Baksis és kampó

Mostanában gyakran szóba kerül politikusok megnyilatkozásaival kapcsolatban a román zsidók helyzete a történelem fordulóiban, különös tekintettel az állam magatartására, zsidó polgáraihoz való viszonyulására. Nemrégiben nemzetközi felháborodást váltott ki a román kormány közleménye, amely szerint „az 1940–45- ös időszakban Románia határain belül nem volt holokauszt”.

2004. 01. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a két fejedelemség egyesülésével létrejött román királyság csak 1877-ben mondta ki függetlenségét, már 1866-ban alkotmányt fogadtak el, amelynek VII. cikkelye csak a keresztényeknek biztosított állampolgárságot. Az 1878-as berlini kongresszus is csupán annyit tudott elérni a román kormánynál, hogy a zsidók egyénileg folyamodhattak állampolgárságért, általában sikertelenül. Az erős zsidó bevándorlás dacára – vagy talán épp ezért – 1902-ig mindössze 3469 kérést bíráltak el kedvezően. Többségük „külhonos idegen” maradt a hivatalos meghatározás szerint, és az első világháború kitöréséig a román parlament 196 zsidóellenes törvényt fogadott el. A középiskolákba is csak bizonyos százalékban engedtek be zsidó diákokat, amikor pedig a zsidók saját tanintézettel próbáltak segíteni a helyzeten, kötelezték őket román tanárok alkalmazására. A katonáskodás azért kiterjedt rájuk is: a törökellenes háborúkban sok zsidó esett el.

Orosz mintára pogromok is voltak Romániában; a múlt század elején sok budapesti újság foglalkozott a Magyarországon keresztül Nyugatra menekülő román zsidókkal, segélyezésük éveken át a pesti hitközség feladatkörébe tartozott. A földönfutók a Duna alsó rakpartján felhúzott barakkokban várakoztak a továbbutazásra. Többségük Amerikába igyekezett, de már akadtak közöttük leendő palesztinai telepesek is.
1907-ben Európa utolsó parasztlázadása pusztított Romániában; a felkelők nemcsak a nagybirtokosokat, hanem zsidó bérlőiket, illetve általában a zsidóságot is megtámadták. A népi demokratikus időszakban a történetírás és a megmozdulást dicsőítő könyvek, filmek erről a tényről mélyen hallgattak. Az első világháború idején, 1916-ban az Erdélybe nyomuló román csapatok barátságtalanul kezelték a helyi zsidóságot. Szabolcsi Lajos, az Egyenlőség főszerkesztője, a század első felének vezető zsidó publicistája így ír erről Két emberöltő című könyvében: „… a románok erdélyi garázdálkodása a zsidóság nagy, virágzó, évszázados községeit rombolta le. Brassó, Fogaras… – a románok szétrombolták a zsidó temetőket, kivégezték az otthon maradt hitközségi vezetőket, kifosztották a zsidók lakásait, majd betörtek a kórházakba is, és ott gyilkolták le a zsidó betegeket.”
Vereségük és Románia megszállása után az 1917-es bukaresti békeszerződés 7. fejezetének XXVII. pontja kimondta a román zsidók egyenjogúságát, amiben része volt a magyar zsidóság hivatalos felterjesztéseinek és magyar politikusokhoz intézett kéréseinek. Ezek hatására gróf Khuen-Héderváry Károly az Egyenlőség január 13-i számában így nyilatkozott: „Ami a román zsidók helyzetét illeti, azt vallom, hogy Európa ez utolsó rabszolgái – mint őket Clemenceau, a románok mai szövetségese nevezte – nem juthatnak vissza többé azon lealázó viszonyok közé, honnan őket mi most kiszabadítottuk. Egyenesen a kultúra kérdése, hogy Bukarest ne legyen többé a pogromok városa, és megszűnjék az a darab középkor, mely eddig a Vöröstoronyi-szorosnál kezdődött.” Az 1918. május 7-én aláírt békemegállapodást augusztusban követő honosítási törvény azonban csak azokat a zsidókat ruházta fel állampolgársággal, akik igazolták, hogy szüleik Romániában születtek.
A román hatóságok magatartása azután sem változott, hogy 1918-ban visszatértek Erdélybe. Kolozsvárott Neculcea tábornok első rendeletei a zsidók ellen irányultak, 1919-ben Szinérváralján 17 (román jelentés szerint másfél tucatnyi) zsidót lőttek agyon a Székely Hadosztály részére való kémkedés és élelemszállítás vádjával.
