Ismét elérhetetlen távlat az otthonteremtés

Megszigorítások jellemezték a múlt évben az Orbán-kormány által kialakított otthonteremtési programot. A döntések következtében drágultak az új – támogatott – hitelek kamatai, a használt lakások esetében a felvehető összeg felső határa pedig egyharmadára, ötmillióra csökkent. Ez évtől drasztikusan csökken az adókedvezmény mértéke. A döntések következményei nemcsak a lakosságot, de az építőipart is sújtják.

Csákó Attila
2004. 01. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igaza lett az ellenzéki pártoknak abban, hogy a kormány komoly szigorításokat hajt végre a lakástámogatási rendszerben. (Ismeretes, az MSZP választási kampányában azt hirdette, hogy kormányra kerülésük esetén tovább folytatják az Orbán-kormány otthonteremtési politikáját, az adókedvezményt pedig megtartják.) Azóta megfelezték az adókedvezmény mértékét: a korábbi 240 ezer forint helyett ez évtől csak ennek felét lehet visszaigényelni. Ezek a lépések jelentősen megnehezítik azok életét, akik a hitel felvételekor úgy kalkuláltak, hogy ezt az évenként visszajáró öszszeget is a törlesztésre fordítják.
Az első drasztikusabb lépésre múlt év májusban került sor, amikor a kabinet az államilag támogatott lakáshitelezés szigorításáról döntött. Akkor a jelzáloglevéllel finanszírozott hitelek felső határát 30 millió forintról 15 millióra csökkentették, s ettől kezdve egy családnak egy támogatott hitele lehet. Két héttel karácsony előtt ennél is komolyabb szigorításra szánta el magát a Medgyessy-kormány, amikor december 10-én döntött az államilag támogatott kedvezményes hitelek kamatainak emeléséről. E hitelek kamata új lakás esetében 5 százalékról 8-ra, használt lakások esetében hatról 9,6 százalékra duzzadt. Továbbá a használt lakások esetében a felvehető összeg felső határát 15-ről ötmillióra apasztották. Utóbbi a szakértők egy része szerint azért hiba, mert a lakásmobilitás egyik pillére a használt lakást vásárlók támogatása – volt.
Az új otthonra vágyóknak egy újabb teherrel is szembe kell nézniük ez évtől: a telekáfával. Egyes piaci szakértők tízszázalékos drágulásra számítanak. A GKI három százalékra teszi emiatt az árnövekményt, igaz, a gazdaságkutató intézet szerint a munkabérköltségek és az energiaár-emelés miatt mégiscsak tízszázalékos lesz a drágulás.
Hogy jó üzlet-e az államnak a lakásépítés, arra szintén a GKI felmérése ad választ: éves szinten a támogatások összegéhez viszonyítva – az adókon, a többletfogyasztáson és a korábbi munkanélküliek aktívvá válása miatt ki nem fizetett segélyeken keresztül – tízszázalékos hasznot realizálhat az állam. Továbbá 100 milliárd forint új lakástámogatási kiadás 180 milliárd forint értékű lakásberuházást generál, ami a hitelaránytól függően elérheti a 240 milliárd forintot. Pedig még a korábbi állami kiadások is szerények a nemzetközi összehasonlításban: amíg az EU-ban a GDP 1,5 százalékát fordítják lakástámogatásra, addig hazánkban 0,8 százalékát. Tízezer új lakás építése 117 milliárd forinttal növeli a GDP-t, s 50 ezer új munkahelyet teremt.
A lakások 23 százaléka 1945 előtt épült, az épületek egyötöde paneles vagy iparosított technológiával készült. Száz lakásból 15 komfort nélküli vagy szükséglakás. Különösen kilátástalan a fiatalok helyzete, és sokan emiatt házasodnak, illetve vállalnak később gyermeket. A jelenlegi lakásállomány sem mennyiségileg, sem minőségileg nem elégíti ki az igényeket. A teljes lakásállomány megújításához évente 40 ezer új lakást kellene építeni. Úgyhogy feladat van bőven.
És igény is lenne: egy felmérés szerint a magyarországi háztartások 43 százaléka elégedetlen jelenlegi lakáskörülményeivel, s szívesen költözne. Szakértők szerint kérdés, hogy a megcsonkított otthonteremtési politika következtében vágyaikat mennyire elégíthetik ki a jövőben.
További 11 százalék is szívesen változtatna jelenlegi lakáskörülményein, ám anyagi helyzete ezt nem teszi lehetővé. Számukra jelenthet(ne) megoldást a bérlakás. E tekintetben nagy a lemaradás idehaza: amíg az unióban a bérlakások aránya 35 százalék, addig Magyarországon csupán nyolc. Szakértők szerint miközben a kormány a bérlakásépítés fontosságát hirdeti, jövő évre hétmilliárd forintra sorvasztotta a bérlakásépítésre szánt keretet, az államilag támogatott bérlakások számát pedig egyharmadára mérsékelte. Ugyanakkor a kabinet számít a magántőke megjelenésére, bár számháború folyik a tekintetben, hogy mikor és hány ilyen jellegű otthon épül majd meg. Egy felmérés szerint a bérlakások számának igényekhez való igazítása esetén közel 250 ezer bérlakást kellene építeni.
Azok helyzete is bizonytalan, akik még 1994 előtt vettek fel kedvezményes lakáshitelt, s az időközben megugrott kamatok miatt fizetésképtelenné váltak. E körrel kapcsolatban ellentétes kormányzati megnyilvánulások hangzottak el nemrég: egyszer arról lehetett hallani, hogy a kormány átvállalja a terheket, később ezt cáfolták. Csupán annyit lehet tudni, hogy készül egy javaslat az adósok megsegítésére. Az elképzelések szerint a törzstőkét nekik kellene megfizetni, míg a 40 milliárdos adósságállomány kétharmadát kitevő kamatrész átvállalására az államnak, az önkormányzatoknak és az OTP Banknak kellene megoldást találnia. Csakhogy az állam a spórolás jegyében hozta meg nemrég lakáspolitikai döntéseit, az önkormányzatok forráshiánnyal küzdenek, a bank pedig nem jószolgálati intézmény. Így vélhetően ez az elképzelés sem hozza majd meg a várt eredményt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.