Nehéz esztendő előtt áll a vámszolgálat

Nem lesz akkora tartalékunk, mint ahogy terveztük. Így nem lesz időnk kivárni a változásokat, hanem azonnal kell reagálnunk az új és újabb kihívásokra – nyilatkozta lapunknak Nagy János vezérőrnagy, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) vezetője a létszámleépítéssel kapcsolatban. Hozzátette: a megmaradó létszám is elegendő lesz a feladatok ellátásához. A parancsnokot – egyebek mellett – a leépítés vélt vagy valós anomáliáiról, a Zwack-, valamint a cukorügyről kérdeztük. Nagy szerint élesedő versenyre kell számítani a vámszolgáltatásban, s a multik esetében elképzelhető, hogy egy Rotterdamon vagy Amszterdamon keresztül érkező terméket ott vámkezeltetik majd az importőrök. A testület az idén is teljesítette a bevételi előírásokat, ám Nagy szerint még korai arról beszélni, mi lesz jövőre.

Csákó Attila
2003. 12. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem csuklik mostanában? Hiszen a létszámleépítésekkel összefüggésben vélhetően sokan emlegetik önt.
– Nem. Tisztában vagyok ezzel, de az elbocsátásokkal kapcsolatban látni kell, hogy amikor Magyarország jelezte belépési szándékát az Európai Unióba, már lehetett tudni, hogy a külső határok belsővé válása miatt létszámleépítéssel kell majd számolnunk. Ennek most jött el az ideje.
– A kormányhatározat 808 ember sorsáról, „jövőjéről” döntött. Ön viszont korábban csak 300-400 fős leépítésről beszélt. Győzött tehát a politika a szakmaiság felett?
– Amikor parancsnok lettem, áttekintettük, mekkora lenne az ideális létszám, amellyel az EU-ba léphetünk. Akkor a jelenleginél valóban szerényebb mértékű leépítéssel számoltunk. Időközben változott a helyzet, ami azt jelenti, hogy nem lesz akkora tartalékunk, mint amekkorát terveztünk. Így nem lesz időnk kivárni a változásokat, hanem azonnal kell reagálnunk az új és újabb kihívásokra. Mindezek ellenére úgy gondolom, hogy a megmaradó létszám is elegendő a feladatok ellátásához.
– Vámoskörökben arról hallani: a leépítések kapcsán arra is van példa, hogy a testületnél dolgozó házaspárok mindkét tagja utcára kerül. Miért nem voltak tekintettel a családok egzisztenciájára?
– Konkrét esetről nincs tudomásom, de elemi követelménynek tartom, hogy az ilyen esetekre odafigyeljenek a parancsnokok. Mindennek ellenére nem tartom kizártnak, hogy lesz ilyen eset a majdani belső uniós – szlovák, szlovén, osztrák – határszakaszon.
– A jövedéki területet meg kell és meg is akarják erősíteni. Miért kerülnek mégis e területről utcára az emberek?
– A megerősítés ténye összességében nem vonható kétségbe. Mivel azonban számít a tudás, a képesség, így a magasabb iskolával, gyakorlattal és tapasztalattal rendelkező, eddig más területen dolgozóknak biztosítunk helyet.
– A létszámcsökkentés, a felmentés költségei hárommilliárd forintot jelentenek. Rendelkeznek az ehhez szükséges fedezettel?
– A jövő évi büdzsénkben az elbocsátandók bérének már nincs meg a fedezete. A felmentés költségeire külön alapot hozott létre a kormány, amely négyszáz pénzügyőr felmentéséhez szükséges keretösszeget tartalmaz. Ezért is kell elküldenünk négyszáz főt már az idén. A leépítés kettéválasztását az is indokolja, hogy a majdani uniós belső határainkon is fenn kell tartani a szolgálat mai létszámát, egészen jövő május elsejéig, a csatlakozásig.