A létrejött Nagy-Románia jelentős zsidó lakosságot is kapott a területekkel. Háromnegyedmillióra nőtt, a népesség 4,2 százalékát tette ki a zsidók száma, akiket a nagyhatalmak nyomására már nem lehetett teljes jogfosztottságban tartani; egyébként is az 1920. évi békeszerződésben és kisebbségi egyezményben Románia vállalta, hogy minden állampolgárának életét és szabadságát oltalmazza származásra, faji vagy vallási hovatartozásra, anyanyelvre való tekintet nélkül. Ez a kötelezettségvállalás az 1923. évi alkotmányba is beépült, amely polgári és szabadságjogokat ígért a kisebbségeknek, bár a nem sokkal korábban elfoglalt területek zsidó lakosait arra kötelezte, hogy igazolják a háború előtti évektől számított folyamatos ott-tartózkodást.
Különösen kellemetlen volt az impériumváltozás a Monarchiában 1867 óta egyenjogú erdélyi és bukovinai zsidók számára, az Oroszországtól átcsatolt Besszarábia lakói viszont, akiket az ukránokkal szemben játszottak ki, valamivel jobban érezték magukat új államukban.
A húszas évektől kezdve a román egyetemi ifjúság dicstelen vezető szerepet vállalt a zsidóellenes atrocitásokban. Nem elégedett meg a kor Magyarországán sem ismeretlen egyetemi zsidóverésekkel, amelyek néhány év alatt a korábbi felénél kevesebbre csökkentették az erdélyi egyetemek zsidó hallgatói létszámát – az 1918-as 13 százalékról 1926-ban 5,2 százalékra –, hanem utcai tüntetéseket, üzletrombolásokat, verekedéseket kezdeményezett. A medikusok tanév eleji felvonulásának fő jelszava a „Zsidó hullákat!” volt. Tanáraik sem fogták vissza őket; Alexandru Cuza jászvásári egyetemi tanár a szélsőjobboldal vezetője volt. Különös dühvel támadták a magyar nyelvű és kultúrájú, tehát kettős kisebbségben élő erdélyi zsidóságot. Gyakori volt diákokkal tömött különvonatok indítása a Regátból a magyarlakta erdélyi városokba: utasaik válogatás nélkül szétverték a zsidó üzleteket, és megtámadták a magyar járókelőket.
Hitler hatalomra jutása után – más európai országokhoz hasonlóan – Romániában is megerősödtek az antiszemita mozgalmak, különösen a még 1927-ben Mihály Arkangyal Légiója néven Corneliu Zelea Codreanu vezetésével alakult hírhedt Vasgárda. Ilja Ehrenburg az 1922–1934 közötti román kormányok irányvonalát „pogrompolitikának” nevezi. Nos, ezután évről évre romlott a helyzet.
1934-ben „a nemzeti munka védelmére” vonatkozó törvény nyolcvan százalékban román munkaerő alkalmazását írta elő, 1937-től zsidó nem kaphatott iparengedélyt, kizárták a szakmai szervezetekből, bojkottálták a zsidó üzleteket. Az év végén Octavian Goga költő alakított Cuzával együtt nyíltan antiszemita kormányt, amely felszámolta a zsidó szervezeteket, és megkezdte az állampolgárság felülvizsgálatát. Ez a kormány másfél hónap után megbukott, de a bevezetett királyi diktatúra is folytatta a megkülönböztető intézkedéseket.
1939 szeptemberéig 270 ezren veszítették el állampolgárságukat – a romániai zsidóság több mint egyharmada. Ettől fogva állandóan a kitoloncolástól retteghettek – közülük sokan Magyarországra szöktek. Év végére teljes lett a kilátástalanság. Asher Cohen izraeli történész megállapítása szerint: „Németországtól eltekintve a zsidók helyzete Romániában a legnehezebb. A törvények szigorú alkalmazása és végrehajtása merev és gyakran eltúlzott értelmezéseknek enged teret. Egyedül az országban minden szinten elterjedt és elfogadott baksisnak van némi mérséklő szerepe.”

Drámaian romlott a zsidók helyzete 1940 nyarától, amikor Románia arra kényszerült, hogy visszaadja a háború után szerzett területek többségét. A lakosság nemzeti érzésében megalázva a zsidókat kiáltotta ki bűnbaknak – olyan ellenfelet, amely nem lőtt vissza –, katonai és csendőregységek hajtották végre a hatóságilag szervezett pogromokat, például az 1940. június 30-i mészárlást Dorohoiban.
