A híd túl messze van

Állóháború alakult ki a Szigetmonostor és Szentendre között megépítendő Duna-hídról, amelynek kivitelezését az M0-s északi szektorával párhuzamosan kezdenék meg. A Fővárosi Vízművek szerint az átkelő megépítése veszélybe sodorhatja szigetmonostori vízbázisaikat, romlani fog a fővárosi ivóvíz minősége. Emiatt legalább egy víztisztító telepet kell megépíteni, így a fővárosi vízdíjak akár hatvan százalékkal is nőhetnek – legalábbis ezt állítja a Fővárosi Vízművek. A szigetmonostori önkormányzat ezzel szemben úgy látja: a hídépítés nem érinti a védett vízbázisokat, hiszen akkor a környezetvédelmi főfelügyelőség 1999-ben nem adott volna rá engedélyt.

2004. 01. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár hatvan százalékkal is drágulhat Budapesten az ivóvíz, amennyiben a Szentendrei-sziget déli oldalán megépül a Szigetmonostort és Szentendrét összekötő híd – állítja a Fővárosi Vízművek Rt. kommunikációs igazgatója. Péterffy Gábor lapunknak kifejtette, védett vízbázisaik nagyrészt a sziget nyugati oldalán helyezkednek el, amelyekből Budapest ivóvízkészletének mintegy kétharmada származik. Ráadásul a Duna által odahordott homok- és kavicsrétegnek köszönhetően az innen nyert napi több százezer köbméter víz olyan tiszta, hogy szinte nem is igényel további tisztítást vagy kezelést, és közvetlenül a vízművek hálózatába kerül. Péterffy Gábor kiemelte: hatástanulmányuk szerint a Szentendrei-sziget déli részére tervezett híd miatt csaknem 240 kutat kellene kivonniuk a víztermelésből, és a forgalomnövekedés, valamint az infrastrukturális beruházások szennyeznék a környezetet. A vízminőség várható romlása miatt legalább egy víztisztító telepet kellene építeni több milliárd forintos költségből, ráadásul a víztisztítás költsége miatt drámaian emelkednének a vízdíjak. Példaként említette, hogy Budapest ivóvízkészletének mintegy harmadát Csepelről kapja, ám mivel az tisztításra szorul, hatvan százalékkal költségesebb, mint a Szentendrei-szigeten termelt víz.
Péterffy Gábor hangsúlyozta: a vízbázisok védelméről szóló 1997-es kormányrendelet tiltja, hogy a vízbázisok belső és külső védőterületén új utakat építsenek, egy 2000. évi rendelet pedig szennyeződésérzékenységi szempontból a Szentendrei-sziget felszín alatti vizeit különösen érzékenynek minősítette, és I. kategóriába sorolta.
Jelenleg a sziget északi része természetvédelmi terület. A vízművek azt szeretné, ha a vízbázis érintetlenségének megőrzéséért ezt a besorolást az egész szigetre kiterjesztenék.
A Szentendre és Szigetmonostor közé tervezett híd visszafordíthatatlan minőségromlást idézhet elő a vízbázisokban – állítja a kommunikációs igazgató –, ráadásul az érvényben lévő jogszabályokkal is ellenkezik, ezért annak építését nem tudják elfogadni.
– Nem szabad megengedni, hogy pár száz ember kényelme veszélybe sodorja kétmillió fővárosi lakos olcsó és biztonságos vízellátását – húzta alá. (A „kényelem” kifejezéssel Péterffy arra utalt, hogy a hídért küzdő szigetmonostoriaknak jelenleg húsz kilométert kell kerülniük, hogy átjussanak a Duna szemközti partjára: tíz kilométer Tahitótfaluig, át a hídon, majd tíz kilométer vissza.)
Szilágyi Lajos, Szigetmonostor polgármestere elmondta: a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség 1999-ben engedélyezte a híd építését. Szerinte ez azt az álláspontot erősíti, hogy a beruházás nem ellentétes a vízbázisok védelmét szabályozó kormányrendelettel. – Nem csupán néhány száz ember kényelméről van szó, hanem arról, hogy például a mentő vagy a tűzoltó húsz perccel később érkezik meg a településre, mint ha lenne átkelő – hangsúlyozta.
