Város a gödör szélén

Ludwig Emil
2003. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A százharminc éve egyesült Budapestnek tizenhárom esztendeje főpolgármestere Demszky Gábor. Egy hosszú éráról beszélhetünk immár, hisz egyik elődje sem töltött ennyi időt a főpolgármesteri székben. Demszkyn kívül még senkit sem választottak meg negyedszerre, pedig voltak a városnak nagyszerű vezetői, akiknek működése révén Budapest valóban világvárossá fejlődött, érezhető lendületben volt, hódolói méltán emlegették a Duna királynője néven.
Budapest politikai, gazdasági, kulturális, közlekedési és minden egyéb szempontból mérhető súlya oly nagy az ország egészében, hogy a vezetésére hivatott választott testület súlya is a magyar kormányéval vetekszik. Ez természetesen a felelősségére is érvényes, hiszen a főváros éves költségvetésének főösszege az állami büdzsé arányában is igen jelentős, a százmilliárdokkal való gazdálkodás rangban az állami végrehajtó hatalom mellé emeli a budapesti önkormányzatot. A város körüli, 43 településből álló agglomeráció a legnagyobb és legnépesebb Közép-Európában. Ehhez képest, míg a négy választási ciklusban eddig négy (plusz egy) politikus kormányozta az országot miniszterelnökként, a magyar főváros vezetője 1990 óta egy személy.
Ez utóbbi azon kevés dolog egyike, amiről Demszky nem tehet. Ő csak egy, a szabad demokrata párt által a főváros élére jelölt politikai figura, aki tizenhárom év óta a különféle – hatalommegosztási, választási, baloldali koalíciós egyeztetési stb. – alkuk szerencsés haszonélvezője, s akinek a jobboldal eddig tanúsított politikai közönye, szervezési, taktikai hibái miatt eddig nem akadt esélyes kihívója. Egyetlen előre mutató fejlemény, hogy Demszkyt legutóbb – az ő büszkén hangoztatott hitével szemben – nem a budapestiek többsége választotta meg, hanem az alig több mint ötvenszázalékos részvétellel voksolók nagyobbik fele, összességében tehát a városlakók egynegyede szavazott rá. Másfelől nézve: minden négy fővárosiból három nem adott újabb hitelt a „tettek emberének”, ami reménynek talán elég, vigasznak azonban csekély, körülnézve a városban.
Röviden megvonva a Demszky-korszak politikai mérlegét: jellemző vonása – az SZDSZ korábbi antikommunista hangnemével szemben – a megrögzötten baloldali propaganda és a nevetségesen túllihegett kozmopolitizmus. A bukott rendszer utált fővárosi jelképeit egy zöldövezeti, deficites szoborparkban mutogatják a külföldieknek, a gellérthegyi Szabadság-szobrot (meg a rozsdamarta Erzsébet hidat) időnként becsomagolják, túldimenzionált szivárványfesztiválokkal, vonuló karneválokkal népszerűsítik a devianciát, úgymond a „másságot”. A főváros kulturális életében a parttalan újliberalizmus dominál. Nemzeti Színházat, nívós kultúrcentrumot (Millenáris) a polgári kormány épített a városnak, s ha erdélyi honfitársaink jönnek Budapestre, rémülten bámulják a román trikolórt (Budapest zászlaját) a magyar nemzetiszínek helyett, mintha Funar Kolozsvárjában járnának. Demszky elkötelezettségére és politikai „ízlésére” jellemző emlékkép: 1993. március 15. A Petőfi-szobor előtti hivatalos ünnepségről a főpolgármester sipító hangját messzire viszi a tavaszi szél: „El a kezekkel a Magyar Hírlaptól!” A háttérben az egyik Demszky-nej sétálgat tornacipőben az emlékmű talapzatán.
Várospolitikáról ezek után, még rövidebben szólva, nincs mit beszélni. Demszky és vezetői klikkje olyan messze van a tudatos, koncepciózus, a Duna-parti metropolishoz méltó városirányítástól, mint ama közmondásos Makó Jeruzsálemtől. Némi önkritikát csak abban vélhetünk felfedezni, hogy a főpolgármester – háromszázezernyi, a fővárost elhagyó polgár példáját követve – szintén a lábával szavazott, és kilovagolt a városból, az üde budakeszi erdők mellé lakni.
