Brüsszeli nem a rakpartsztrádára?

A Védegylet több civil szervezettel – például a Levegő Munkacsoporttal, a Magyar Világörökségért Alapítvánnyal és a Magyar Urbanisztikai Társasággal – együtt az Európai Unió brüszszeli biztosaihoz fordult, mert szerintük Közép-Európa legnagyobb környezetpusztító beruházása valósulhat meg a budai alsó rakpart négysávosra szélesítésével.

2003. 11. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bújtatottan kívánja végrehajtani főváros a beruházást, a dél-budai szennyvíztisztító főgyűjtőjéhez nyújtott európai uniós támogatások felhasználásával – vélik a környezetvédők. Úgy tartják: a főváros a rakpartbővítés erőltetése miatt könnyen elveszítheti a szennyvíztisztító megépítésére kapott támogatást is, mert a Duna-parti autópálya engedélyei lejártak, és ezek megújítása nehézségekbe ütközik, hiszen Brüsszel megfelelő környezetvédelmi hatástanulmányt vár, hogy támogatást nyújthasson a kohéziós alapból.
Jávor Benedek, a Védegylet szóvivője azt állította: az Európai Unió nem támogatja a szennyvízcsatorna megépítésének összekötését a rakpart bővítésével. Mint elmondta, azt követelik a főváros vezetésétől, hogy készíttessen alternatív javaslatot tartalmazó tanulmányt független tervezők együttműködésével. A környezetvédők szerint a budai alsó rakpart négysávos gyorsforgalmi úttá való bővítése helyett olyan több, kisebb beruházásból álló, összetett csomagtervet kell kidolgozni, amely a rakparti út kiszélesítésére szánt összegből feloldja a közlekedés és a többi városi funkció konfliktusát. Ezzel szerintük a világörökségi Duna-partot és az épített értékeket megkímélhetik a tranzitforgalomtól, elérhetőbbé tehetik a fővárosiak számára, és városrendezési eszközökkel gazdagíthatják.
Jávor Benedek szerint azok a városok, amelyek fejlődésben pár évtizeddel előttünk járnak, már többször kerültek hasonló helyzetbe. Lyonban például autópályává változtatták a folyópartot, és most sok millió euróból kénytelenek azt rehabilitálni, hogy élhetőbbé tegyék a várost. Tájékoztatása szerint a rakpart bővítése ellen a városvédők, a zöldek és kisebb helyi közösségek mellett a párizsi UNESCO magyar képviselői is felemelték szavukat.
Ismert: a főváros még ebben a ciklusban megkezdené a budai rakparti sztráda megépítését. A beruházás részeként a fővárosi hidak legtöbbjének hídfőinél felüljárórendszerek csúfítanák el a világörökség részét képező városképet, a Margit hídnál pedig húsz méterrel szűkítenék a folyó medrét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.