– Ön nemrég felmentette a Budakörnyéki Vámhivatal parancsnokát. Pénzügyőrberkekben arról beszélnek, hogy a döntésnek két oka volt, ezek egyike egy plakát. A hivatalban kifüggesztett karikatúrán az egyik vámos hátsón billentette a másikat, s felettük „Éljen május 1.!” – az uniós csatlakozás dátuma, az elbocsátandók fekete napja – felirat szerepelt. Mások szerint a felmentés valós okát az jelentette, hogy a parancsnok összeveszett a pénzügyi tárca egyik munkatársának férjével. Mi az igazság?
– Ez újdonság számomra. A plakáttal kapcsolatban volt egy ilyen apró momentum, de senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vámparancsnokot egy plakát miatt mentettem fel. Az igazság az, hogy a kollégáimmal áttekintettük a vezetők beosztását, s az új feladatok ismeretében döntöttünk a parancsnoki beosztások újraelosztásáról.
– Az elhíresült cukorügyben az ön elődje, Arnold Mihály vizsgálatot végeztetett. Ennek során felmentette a régióparancsnokot, s felajánlotta neki, hogy nyugdíjba vonulhat. A parancsnokváltás után azonban a régióparancsnok mégsem került el a testülettől, hanem a határfelügyeletre helyezték. A – sokak szerint – szakmai felelős, és a vizsgálatot végző Daróczi Ferenc dandártábornoktól Arnold megvonta az éves jutalom felét, amit később mégis megkapott, önt pedig bevételi főigazgatónak nevezte ki. Jó döntések voltak ezek?
– A vizsgálatról tudok, és a régióparancsnok ellen elrendelt fegyelmi eljárásról is. Azt azonban nem tudom, hogy elődöm mit ajánlott a régióparancsnoknak, s hogy egyáltalán felajánlott-e valamit neki. A korábbi régióparancsnok jelenleg valóban a határügyek területén dolgozik. Feladata a jövőbeli uniós belső határok ellenőrzésében az osztrák társszervekkel való együttműködés rendszerének a kialakítása. Ami Daróczi tábornokot illeti, az elődöm a vizsgálat idejére valóban visszatartotta a jutalmát, de mivel felelőssége semmilyen formában nem volt megállapítható, ezért azt kinevezésem előtt megkapta.
– Mi a helyzet a Zwack-üggyel? A VPOP Vegyvizsgáló Intézete – ahogy nyilván ön is tudja – 2001. november 30-án és 2002. február 15-én a Zwack Unicum Rt. egyes Éva vermut termékeit szakvéleményezte. Az intézet szakmai indokokkal alátámasztva adta meg a vámtarifaszámot. Mindennek ellenére a parancsnokság ezt a besorolást nem fogadta el, így a cégnek literenként csupán 115 forint jövedéki adót kellett fizetni, míg a vegyvizsgáló szakvéleményének elfogadása esetén 292 forintot kellett volna. Miért nem vették figyelembe a vegyvizsgáló véleményét?
– Az említett ügyben a helyes vámtarifaszám meghatározása céljából független vámszakértő bevonásával egyeztetések történtek a Pénzügyminisztérium és a VPOP illetékes főosztálya között, és ezt követően határoztuk meg a kérdéses termék vámtarifaszámát.
– A bevételek idén is teljesültek. Ennek megfelelően az elbocsátottak is kaptak jutalmat?
– Kemény munkával idén is sikerült megfelelnünk az elvárásoknak, teljesítenünk a bevételi tervünket. Akiket elküldünk, azok is részesültek anyagi elismerésben, hiszen ők is kivették a részüket a munkából.
– A jövő évtől csökkennek a vámbevételek. Milyen elvárásoknak kell majd megfelelnie a testületnek, hiszen nem lesz bázisév, amelyhez viszonyítani lehet a teljesítményt. Lesz jutalom jövőre is?
– Az ösztönzőrendszer 2004-ben is megmarad. Arról azonban még korai beszélni, hogy milyenek és mennyire teljesíthetők az elvárások.
