Szemétüzlet rábeszéléssel

Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter nem hajlandó foglalkozni azzal az alternatív hulladékgazdálkodási javaslattal, amely két és fél milliárd forint fölösleges elköltésétől kímélné meg az Európai Unió és Magyarország adófizetőit. A tárcavezető asztalán fekszik ugyanis egy olyan, immár több mint hatvan Pest és Nógrád megyei önkormányzat támogatását élvező terv, amely véget vetne a hulladékos lobbi egyre komikusabb „vándorcirkuszának”, s a legújabban Keszegre tervezett óriás-szeméttelep nélkül, már megépült, három korszerű hulladéklerakó igénybevételével teljesítené az Európai Unió előírásait.

2003. 10. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átmenetileg kevesebb erdő lenne a térségben, valamint részben változnának a terepviszonyok – ezzel a szeméttelep létrehozását pártoló magyarázattal fordult az alig hétszáz lelket számláló észak-nógrádi falu, Keszeg polgáraihoz nemrég Petrik Sándorné, a település polgármestere. Mindez a valóságban azt jelentené, hogy az országos kék turistajelzés útvonalának közvetlen szomszédságába, alig egy kilométerre a lakóházaktól, a kicsiny falu fölött húzódó hegy tetejére egy húsz méter magas „korona” kerülne – szemétből. Pedig a Nógrád Megyei Közgyűlés természetvédelmi oltalomra javasolta a páratlan szépségű bércet, amelyen most közel negyven hektáron kellene kiirtani az erdőt. Ez a terület a szaktárca kimutatása szerint ráadásul ökológiailag érzékeny, karsztos környezetben található, amely tény a jog iránymutatása alapján eleve kizárná a beruházás lehetőségét.
A másfél millió köbméter lakossági hulladék és csatornaművi szennyvíziszap befogadására alkalmas szemétlerakót egy több mint tíz kilométeres új elkerülő út szolgálná ki. A becslések szerint a közel egymilliárd forintba kerülő út a ma is szigorúan védett Gyadai-rét közelében, majd a turisták által egyre kedveltebb dunakanyari célpont, a Naszály-hegy érintetlen erdőin át a természetvédelmi terület határát szorosan követve érné el a 2/A gyorsforgalmi út vác–deákvári csomópontját.
Hogy mindezek ellenére miért áll kötélnek rendre Keszeg és a többi célba vett település vezetése a hulladékos érdekkörnek, arra a polgármester levelének őszinte sorai mutatnak rá: „Mi egy nagyon szép, ám sok szempontból átlagos kistelepülés vagyunk. (…) Az önkormányzat költségvetése borotvaélen táncol évről évre. Nagyon nagy erőfeszítések árán tudjuk megőrizni a fizetőképességünket, és egyre kevesebbet tudunk nyújtani a település lakosságának.”
Pedig első hallásra igencsak kecsegtető a pénz nagysága: Keszeg polgármestere például azt várja a tervezett szeméttelep működtetésében érdekelt Börzsöny-Cserhát Kft.-től, hogy a jövőben a duplájára egészíti ki a falu éves költségvetését. Csakhogy a felajánlásokkal óvatosan kell bánni: az egyik korábban elutasított helyszín, a Keszeggel szomszédos Kosd önkormányzata például „felült” annak az ígéretnek, hogy a lerakó megvalósulásával futballpálya-lelátó, málnahűtőház és új iskola épülhetne. Később keserűen kellett megtapasztalniuk, hogy az EU pályázati rendszere egyáltalán nem ad lehetőséget ilyesfajta ellentételezésre. Keszegi önkormányzati forrásaink állítják: a beruházók ezúttal sem hajlandók írásba adni a forint-milliók felajánlását, miközben a polgármester e hónap 9-én kelt levele után alig egy hónappal, november 16-ra máris kitűzték a sorsdöntő népszavazást.
