Francia kendőháború

Vajon a mozlim fejkendő viselése a vallásszabadság témakörébe vagy az emberi szabadságjogok közé tartozik? Ezt kell Franciaországban minél előbb eldönteni, hiszen szinte „polgárháborús” helyzet alakult ki az iszlám vallás e jellegzetes ruhadarabjának iskolai viselése körül. A döntés pedig – mint oly sokszor – Jacques Chirac francia elnök kezében van.

2003. 12. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

December 17-én, jövő szerdán jön el az igazság pillanata. Addigra Jacques Chirac konzultál kollégáival, köztük Jean-Pierre Raffarin miniszterelnökkel, vallási és politikai vezetőkkel, illetve Bernard Stasival, aki a kínos ügygyel foglalkozó bizottság vezetője volt. Utóbbi egyébként már kiadta csoportja véleményét, amelyben az áll, hogy az állami iskolákban nem illendő, sőt, talán törvénysértő a vallási meggyőződést hangsúlyozó jelek, ruhadarabok viselete. Eszerint tiltólistára kerülne az említett mozlim kendő, a zsidók fejfedője, a kipa és a túlzottan nagy méretű keresztek is. Ilyen lehet például az iskolai terem falára felakasztott feszület is, amely a Stasi-jelentés szerint nem személyes meggyőződést jelez, hanem kvázi hittérítési funkciót lát el.
A franciaországi egyházak képviselői egy emberként háborodtak fel a tervezett intézkedéseken. Az ő nézetük szerint a vallási megosztottságot nem oldaná fel a megszorítás, ellenben nagyon felszítaná a kedélyeket. Bernard Stasi mindenesetre elméleti síkon közelítette meg a problémát, így jutott a végső megállapításra. Szerinte az egyház és az állam szétválasztása a demokrácia és különösen Franciaország egyik legnagyobb vívmánya, amely lehetőséget nyújt minden szellemi irányzat és felekezet képviselőjének, hogy saját vallását a többiek kizárásával gyakorolja. A felháborodott hangokra pedig azt válaszolta, nem érti az – elsősorban a fejkendő miatt aggódó – ellenzőket, hiszen a szekuláris államrend épp a vallási sokszínűséget erősíti, így a mozlimok számára lehetőséget nyújt a teljes életre.
Az egyházak ezt teljesen másképp gondolják. Felekezettől függetlenül tiltakoznak az ellen, hogy a vallási szimbólumaikat hittérítésnek fogják fel, s rosszul értelmezett szekularizáció nevében megtiltsák a meggyőződésük szerinti életet a gyermekeknek. A mozlim lányok ugyanis hitük tanítása alapján viselik a fejkendőt, ugyanígy a zsidó fiúk sem léphetnek ki az utcára kipa nélkül. Ha megtiltják a két ruhadarab viseletét, mindkét esetben vallási törvények ellen vét a gyermek – vélik a francia egyházak. Ugyancsak rájár a rúd – a keresztényeken kívül – a két említett vallásra a tervezett intézkedések alapján. A jelentés ugyancsak csökkentené az egyházi ünnepek számát az iskolákban, így a zsidó Jom Kippurt és a mozlim Íd al-Kabírt száműznék az állami tanintézetekből.
A program lényege azonban nem a köztársaság elveinek minél pontosabb betartása, hanem a vallási és etnikai kisebbségek integrálása a francia társadalomba. Kétélű fegyver azonban a vallási jelképek letiltása. Egy vallási szakértő szerint nagy a veszélye annak, hogy így a mozlim vagy zsidó gyermekek beíratkoznak a vallási iskolákba, azaz tovább erősödik majd az elkülönülés. Franciaország ráadásul fontos célpontja a bevándorlóknak, amelyet elsősorban a volt gyarmatbirodalom szegény és főleg iszlám tagországai táplálnak. Jelenleg mintegy ötmilliós mozlim és hatszázezres zsidó kolónia él Franciaországban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.