Ki visz majd át a túlsó partra?

Többszörösére emelkedett a diákok és a nyugdíjasok jegyára a hazai kompokon január 1-jétől, miután a kormány javaslatára az Országgyűlés megszüntette az eddigi 67,5 százalékos fogyasztóiár-kiegészítő támogatást a belvízi személyszállításra. Tavaly Csillag István gazdasági miniszter még azt nyilatkozta, hogy továbbra is támogatni kívánják a révközlekedést. A komposok érdekvédelmi szervezete szerint az átkelőket üzemeltető kisvállalkozások végveszélybe kerültek az elhibázott döntés miatt.

2004. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mottó: „Kormányra kerülve az MSZP ingyenessé teszi a lakóhely és az oktatási intézmény közötti közlekedést.”
(Egy hamvába holt ígéret
Hiller Istvántól 2001. október 31-én)


Csőd szélére sodorhatja a komp- és révátkelőket a január 1-jén hatályba lépett új fogyasztóiár-kiegészítésről szóló törvény, amely a belvízi személyszállítás eddigi 67,5 százalékos támogatását néhány százalékra csökkentette. Emiatt a diákok és a nyugdíjasok jegyárai drasztikusan megemelkedtek. Például a váci kompnál eddig 55 forint volt az egyszeri átkelés díja, míg egy havi bérlet 2300 forintba került. Január 1-jétől azonban 215 forint lett a jegy, és 7780 forint a bérlet ára. Bodor Ferenc, a kompot üzemeltető kisvállalkozás vezetője kijelentette: nyolcvan százalékkal visszaesett a bérletek vásárlása a törvény életbelépése óta, bár elképzelhető, hogy ennek egyelőre csak a zord időjárás az oka.
Csillag István gazdasági miniszter tavaly decemberben még azt nyilatkozta a Somogyi Hírlapnak, hogy a fogyasztóiár-kiegészítés célja, hogy könnyítse a rászorulóknak a szolgáltatás igénybevételét, ezért az Országgyűlés továbbra is támogatni kívánja a komp- és révközlekedést. Ugyanakkor a menetrendi hajózás elsődlegesen nem közlekedési, hanem turisztikai és idegenforgalmi célokat szolgál, ezért nem indokolt, hogy erre az állam fogyasztóiár-kiegészítést adjon az adófizetők pénzéből – tette hozzá.
Ha ezt a „nagylelkű”, néhány százalékos alamizsnát támogatásnak lehet nevezni, akkor kijelenthetjük: a tárcavezető és a kormány állta a szavát. Ugyanakkor félő, hogy a napi megélhetési gondokkal küzdő nyugdíjasok és nagycsaládosok másként gondolják. Ez a pár forint körülbelül annyit ér nekik, mint halottnak a csók.
Kuba Zoltán, a Révhajósok Szövetségének alelnöke lapunkat arról tájékoztatta, hogy a szakmában nagy felháborodást váltott ki az új szabályozás. Úgy vélte a 21 dunai és 47 tiszai révátkelő közül számos kénytelen lesz lehúzni a rolót, amennyiben nem módosítják rövid időn belül a törvényt, vagy nem kapnak valahonnan segítséget. Tisztában vannak azzal, hogy joghézagos volt az eddigi szabályozás, amellyel sokan visszaéltek, ezért módosításra szorult. De nem az lett volna a megoldás, hogy megszüntetik azt – hangsúlyozta.
Kuba Zoltán szerint pont a legrosszabb anyagi helyzetűektől vesz el pénzt a kormány az elhibázott törvénnyel. Hogyan gazdálkodják ki a költségeket például azok a nagycsaládosok, akik munkába vagy iskolába menet nap mint nap kénytelenek használni a kompot? – tette fel a kérdést az érdekvédő szervezet alelnöke.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban annyit közöltek lapunkkal, hogy meg van kötve a kezük, nem tudnak felülbírálni egy törvényt, amelyet egyébként a Pénzügyminisztérium terjesztett az Országgyűlés elé. Azt állították, hogy a menetrendszerű hajózás ma már inkább kellemes időtöltés, mintsem közlekedési forma, ezért azt nem kell támogatni. Ezzel szemben a révátkelőket segíteni kellene az árkiegészítéssel – tették hozzá.
A Pénzügyminisztériumtól senki sem volt hajlandó nyilatkozni lapunknak, annak ellenére, hogy telefonon többször ígéretet tettek rá.
Úgy tűnik, a révátkelőket üzemeltető kisvállalkozásokkal szemben a tőkeerős hajózási társaságok nem kerülnek csődközelbe a támogatás megszűnésével. Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Rt. vezérigazgatója kijelentette: az új jogszabály miatt idén mintegy 120 millió forint bevételtől esik el a társaság. Azért, hogy a jegyek és bérletek árát ne kelljen drasztikusan emelni, decemberben megszorító intézkedéseket vezettek be, de a növekvő áfa és az infláció miatt így is mintegy húszszázalékos drágulásra számíthatunk. A hajózási társaságnál csökkentették az utazási és telefonbeszélgetési keretet, húsz dolgozót pedig nyugdíjaztak. Ennek köszönhetően remélhető, hogy az idén is nyereséges lesz a részvénytársaság – fűzte hozzá a vezérigazgató.
Horváth Emil, a Mahart PassNave ügyvezető igazgatója közölte: náluk egyáltalán nem emelkednek idén a jegyárak a menetrend szerinti járatokon, mivel a vállalat ki tudja gazdálkodni a többletterheket.
***
Kövesdi nem Barangó
Barangó bolyongása a lelki pokolban címmel, 2004. január 5-én a 4. oldalon megjelent írás kapcsán az alábbi helyreigazítást tesszük: A cikk illusztrációjaként megjelent fotón szereplő személy nem azonos az írásban szereplő Barangóval, hozzá és a cikkben írtakhoz semmi köze nincs. A fotó 2003. december 27-én a Tilos Rádió sajtótájékoztatóját az épület előtt figyelemmel kísérő Kövesdi Ákosról készült. Ezért az érintettektől elnézést kérünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.