A Keszegre tervezett óriás-szeméttelep ügyének előzményei többé-kevésbé közismertek, hiszen hétről hétre visszatérő epizódjai a napi híradásoknak: alig több mint egytucatnyi önkormányzat társulása – a környezetvédelmi minisztérium bábáskodása mellett – pályázatot nyújtott be Szentendrétől Aszódig 99 Pest- és Nógrád megyei település lakossági hulladékproblémáinak megoldására az Európai Unió előcsatlakozási alapjához (ISPA). Az EU hárommilliárd forintnak megfelelő támogatásról biztosította a beruházást, az öszszeget pedig éppen ennyivel egészítené ki a magyar költségvetés. További közel hatszázmillió forintnyi önrészt kellene állniuk a projektben részt vevő önkormányzatoknak. A támogatásból közel hárommilliárd forintot fordítanának a központi hulladéklerakó és az elkerülő út megépítésére, a fennmaradó részből pedig fokozatosan bevezetnék a szelektív hulladékgyűjtést, a szerves hulladékok komposztálását, elvégeznék több, régi, szigetelés nélküli szeméttelep – például az aszódi és a csörögi – környezeti helyreállítását, és felépítenék a térségi hulladékcentrumokat, ahol átraknák és tömörítenék a begyűjtött kommunális szemetet.
A központi szeméttelep helyszíneként eddig célba vett települések, Püspökszilágy, Sződ, Kosd és Kartal polgárai ugyanakkor – tüntetésekkel, figyelemfelkeltő akciókkal – elutasították a létesítmény befogadását.
Érdemes számba venni, kik is a falvakat járó „rábeszélőosztag” tagjai: Dobó Istvánt az előző kormány menesztette a Pilisi Parkerdőgazdaság éléről, most az Ipoly Erdő Rt. tanácsadójaként Szamek Zsolttal, az ASA Hungaria Kft. projektigazgatójával keresi fel sorra a kistelepülések elöljáróit. A trió harmadik tagja Donáth Béla, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium miniszteri biztosa. Ő kevésbé gyakori vendége a helyszíni ankétoknak, mint elődje, Becker László, aki a szaktárca nemzetközi támogatások főosztályának vezetője volt.
A tisztviselőt azzal egy időben menesztettek hivatalából, hogy a Másik Oldal – Ökoszociális Mozgalom augusztusban, az EU budapesti nagykövetsége előtti demonstrációján dokumentumokat mutatott be, amelyeket az Európai Bizottság illetékeseinek is megküldött. Ezek a papírok arra mutatnak rá, hogy – amint Gyenge Zsolt, a zöldszervezet képviselője kifejtette – meghamisították az eredeti ISPA- pályázatot. Abban ugyanis azt állították, hogy a 99 települést magában foglaló régióban nincsenek olyan korszerű hulladéklerakók, amelyek alkalmasak a rendszerben való részvételre. A civilek megkérdőjelezték a 99 település szövetségének létét is – amint mára kiderült, nem alaptalanul.
A különítmény az eszközeit sem igen válogatja meg: eddig szinte minden helyszínen elhangzott részükről az az állítás, hogy érdemes sietni a döntéssel, hiszen a szomszédos falvak is hajlandók befogadni a szeméttelepet. Az „oszd meg és uralkodj!” elv alkalmazóit Keszegen azonban leszerelték. Az országosan tevékenykedő Másik Oldal – Ökoszociális Mozgalom ugyanis kedd este fórumot rendezett a faluban, aminek az az előzménye, hogy a Dobó és Szamek által tartott korábbi közmeghallgatáson személyesen a rétsági rendőrkapitány akadályozta meg a környezetvédőket érveik kifejtésében.
A hét eleji fórumon a lerakót ellenző keszegiek mellett megjelentek a környező falvak – Alsó- és Felsőpetény, Ősagárd, Nézsa és Csővár – polgármesterei, s elmondták: felháborítónak tartják a szeméttelep tervét, és szó nincs róla, hogy településük hajlandó a befogadására.
Miközben országszerte tizenegy másik hulladékos ISPA-beruházás halad előre, többé-kevésbé zökkenőmentesen, a hivatalosan Északkelet-Pest megyei hulladékkezelési projektnek keresztelt terv körül egyre több a kérdőjel. Persányi Miklós környezetvédelmi minisztert azonban sokkal inkább aggasztja, hogy megfenekleni látszik az óriás-szeméttelep víziója. Nemrég például egész oldalas cikket jegyzett a Népszabadságban a hulladéklerakók megépülésének fontosságáról, október 10-re pedig munkatársaival háttérbeszélgetésre invitálta az újságírókat, ahol a fő téma ugyancsak az ISPA-projekt megvalósulása volt.
