Közjegyzők célkeresztben

Csontos János
2003. 12. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet, hogy csak rémeket lát az ember, de jobb félni, mint megijedni. Egy olyan közéleti klímában, ahol a független intézményeket sorra érik a támadások a kormányzat és sajtója részéről, akár törvénymódosítás árán is eltávolítják a kényelmetlenné vált kádereket, belövöldöznek az ítélkező bíró ablakán, s magukat liberálisnak valló, a hatalmi ágak szigorú szétválasztását hirdető lapok kolumnás összeállításokban mossák össze a bírói feddhetetlenség vélelmét az ítélkező ember csalhatatlanságának hamis képzetével, a joggal érintkező terület különösen érzékeny zónának számít. Amiről szó lesz, annak elsődlegesen nem is politikai a tartalma – inkább ahhoz szolgáltat adalékokat, miféle jogállam az, amiben élünk.
A közjegyzők különleges szerepet látnak el az ezredforduló Magyarországán: a jogbiztonságot áhító polgárok számára a kevés biztos pont egyikét jelentik a paragrafusok útvesztőjében. Egy olyan átmeneti korszakban, amikor nem csupán hagyományos üzemmódban cserélnek gazdát a megtermelt javak, a formális törvényesség különösképpen felértékelődik. A magyarországi törvények lényegében független intézménynek tekintik a közjegyzőséget: a megelőző igazságszolgáltatásban, a bíróság meghosszabbított karjaként jelölik ki szerepét. Nem mindig volt ekkora a közjegyző tekintélye, mint manapság; s mindjárt hozzátehető: a jövedelmezősége sem. Sokan irigylik is a közjegyzők túlméretezettnek ítélt bevételeit, ám – mint közjegyzőktől tudjuk – rendszerint nem érzékelik e szolgáltatás mögött azt a lelkiismeretes háttérmunkát, olykor már-már nyomozói tevékenységet, ami megelőzi egy közjegyzői okirat kiállítását. Ráadásul az urbánus legendák körébe tartozik, hogy a magyar közjegyzők privilegizált helyzetben volnának nyugat-európai kollégáikkal szemben: a valóság az, hogy az Európai Unió legtöbb tagországában még a cégalapítás és az ingatlanok adásvétele is kötelező közjegyzői közreműködést kíván meg, míg nálunk ez többnyire az ügyvédek reszortja.
Ennek ellenére a közjegyzők a legjobban adózó egyéni vállalkozók közé tartoznak – ez viszont összefüggésben lehet azzal is, hogy minden bevételük nyilvános, egyetlen fillért sem tudnak (és akarnak) eltagadni az adóhivatal elől. Ha tehát ismerünk is zugügyvédeket – zugközjegyzők nem léteznek. A közjegyzőket érő maliciózus megjegyzések (sőt olykor az olyan lincshangulat, mint nemrégiben Szegeden) abból eredeztethetők, hogy a sajtóban megjelent, milliárdokat felkerekítő statisztikai adatok a szolgáltatások szabott listaárai alapján készült becslések: a valóságban a bevételek sokkal kisebbek. (S a friss díjszabás tendenciája is csökkenő.) A közjegyzői irodák e listaárakból rendre önként is kedvezményt is adnak, sőt ezeket a kedvezményeket elő is írják nekik: nem ritka a felezett, sőt a negyedelt díj. Egy 15 milliós ingatlan adásvétele után például a listaár szerint mintegy nyolcvanezer forint illetné a közjegyzőt – a valóságban jelzáloghitel-intézeti szerződés esetében mintegy negyvenezret kasszíroz. Ugyancsak kihagyják a számításból a fenntartási költségeket: egy-egy iroda olyan rezsivel dolgozik, ami erősen megcsappantja bruttó bevételeit.
A független intézmény elleni akciózás is épp a lakáspiaccal, pontosabban a jelzálog-hitelezéssel kapcsolatosan indult meg. Egyik nagy bankunk jelzáloghitel-intézetének magas rangú tisztségviselője vetette fel: miért kell egyáltalán közjegyző ehhez a művelethez – miért ne készíthetne maga a bank bírósági végrehajtásra alkalmas okiratot? Az ötletet felkarolta egy kormánypárti országgyűlési képviselő is, aki az egyik fővárosi kerület polgármestereként többszörösen is érintett lehet a jelzálog-hitelezés gyakorlatában, neve pedig egy aktuális bankbotrány kapcsán is fel-felbukkant a sajtóhírekben. S noha épp a kormányzat berkeiből származik az a megfogalmazás, hogy sikamlós banki ügyekben két ellenkező nemű alkalmi szövetséges kapcsolatának természetéről csupán a rendőrségnek ildomos beszámolni, az emberek azért – legyenek bármily törvénytisztelők – olykor mégiscsak kombinálnak.