– Az Orbán-kormány idején kezdődött meg a rendvédelmi szervek, fegyveres testületek tagjainak bérrendezése. Ön szerint napjainkban nem kellene javítani az állomány fizetésén?
– Való igaz, hogy az utóbbi években dinamikusan nőtt a kollégák bére. Ettől függetlenül nem hiszem, hogy manapság nagyon meg lennének fizetve. Éppen ezért úgy gondolom, a bérfejlesztést a jövőben tovább kellene folytatni.
– Lát-e összefüggést az anyagi megbecsültség és a korrupció között?
– Igen, szerintem fellelhető ilyen kapcsolat. A korrupció típusa viszont függ az anyagi megbecsülés mértékétől. Ennek ellenére mindenkit óvnék attól, hogy felnagyítsa ezt a kérdést. A magasabb bérekkel párhuzamosan szigorú követelményrendszert kell alkalmazni, hiszen eredményt igazából ezzel lehet elérni a korrupció elleni harcban.
– Az EU-ban az agrárszubvenciók és exporttámogatások ellenőrzése is az ön által vezetett testületre hárul majd. Lesz erre elegendő létszámuk és anyagi forrásuk?
– Kell hogy legyen. A feladat sikeres ellátásához új jogszabályokra is szükség van, hiszen jelenleg még csak egy kormányhatározat rendelkezik erről. Az elképzelésünk az, hogy a jelenleg utólagos vállalat-ellenőrzéseket végző állományt fogjuk e feladatra bevetni, s új munkatársakat is kiképezünk.
– Elég erre a januártól májusig terjedő időszak?
– Ennél sokkal több van még hátra. Mivel az utólagos ellenőrzéseket végezzük majd, így csak 2005-re kell készen állnunk a feladatra.
– Akkor nyolc hónapig kontroll nélkül lesz a terület?
– Nem erről van szó. Az ellenőrzési osztályon belül létrehoztam a központi szolgálatot, amely az uniós szabályoknak megfelelően végzi majd az ellenőrzések szervezését, s jövő év második felére tervezzük a végrehajtó állomány kiképzését.
– A csempészek mivel okozzák a legtöbb fejtörést a pénzügyőröknek?
– A csempészáruk között továbbra is az elsők között van a kábítószer. Komoly veszélyt jelentenek a magas adótartalmú termékekkel elkövetett visszaélések. Idetartoznak a kőolajtermékek, a cigaretták és a szeszes italok is. Ezenkívül van még néhány olyan neuralgikus pont, amely továbbra is fejtörést okoz.
– Mire gondol?
– Elsősorban a könnyűipari cikkekre, a textiltermékekre, az elektronikai berendezésekre, a számítógépekre és azok alkatrészeire, valamint a személygépkocsikra gondolok.
– Utóbbi kijelentésével meglepett. Pontosan mire utal?
– Bár korlátok közé szorult az illegális, értéken alul történő import, ám sajnos még ma is elég sok kiskapun gurulhatnak be az autók hazánkba. Tippeket azonban nem szeretnék adni.
– Visszatérve a textiltermékekre: mikor lesz rend a kínainak nevezett piacokon?
– Sokszor jelentett problémát, hogy a magyar és a kínai vámigazgatás között nem volt tökéletes a kapcsolat. A Kínai Népköztársaság vámszolgálatával ugyan van együttműködési megállapodásunk, ám ez sajnos nem terjed ki – a számunkra kritikus információra – a vámértékre, mert ezt a kínai vámszolgálat nem biztosítja részünkre. Probléma az is, hogy a kínai, a tajvani és a hongkongi árukat nehéz nyomon követni. Ugyanakkor látni kell, hogy ez évben e területen javulás következett be. A hazánkba behozott távol-keleti termékek esetében például az egy darabra meghatározott vámérték összege már közelít a reális értékhez.
– Mikor rendeződik majd a teherforgalom az osztrák–magyar határszakaszon?