Itt kiderült, hogy a kartali kudarc után egész pályás letámadásba lendül a Dobó-féle triumvirátus: egyszerre hat településen próbálkoznak, amelyek neveit nem árulják el, elejét véve az környezetvédők tiltakozásának.
Pedig egyre többen kísérlik meg felnyitni a döntéshozók szemét: Illés Zoltán, a Fidesz környezetvédelmi kabinetjének alelnöke több ízben is részt vett a helyi ellenkampányokban, egy közelmúltbeli sajtótájékoztatóján pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy miközben a központi gigantikus szeméttelep megépítését már jövőre elkezdenék, a szelektív hulladékgyűjtés aránya csak 2025-re érné el a hatvan százalékot a régióban.
Az Ipoly Unió Egyesület, Nógrád megye legnagyobb környezet- és természetvédelmi szervezetének vezetői a múlt héten döntöttek úgy, hogy tollat ragadnak, s „környezetvédelmi, hulladékgazdálkodási és eljárásjogi vonatkozásban is” elítélik az észak-pesti ISPA-projektet. – A rendőrségi segédlettel támogatott, egyoldalú tájékoztatást kialakítani szándékozó érdekeltek és a helyi döntéshozók eljárása súlyosan törvénysértő, de térségünkben mindeddig példátlan is – szögezték le. Rámutattak arra, hogy „a nagylerakóban gondolkodó koncepció négy település elutasító döntése ellenére semmit sem változott. A jelenlegi színvonalra süllyesztett eredeti program ellentétes az EU hulladékgazdálkodási irányelveivel, melyek legutolsó helyen tartják számon a hulladékok végleges lerakását.” Hozzátették: ez a terv a hazai környezetvédelmi és a hulladékgazdálkodásról szóló törvénynek is ellentmond.
Az Ipoly Unió szerint a legfájóbb pont, hogy a tervezett beruházás újabb értékes, részben feltáratlan hazai erdőterületeket érintene.
A nógrádi környezetvédők levelében is szerepel, hogy „mindeközben a minisztérium asztalán hetek óta fekszik egy komoly települési és szakmai háttértámogatással elkészült koncepció, mely új hulladéklerakó építése nélkül mind a 99 érintett település hulladékelhelyezési problémáját megoldja”.
Ez a koncepció pedig nem más, mint a Tóth Szabolcs kistarcsai polgármester által Persányi Miklósnak szeptember 23-án postázott kibővített projekt.
Amint a polgármester a Magyar Nemzetnek elmondta, miközben az eredeti önkormányzati társulás ténylegesen alig egytucatnyi települést tudhat a tagjai között, az új terv alapjául szolgáló kibővített társuláshoz máris több mint hatvan önkormányzat csatlakozott.
A polgármester tájékoztatása szerint nemrég környezetvédelmi szakemberek keresték fel az önkormányzatot, többek között a Vízügyi Tudományos Kutatóintézettől. Ennek megfelelően készült el az alternatív koncepció, s az sem lehet akadály, hogy a kiszemelt telephelyek egy része magántulajdonban van, hiszen az üzemeltetők hosszú távú szerződésekkel hajlandók lennének átadni azokat az önkormányzatoknak.
A kibővített projektben a Keszegre tervezett központi szeméttelepet az összesen hárommillió köbméternyi, jórészt szabad lerakókapacitással rendelkező, a közelmúltban épült s az előírásoknak megfelelő salgótarjáni, nógrádmarcali és csömöri hulladéklerakó helyettesítené. Mellettük szerepet szánnak a bezárandó elavult szeméttelepeket üzemeltető és a hulladékgyűjtéssel foglalkozó térségbeli vállalkozásoknak is.
Az új társulás legfontosabb célkitűzése, hogy a tervezettnél jóval gyorsabb ütemben vezethessék be a szelektív hulladékgyűjtést, mielőbb kiépüljenek a komposztáló- és válogatótelepek, s bezárjanak az előírásokat nem teljesítő hulladéktelepek. Ezt a fölösleges keszegi építkezéssel megtakarított mintegy két és fél milliárd forint (9,4 millió euró) biztosítaná.