– Hónapok óta hecckampány folyik településünk ellen – panaszolja a polgármester –, több médiumban azt állították, hogy újabb és újabb követelésekkel állunk elő, ezzel akadályozva az M0-s építését. – Ez nem igaz, Szigetmonostornak az évekkel ezelőtt megígért hídon kívül semmilyen új követelése sincs – szögezte le a polgármester. Nem igaz az sem, hogy az építkezés miatt 240 kút veszélybe kerül. A Fővárosi Vízművek Rt. a Szentendrei-sziget hatvan kilométeres partszakaszán összesen 436 darab kis teljesítményű csőkutat, 31 közepes teljesítményű aknakutat és 87 nagy teljesítményű csápos kutat üzemeltet, amelyekből négy csőkutat érint közvetve a híd építése – állította Szilágyi Lajos.
Szigetmonostor azt szeretné, ha a tíz éve kötött megállapodást mindenki betartaná. Ehhez képest a vízművek egy álproblémára hivatkozva ki akar hátrálni az egyezségből, és a vízdíj megemelésével fenyegeti a budapestieket – vélte a polgármester. Szerinte az ivóvíz nem a szigetmonostori átkelő miatt drágul, ha egyáltalán drágul: a Fővárosi Vízműveket – sikerdíjas vagyonkezelői szerződéssel – irányító profitorientált francia cég már korábban tervbe vehette a díjemelést, most pedig keresi rá a megfelelő ürügyet. Számításaik szerint az átkelő húsz százalékkal csökkenti Szentendrén az átmenő forgalmat, a hídon pedig súlykorlátozást vezetnének be, amely megóvná Szigetmonostort a teherautók és kamionok bűzétől, dübörgésétől.
A Központi Közlekedési Felügyelet nem kívánt megszólalni az ügyben, annyit azonban megtudtunk, hogy a napokban elküldtek egy dokumentumot a vízműveknek, amelyben hozzájárultak ahhoz, hogy a sziget vízbázisainak védelembe helyezése megindulhasson. Korábban ezt a környezetvédelmi szakhatóság már engedélyezte. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakértője kissé túlzónak tartja a vízművek aggályait, ugyanakkor hozzátette, a tárcának nincs beleszólási joga ebbe az évek óta húzódó vitába. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumban többszöri megkeresésünk ellenére sem válaszoltak kérdéseinkre.
Emlékezetes, az M0-s körgyűrű északi, a 2-es és a 11-es főút közötti szakaszának tanulmánytervét 1992-ben hozták nyilvánosságra. Az érintett önkormányza-tok két alapvető problémát jeleztek a tervezettel kapcsolatban: egyrészt Szigetmonostoron úgy haladt keresztül az autóút, hogy nem lehetett ráhajtani, másrészt nem kapcsolódott a 10-es úthoz, így annak jelentős forgalma csak Budakalász és a környező települések amúgy is túlterhelt központjain át juthatott el az M0-s körgyűrűig. A közlekedési minisztérium új tanulmánytervet készíttetett, amelynek C variánsát 1997-ben az érintettek – köztük a vízművek is – elfogadták. Mindez néhány héttel a vízbázisok védelméről szóló kormányrendelet megszületése előtt történt.
A Fővárosi Vízművek Rt. akkori vezérigazgatója, Szőke Ferenc több feltétellel támogatta csak a C változatot. Leszögezte például, hogy a híd pilléreinek kiosztásánál figyelembe kell venni a meglévő kutak, vezetékek és kábelek helyét. Ezenkívül, mivel az útvonal védőterületen halad át, környezetvédelmi hatásvizsgálatokat tartott szükségesnek. Összesen négy elképzelés született a szigetmonostori kis hídra. A B1 és B2 tervezet a vízművek szerint beláthatatlan károkat okozna, míg a legelőnyösebbnek a D jelűt tartották, amely a többinél északabbra helyezkedik el.
Úgy tűnik, tovább éleződik a vita a híd megépítéséről, az érintettek a sajtón keresztül üzengetnek egymásnak, a különböző hatóságok pedig ellentmondóan nyilatkoznak, vagy meg sem szólalnak az egyre kuszább ügyben. Egy biztos: az évekkel ezelőtt megígért átkelőre még jó pár esztendőt várhatnak a monostoriak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.