Rosszkedvük tele

2003. 12. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előbb-utóbb majd mindegyik kormány szűknek érzi az alkotmány megszabta mozgásterét. Ahogy tovatűnik a kezdeti lendület, kegyelmi állapot, ahogy élre tör az ellenfél a népszerűségi listákon, ahogy nyilvánvalóvá válik a nagy ívű tervek kudarca, úgy lesz egyre türelmetlenebb, arrogánsabb, harapósabb a mindenkori koalíciós többség. Az Antall-kormány hamar megízlelte a sikertelenséget, s az MDF radikálisai jórészt a független jogállami intézményeken próbálták levezetni tehetetlen dühüket. A néhai miniszterelnök azonban egy pillanatra sem engedett az alkotmányosság eszméjéből és gyakorlatából.

Horn Gyula megdöbbenése alighanem őszinte volt, amikor kormánya sorozatban kapta a pofonokat az Alkotmánybíróságtól (az alaptörvény őrei például megsemmisítették a Bokros-csomag rendelkezéseinek java részét, illetve megálljt parancsoltak a kormány népszavazási kezdeményezésének). Szemmel láthatóan azt is nehezen tűrte, hogy koalíciós partnere korlátozni próbálta miniszterelnöki jogkörének gyakorlásában. A több mint kormányváltást, kevesebb mint rendszerváltást ígérő következő miniszterelnök teljes mértékben igyekezett kihasználni alkotmányos mozgásterét. Eközben ugyan egyáltalán nem kerülte a konfliktusokat, s ezzel számtalan támadásnak tette ki magát, Orbán Viktor kormányfői útja még sincs alkotmánybírósági intőkkel kikövezve.

A Medgyessy-kormányról szólva elemzők sokáig nem győzték hangsúlyozni, hogy 1990 óta nem volt még kormánypárt, amely olyan sokáig megőrizte volna toronymagas vezető pozícióját a közvélemény-kutatásokban, mint az MSZP, de olyan miniszterelnök sem, aki egy év múltán is a legnépszerűbb politikusok egyike. Azóta mindez a visszájára fordult: konszolidált viszonyok között valószínűleg nincs példa olyan mértékű bizalomvesztésre, amit az év második felében nagyon rövid idő alatt az MSZP és Medgyessy Péter produkált. Ráadásul az alagútnak nem látni a végét; a lakáshitelekkel kapcsolatos választási ígéret megszegésének, illetve a megszorító jövő évi költségvetés és a szabadjára engedett áremelések lakosságot sújtó hatásait majd a következő hónapok felmérései tükrözik vissza.

A kudarc erjedést indított el a vezető kormánypártban, amely egyelőre az arról szóló álvitában ölt testet, hogy a „megváltozott körülmények között folytatható-e a jóléti rendszerváltás”. A kampányban felfújt, sikert hozó jóléti lufi azonban kipukkadt, csak az a kérdés, hogy ezt nyíltan is beismerik-e. A belső feszültségek levezetésére ugyanakkor alkalmas eszköz az ismét felerősödő bűnbakkeresés, a felelősség külső tényezőkre való hárítása. Ezt a lelki igényt igyekszik kielégíteni a pártjában sem igazán népszerű Gyurcsány Ferenc, amikor árnyékállamot emlegetve rohamot vezényel a köztársaság mindazon független intézménye ellen, amely bármilyen okból a kormányfő és az MSZP útjában áll. Kijut a bírálatból az államfőnek is – őt thaiföldi utazása előtt a miniszterelnök is kiosztotta a Népszabadság karácsonyi számában –, s ha Szász Károly leváltása Mádl Ferenc lépése nyomán megint késedelmet szenved, egy elbocsátott főosztályvezető súlyos vádjaival máris útjára indul a következő akció.

Európai bírálatok ide, honi presztízsveszteség oda, az árokbetemető retorikát feledő, igazi arcát mutató koalíciós gépezet teljes súlyával a jogállami intézményrendszerre nehezedik. Az eresztékek recsegnek-ropognak, de az építmény még szilárdnak látszik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.