– Az ASA nevével fémjelzett projekt – egy jogászi praktikával – az EU legfőbb elvárásának mond ellent azzal, hogy abban az érintett önkormányzatok lényegében jogfosztottá válnak – világított rá lapunknak Gyenes Zsolt, az alternatív elképzelésben szereplő nógrádmarcali hulladéklerakót üzemeltető Tárnics Környezetvédelmi Kft. ügyvezetője, azzal magyarázva kijelentését: bár az önkormányzati társulás és az ASA Kft. közös cége, a Börzsöny-Cserhát Kft. a mindenkori társulás többségi, 51 százalékos birtokában áll, ám egy szerződési záradék szerint az ASA 76 százalékos szavazati joggal rendelkezik a cégben. A települések úgy kötnek húsz- és harmincéves szerződéseket a társasággal, hogy abban előre rögzítik a lakossági hulladék elszállításának köbméterenkénti díját. Az önkormányzati társulás viszont elveszti árhatósági jogosultságát, miközben a tagoknak szinte lehetetlen kilépniük a szerződésből.
Lapunk úgy tudja, hogy amíg Nógrádmarcaliban például 2960 forintért vesznek át egy köbméter hulladékot, a Börzsöny-Cserhát Kft. ötezer forint fölötti összegre szerződik az önkormányzatokkal.
– Hab a tortán, hogy amíg a legtöbb ISPA-programban országszerte szerepet biztosítottak a már működő üzemeknek, Pest és Nógrád megyében ezekre a cégekre nem túl szép jövő vár a központi monopólium árnyékában – tette hozzá Gyenes Zsolt, állítva: saját, önkormányzati tulajdonú lerakójukat amúgy 30-35 település kiszolgálására tervezték, s nem véletlen, hogy végül nem csatlakozott elegendő számú település. Az ügyvezető szerint igen szomorú, hogy nem szakmai alapon halad előre a térség hulladékgazdálkodását évtizedekre meghatározó beruházás. Megítélése szerint a központi lerakó csak konzerválja a mostani rossz, kizárólag a szemét lerakására épülő gyakorlatot.
– Az ISPA-programok az uniós csatlakozással lezárulnak, s a beruházás megvalósítását a jövő év végéig meg kell kezdeni. Kíváncsi vagyok, hogy ez miként lehetséges a központi lerakó megépítésével. Ha novemberben igennel is szavaz Keszeg lakossága, utána környezeti hatásvizsgálatot kell végezni. Valamirevaló szakember nem adja a nevét ahhoz, hogy ez egy éven belül kész is legyen – mutatott rá.
Úgy tűnik, Persányi Miklós és tárcája sajátos struccpolitikával védekezik az érvek ellen: – Természetesen nyitott vagyok minden hulladékkezelési koncepció megvitatására, de hangsúlyoznom kell, hogy az Északkelet-Pest megyei hulladéklerakóról szóló pályázatot még az előző ciklusban nyújtották be az Európai Uniónak – közölte a miniszter a már említett háttérbeszélgetésen. Tájékoztatása szerint a tárcánál ugyan már felmerült a projekt megreformálása a lerakó kapacitásának csökkentésével, de szerinte az ügy megoldása nem sokáig halogatható, mert az európai uniós támogatást jövő novemberig ki kell használni.
A miniszter szavainak értelmezéséhez lábjegyzetet nyújt Tátrai Miklós közgazdasági és költségvetési helyettes államtitkár ugyanott tett kijelentése, miszerint a „magáncégek koncepcióját nem lehet megvalósítani, mert csak önkormányzati többségi tulajdonú társaságoknak nyújt támogatást az Európai Unió az ISPA-forrásokból”. Az újságírók többszöri kérdése ellenére sem derült ki, hogy a hatvan település formálódó társulása miért „privátabb” az ASA multinacionális vállalat 76 százalékos uralma alatt álló mostani társulásnál. Mindezek tükrében csak a szaktárcánál elhatalmasodó koncepciótlanság újabb bizonyítékaként lehet értelmezni Persányi Miklós megjegyzését, aki mindehhez hozzáfűzte: hosszú távon, a szelektív hulladékgyűjtés megvalósulásával tervezik egy újabb környezetterhelési díj kivetését azokra, akik hulladéklerakókba hordják a válogatatlan szemetüket.
(Szamek Zsolt, az ASA Hungária Kft. projektigazgatója a felmerült kérdésekkel kapcsolatban interjút adott a Magyar Nemzetnek, ám később – kérve a magnószalag ellenőrzésének lehetőségét – a közlés felfüggesztését kérte.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.