A közjegyzők mindenesetre nem vették tréfára a kezdeményezést, még akkor sem, ha a jelek szerint a kormányoldalon sincs számottevő politikai támogatottsága. A lakmuszpapírt azonban belelógatták a lombikba, így nem árt tisztázni, mi is a helyzet valójában a záloghitelezéssel. (Főként most, hogy a kormányzat az általános gazdasági-pénzügyi bizalomvesztést a még zordabb lakáspiaci szigorításokkal kívánja orvosolni.) A törvény a banki műveletek közül egyedül a jelzálog-hitelezést kötötte közjegyzői ellenjegyzéshez. A jelzáloglevél ugyanis olyan értékpapírszerű irat, aminek esetében biztosítani kell a garantált, közvetlen végrehajthatóságot. Mégpedig gyorsan, egyértelműen, per nélkül – ez ugyanis közérdek. Ezt a garanciát jelentik a közjegyzők, akiknek a nyilvántartási és iratkezelési, őrzési előírásaik olyan szigorúak, hogy abban válnak érdekeltté: a végrehajtás alá kerülő ingatlan valóban létezzen, s ne terhelje semmi a bejegyzendő jelzálogon kívül. (Nem csoda, hogy az a közjegyző, aki még csak gyanúba is keveredik a lakásmaffiával, kívül találhatja magát a szakmán, hiszen a hivatás jó híre a legfontosabb tőke.) A közjegyzők nem a jelzálog-hitelezésből élnek elsősorban, hanem például a hagyatéki ügyekből; tény viszont, hogy számos iroda épp ennek a kötelezettségnek a bevezetése miatt bővített létszámot. A banki szféra kétségtelen bizalomvesztése is hozzájárulhatott tehát, hogy a bankszövetség is úgy foglalt állást: csak semmi reform, maradjon jelzálogügyben a régi szabályozás.
Mint ahogy a bíró nem ítélkezhet, az ügyész nem léphet fel saját ügyében, nem léphetne fel saját ügyében végrehajtható okiratot kiállítva egyetlen bank sem. S ha egy bank a saját javára állítana ki egy egyoldalúan végrehajtható iratot, az az alkotmányossági aggályokon felül még a fogyasztóvédelmi szempontokat is kiiktatná. Hogy mindezt elkerülje, az Európai Unió bírósága normává tette, hogy ezt a feladatot hatósági jogalkalmazó végezze, s Nyugat-Európában nincs is arra példa, hogy ettől eltérnének.
Törvénymódosítást még senki nem látott, a kezdeményezés maradt a tiszavirág-életű sajtószenzáció szintjén. A 270 közjegyzői székhelyen dolgozó 270 közjegyző és 230 közjegyzőhelyettes és -jelölt azonban nyugtalan, holott ehhez a munkához a nyugalom és kiegyensúlyozottság alapfeltételnek számít. Az uniós belépéssel összefüggésben, 2005 januárjáig húsz százalékkal bővül a székhelyek száma – korántsem mindegy, hogy ez a kisebbfajta robbanás milyen körülmények között zajlik. Ha az államilag támogatott lakáshitelek piacán egy ilyesfajta liberalizáció megtörténne, a közjegyzők nem tudnák többé garantálni a független eljárást, fennállna a visszaélések veszélye. Volt ugyan ilyesmire törekvés tőlünk nyugatabbra is: az Unibank kerülőutas próbálkozásáról azonban bírósági ítélet mondta ki, hogy az nonkonform az Európai Unió elveivel és gyakorlatával.
Látszólag tehát halva született kísérletről van szó, de tudjuk a természetből: ha a patakocska kitartóan mossa alá a partot, akkor az beszakad. A független intézményekért folytatott harcban tehát nem árt, ha időről időre vigyázó szemünket a közjegyzőkre vetjük…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.