Budapest rendszerváltáskori örökségéhez tartoznak a Kádár-korszak konjunktúrája idején megépült, városnyi lakótelepek. Jelenük és jövőjük bármilyen ideológiájú és felkészültségű városvezetésnek is alig megoldható gondot jelentenének, Demszkyéktől a szociális demagógián kívül azonban bizonyítottan semmit, még reményt sem kaptak az itt élők. Paradoxon, hogy a panelek túszai mégis újra az újgazdag, korrupt városvezetésre szavaznak. A másik Kádár-hagyatékkal, a tömegközlekedéssel annyiban más a helyzet, hogy az 1980-as évek második felében modernizált BKV autóbusz- és villamoshálózat az egyik legjobb volt Európában. Ma az egész felszíni tömegközlekedés egyetlen csődtömeg, ami alól csak a BKV-vezérigazgató prémiumkerete kivétel. A főpolgármester tizenhárom évi városkormányzás után tegnap írta alá a szándéknyilatkozatot az ún. négyes metróvonal (az egyes számú a 107 esztendős kisföldalatti!) megépítéséről, amiből vagy lesz valami vagy nem. Tíz éve megvolt a lehetőség és az ajánlat, hogy a dollármilliárdnyi szovjet államadósság terhére az oroszok megépítsenek egy új földalattit, ám Demszkyéknek a megvalósításnál fontosabb volt a leendő üzemeltetés haszna, no meg a francia kapcsolat. (Ez utóbbi – számukra – gyümölcsöző eredménye a Fővárosi Vízművek eladása, a francia tulajdonosnak szerződésben garantált évi rendes menedzserjutalékkal.)
Az 1996-os magyar millecentenárium és a 2000. évi millennium jeles esztendei úgy szálltak el Demszkyék városa felett, mint az általuk megtorpedózott budapesti expo. Nyom nélkül. Nem rendeztek, nem építettek semmi emlékezetest, semmi maradandót, pedig előttük áll a száz évvel korábbi elődök példája, a Duna-hidaktól a Hősök teréig. A fővárosból, a metró(ko)n kívül, hiányzik legalább két új Duna-híd és/vagy autóalagút, az észak-déli forgalom megoldása, a gyorsvasúti hálózat és az útfejlesztés. Még a tavaszi, pár napos dunai pontonhidat is az MSZP-kormány készítette az EU-népszavazás alkalmából. A közutak felszíne tűrhetetlen állapotban van, alig érthető, hogy a taxisok és a fuvarozók ügyvédei, érdekvédői miért nem perelik be a fővárost a járműveikben folytatólagosan okozott kár miatt.
Ha a budapesti Városháza körül 100–150 méteres sugárban kanyarítunk egy kört, alaposabban szemügyre véve, ami ott van, illetve nincs, a Demszky-korszak tükörképét látjuk. Új beruházás, renoválás csak a magántőkének köszönhető, ebből létesültek új szállodák, bankok. De nemhogy a Madách térrel szemközti földszintes üzletsor lebontása és átépítése nem történt meg, lassan egy évtizede veri fel a gaz a Városháza gidres-gödrös hátsó udvarát. Az Erzsébet téri félbehagyott gödör, amit értetlenkedve csodálnak a normális épületekhez szokott külföldiek, a Demszky-vezetés impotenciájának jelképe. Közelében, a belváros szívében összetört, autóktól letaposott járdák, virágtartó kőedények, mocskos, agyongraffitizett és -plakátozott házfalak, bedeszkázott kirakatok, elárvult üzlethelyiségek láthatók. Kutyapiszok és szemét mindenütt, a Deák és a Ferenciek téri aluljáróban harminc-negyvenéves hajléktalanok heverésznek boroskannákat ölelgetve, a hangulatot zsibárusok és koldusok óbégatása fokozza. Életkép az épülő világvárosból.
Pár napja botrányos körülmények között szavazták meg a Fővárosi Közgyűlés baloldali mamelukjai a csatornahasználati díj jövő évi, 36 százalékos emelését. Szakértői vélemények szerint 10-15 százaléknál magasabb drágulást semmi sem indokolna. Ez legfeljebb az öntörvényű, senkivel együttműködni nem tudó városvezetés deficitje. Az újabb sarcot – mint a lerobbant BKV-szolgáltatások menetrendszerű díjemelését – szintén a Demszky-adók sorában könyvelhetjük el. Néhány tiltakozó bejutott a közgyűlési terembe egy transzparenssel, amelyen „Demszky mocskát” emlegették.
Legfőbb ideje a kritikus hangoknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.