– Nem csak vámügyről van szó. A határon több szervezet is működik: állategészségügy, mérlegelés, vámügynökség és az osztrák csendőrség. Ha ezek között valamelyik lazábban veszi és végzi a feladatát, akkor feltorlódik a sor, miközben mindenki a vámosokra mutogat.
– Magyarország is ráállt a számítógépes, nem papíralapú vámkezelésre. Korábban voltak olyan vélemények, hogy a vámszolgálat szerveréhez illetéktelenek is hozzáférhetnek. Nem jelent ez majd komoly veszélyt?
– A számítógépes behatolás nem lett bizonyítva. Azt azonban valóban nem lehet kizárni, hogy amit ember alkotott, ahhoz hozzá is tud férni. Ugyanakkor megfelelő kontrollal kizárható a hac-kertámadás. Egyébként a tranzitrendszerrel kapcsolatban eddig nem merült fel probléma. Sőt, az indulás olyan jól sikerült, hogy a papír–on-line szállítmánymozgások arányában a rendszert használó húsz ország közül Magyarország már a hatodik. Vagyis elfogadottá vált a világháló, s e rendszer használata.
– Az uniós csatlakozás után a vámbevételek 25 százaléka maradhat a tagországoknál. Felkészült hazánk a szállítmányozók, importőrök kiszolgálására, vagy ennek az egynegyed résznek is búcsút inthetünk?
– Azt gondolom, hogy a felkészülés jól halad. Elsősorban az informatikai hátteret kell megteremtenünk, ez márciusra elkészül, a tesztelés pedig áprilisban lesz.
– Az általános illetékességi szabályokból kiindulva nemcsak Magyarországon lehet majd vámkezelést kérni, hanem az Európai Unió területén bárhol. Mik az esélyeink?
– Bizakodók lehetünk. Alapesetben ugyanis a külső határokon vagy a célországban kérik az importőrök a vámkezelést. A vámkezelés helyszínének kiválasztásában fontos szempont a nyelv. A magyar importőrök, vállalkozók szívesebben használják a magyar nyelvet, így nagy valószínűséggel itt vámoltatnak majd.
– Mi a helyzet a multikkal?
– Azoknál a vállalatoknál, vállalkozásoknál, amelyeknél a kommunikáció világnyelven zajlik, nem okoz problémát, ha az árut valamely más EU-tagországban kell vámkezeltetni, élesebb versenyre kell számítanunk. Így elképzelhető, hogy egy Rotterdamon vagy Amszterdamon keresztül érkező terméket ott vámkezeltetik majd az importőrök. Ez viszont felvet egy újabb kérdést: nem lenne cél-szerű, ha a magyar vámigazgatás elfogadna más nyelveken kiállított vámnyilatkozatot is?




Nagy János

Budapesten született 1956. április 17-én. A középiskolát Nagykőrösön, az Arany János Gimnáziumban végezte. Egyetemi diplomát a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetemen és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán szerzett. Vámszakmai képesítése: közép- és felsőfokú vámszaktanfolyam, tanult az USA-ban, Kanadában és Ausztriában is. Szakmai pályafutását 1980–85 között a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságán a jogi és nemzetközi osztályon előadóként kezdte, majd 1985–89 között a nemzetközi csoport vezetője. Ezt követően a jogi és nemzetközi osztály helyettes vezetője, 1991. szeptembertől decemberig a nemzetközi főosztály vezetője. Egy évvel később, 1992. januártól 1996. év végéig országos parancsnokhelyettes, majd 1997. januártól 2001. december 31-ig a Vámvilágszervezet igazgatóhelyettese a brüsszeli titkárságon. Múlt év március 1-jétől a Pénzügyminisztérium európai csalásellenes hivatal magyarországi koordinációs irodájának, míg ez év január 27-től az országos parancsnoki kinevezéséig a pénzügyi ellenőrzések főosztályának megbízott vezetője. Angol, francia és orosz nyelven beszél közép- és felsőfokon. Nős, felesége okleveles közgazdász, rendszerszervező. Két gyermek édesapja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.