi a zord harcosokat – halált megvető bátorsággal küzdenek az orosz megszállás ellen. Az arab harcosok kettős missziót teljesítenek Csecsenföldön: egyfelől harcolnak az orosz „keresztesekkel”, vallásháborúként fogva fel a konfliktust, ugyanakkor megteremtik sajátos iszlámfelfogásuk exportját azon területekre, ahol fogékonyság mutatkozik rá. Annak ellenére, hogy a vahabizmus nem ígér könynyű életet, a szigorú tisztaság, a puritanizmusban rejtező erő mégis sok csecsen fiatalt vonz. Ráadásul az sem elhanyagolható szempont, hogy egyes tudósítások szerint a félelmetes arabok száz dollárt ajánlanak a csecseneknek, ha csatlakoznak hozzájuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.