1940 szeptemberében lemondatták II. Károly királyt – aminek egyik oka köztudott szerelmi kapcsolata volt a zsidó származású Madame Lupescuval –, s a hatalom fokozatosan Ion Antonescu tábornok kezébe került, aki megkezdte a „nemzeti legionárius állam” kialakítását, 1941 januárjáig 41 faji alapú zsidóellenes rendeletet bocsátva ki. (Összehasonlításul: nálunk ekkor két zsidótörvény volt érvényben.)
1941. január 21–23. között a Vasgárda puccsot kísérelt meg, amely sikertelensége ellenére sok zsidó áldozattal járt, különösen Bukarestben, ahol a vasgárdisták zsidókat húztak fel a vágóhídi kampókra. Kegyetlenségük még a német tiszteket is megdöbbentette. Leverésük után folytatódott a zsidóellenes politika: egyrészt a gazdasági élet „románosításával”, másrészt a zsidók Romániából való kiűzésének előkészítésével. Ez utóbbira lehetőséget nyújtott a Szovjetunió elleni háború során a Dnyeszteren túli területek (Transznisztria) megszerzése, ahová 150 ezer zsidót deportáltak. Majdnem kétharmaduk ott halt meg – a németek közreműködése nélkül. A zsidók rettegtek Transznisztriától, már emlegetése elég volt ahhoz, hogy megnyíljanak a pénztárcák az illetékes román tisztviselők megvesztegetése céljából. Korabeli magyar nyelvű újságok rendszeresen figyelmeztették zsidó olvasóikat – például Brassóban –: ha nem vesznek részt az utcák megalázó takarításában, a Dnyeszteren túlra kerülhetnek.

A háború kitörésével egy időben iszonyú zsidómészárlások kezdődtek. Jászvásárban 1941 júniusában három nap alatt nyolcezer zsidót öltek meg a románok német katonákkal karöltve; erről Curzio Malaparte is beszámol Kaputt című híres könyvében. Az életben maradtakat vagonokba zsúfolva addig utaztatták ide-oda, amíg legtöbbjük megfulladt a nyári hőségben. A falusi zsidókat arra kényszerítették, hogy vásárolják meg az áldozatok gyakran véres ruháit. A vérengzések ürügyéül a zsidók állítólagos fegyverrejtegetése, diverziós tevékenysége szolgált. Ezekről a korabeli titkos jelentések is megállapították, hogy semmi alapjuk sincs. Úgyszintén a zsidókat tették felelőssé a románok megszállta Odesszában a román parancsnokság felrobbantásáért – a megtorlás félszázezer zsidó legyilkolásával járt. Csak a város melletti Dalnyic kolhoz területén 35 ezer zsidót lőttek le vagy égettek el 1941. október végén. Sokukat a Bugon túlra, a németek által igazgatott területre kergették, ahol szintén halál várt rájuk. Az ott tevékenykedő német kivégzőalakulat, az Einsatzgruppe D tisztjei így nyilatkoztak a román módszerekről: „Zsidókkal való bánásmódjukban nincs rendszer. A kivégzések ellen nem lehet kifogást emelni, de egyáltalán nem megfelelők a technikai előkészületek… A románok meg sem próbálják eltemetni, ott hagyják, ahol lelőtték őket…”
Ezek után nem csodálkozhatunk, hogy a román vezetés 1942 nyarán készségesen beleegyezett a megmaradt zsidó lakosság (mintegy 180 ezret már meggyilkoltak, zömmel német segítség nélkül) Németországba való deportálásába. Szeptember 10-én indultak volna a marhavagonok, amelyek másodnaponta 2000 szerencsétlent szállítottak volna Lvov irányába, a belzeci haláltáborba. (Jellemző módon Dél-Erdélyben a nagy magyar ajkú hitközségekkel, az aradival, a temesvárival és a tordaival akarták kezdeni az akciót.)
Ám ekkor újabb fordulatot vettek az események.
