Bratyizós kampány

2004. 01. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha kampánycsend volna, annyi visszhangot vert eddig az SZDSZ európai parlamenti kampánya. A Tilos Rádió botránya, László Csaba leváltása nem része a szabad demokraták kampányának, így hivatásos liberálisaink kénytelenek elviselni, hogy az emberek másról beszélnek, s nem a nagy műgonddal kidolgozott stratégiáról. A választás ugyan csak június 13-án lesz, ám az SZDSZ úgy tartja, a tömegek meggyőzését nem lehet elég korán kezdeni. A párt már az uniós népszavazás előtt is roppant eredeti ötlettel állt elő, tizenkét tiltó mondattal próbált kedvet csinálni a csatlakozáshoz, most a választásig hátralévő időben huszonkét kérdést tesz fel a jó szóra kiéhezett polgároknak, s mindjárt alternatív válaszokat is ad melléjük, a választás illúziójának fenntartása végett. Az első kérdés így hangzott: „Milyen Magyarországon szeretnél élni?” A mellékelt válaszokból kettő igen bugyuta volt. A szocialista változat szerint: „Ahol az állam mindenki jólétéről és biztonságáról gondoskodik”, míg a konzervatív verzió ekképpen szólt: „Amely erős és büszke, s ahol az állam azokat támogatja, akik maguk is tesznek valamit a nemzetért.” Ezekkel szemben a liberálisok olyan Magyarországon szeretnének élni, „ahol nem az állam, hanem az emberek döntik el, hogyan akarnak élni”. Mintha az állam az emberektől független, önállóan létező valóság lenne, s mintha a szocialista és a konzervatív szavazók nem azt akarnák eldönteni, hogy miként akarnak élni. Másrészt a fentebb leírt államtípusok csak és kizárólag az SZDSZ-es szürkeállományban léteznek, a valóságban még hagymázas álmodozás szintjén sem. Honnan veszik azt az ostobaságot, hogy a konzervatívok csak azokat támogatnák, akik tesznek valamit a nemzetért, s nem szeretnének mindenki jólétéről és biztonságáról gondoskodni? Ezt a primitív, gyermeteg skatulyázást gondolják „egyetlen hatékony eszköznek a politikai demagógia ellen”. A válaszukból levezethető kórosan individuális pragmatizmus, nihilista anarchia lenne a demagógiától mentes, a népet felvilágosító, „magyarázó kampány”? Akkor már inkább hallgassuk Medgyessyt. Az ő magyarázatainak sincs közük a valósághoz, de legalább szórakoztatóak.

A kampánynyitó kevéssé felemelő aktusa volt, hogy bemutatták a párt első óriásplakátját. Eljön-e a Te országod? – kérdi a felirat, amelyre így ebben a formában csak egyetlen tisztességes válasz adható: reméljük, nem. Az állampolgárok összességét nem illik, s nem szokás letegezni, ezért nem is feltételezhetjük, hogy erre az országnyi közösségre gondolnak. Az effajta könynyed és laza bratyizás az ő köreikben dívik, így valószínűleg a Te országod formula alatt Demszky, Magyar Bálint, Pető Iván országát értik, de annak eljövetelét kitolnánk az apokalipszis utáni időkre. Az Isten országa pedig, az ismert világnézeti különbségek miatt szóba sem jöhet. A párt vezetői elismerik, hogy van áthallás a szlogen és az Úr imádsága között, de közvetlen utalásról szó nincs. Ha valakinek mégis sértené az érzékenységét, az tudja be a kampányolók rossz ízlésének, ne keressen provokáló szándékot a háttérben. Egyelőre. Mert lesz még az SZDSZ-nek huszonegy kérdése, hatvanhárom alternatív válasza, s csak a jó ég tudja, mennyi plakátja.

Hosszú kampányba kezdtek, alig látni a végét, mindenesetre ha ezen a nívón folytatják, akkor június 13-án valóban megkönnyítik a választóknak a döntést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.