Nem indultak el a vonatok, sőt a Transznisztriába irányuló áttelepítések is leálltak, amit maga Mihai Antonescu miniszteri rangú államtitkár jelentett be az 1942. október 13-i kormányülésen. Ennek több oka volt: lelassult a német előrenyomulás mind a keleti, mind az afrikai fronton, külföldön tudomást szereztek a romániai mészárlásokról, de talán ezeknél is többet nyomott a latban a pénz. A szokványos korrupció most „humánus” célt szolgálhatott: a megvesztegetett tisztviselők szabotálták a rendeleteket, a busás fizetség reményében filoszemitákként kezdtek viselkedni. Ugyanez zajlott állami szinten is: fejenként kétszázezer lejért zsidók ezrei vándorolhattak ki Palesztinába, az ellenséges Nagy-Britannia mandátumterületére. Ez a fordulat a hadi helyzet változásával egyre erősebben érvényesült, hiába tiltakozott az 1942-ben Eichmann által „zsidóügyi tanácsadónak” Bukarestbe küldött Gustav Richter, aki hamarosan haza is utazott. Visszaszállították az életben maradtakat a Dnyeszteren túlról, és míg 1940–42-ben Magyarországra szöktek román zsidók ezrei, 1944-ben a megszállt Magyarországról Nagyváradon keresztül Romániába vezetett a menekülés útja. Május 29-én ugyan még halálbüntetéssel fenyegették az országba illegálisan érkező zsidókat és segítőiket, de június 2-án Antonescu már felhatalmazta a Nemzetközi Vöröskereszt román kiküldöttjét a belépés engedélyezésére. Mintegy ezerötszázan éltek ezzel a lehetőséggel (a számukat román részről eltúlozzák), nagyrészt jó pénzért, embercsempészek segítségével.
Észak-Erdély és a Partium zsidósága nem volt ilyen szerencsés: az 1944. nyári magyarországi deportálásnak áldozatául estek régi, magyar nyelvű és kultúrájú, a bécsi döntést örömmel fogadó közösségei. Sorsukat a román történészek és publicisták erőteljesen előtérbe helyezik, ugyanakkor kevésbé hangsúlyozzák vagy mélyen hallgatnak a román kezektől és fegyverektől elpusztult, az ukrán zsidókkal együtt mintegy negyedmillióra tehető áldozatról. Felelős politikusoktól is olyan vélemények jelennek meg, hogy Romániában nem is volt holokauszt, a történészek szembeállítják a magyar „barbarizmust” a „humánus” román magatartással. Történelemhamisításuk már a Ceausescu-érában elkezdődött, és nagy lendületet kapott a rendszerváltás után. (Ez a kísérlet ellenkezést és megütközést vált ki a külföldi tudományos körökben. Randolph L. Braham erdélyi születésű New York-i professzor, ismert holokausztkutató külön könyvet szentelt e román törekvések bírálatának, amelynek sokatmondó alcíme: Kitalált mentőakciók politikai kiaknázása.) Figyelmen kívül hagyják továbbá a pártállami időszak zsidókkal – és általában a nemzetiségekkel – kapcsolatos intézkedéseit. 1945-ben mintegy 400 ezer zsidó élt Romániában, akiknek természetesen megígérték a teljes egyenjogúságot. Nagy részük az átélt szenvedések hatására kivándorlást tervezett, főleg a születő zsidó államban akartak új életet kezdeni. Már 1948–49-ben százezrek hagyták el Romániát, de a gyökeret verő kommunista diktatúra lezárta a határokat.
A kommunisták szovjet mintára támadták mind a „zsidó nacionalizmust”, mind a „kozmopolitizmust”, betiltották a zsidó szervezeteket, visszaszorult a jiddis nyelv, a zsidó kultúra. A kivándorlási engedélyt kérőket elbocsátották állásukból, lakásukat – amelyet előbb kötelezően ciánoztatni kellett – elvették. Több mint ötezer zsidó került börtönbe cionista tevékenység vádjával, sokan a Duna-csatorna rettenetes építkezésén raboskodtak. A vagyonosabb polgárság üldözése jegyében is sok zsidót hurcoltak meg.
Később változott a helyzet, megint a pénz segített. Dollárban fizetett fejpénz ellenében kiengedték az Izraelbe települni szándékozókat, megerősödtek a román–izraeli kapcsolatok (amelyeket 1967 után egyedül Románia nem szakított meg az európai népi demokráciák közül). A vigasztalan politikai és gazdasági helyzet ismeretében nem csodálkozhatunk azon, hogy a legtöbb zsidó – és azok, akik zsidó felmenőt tudtak igazolni, valamint sok szombatos székely is – élt a lehetőséggel. Ennek következtében a romániai zsidó közösség lélekszáma ma már nem tehető többre nyolcezernél, és nagyrészt idős emberekből áll. A második világháború alatt elkezdődött szomorú folyamat, a román zsidóság eltüntetése befejezéséhez közeledik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.