Székházgondok

Hamarosan megjelenik a Magyar Rádió Rt. új épületére meghirdetett közbeszerzési pályázat, ami jelentheti azt, hogy az évek óta dédelgetett médiaparkálom véget érhet. Emiatt az érintettek többsége nem nagyon bánkódik.

Hanthy Kinga
2004. 01. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs saját székháza a Magyar Televíziónak, hiszen az egykori tőzsdepalotát eladta, a vételárat pedig a nagy étvágyú intézmény már régen felélte. A Magyar Távirati Iroda Budapest egyik legszebb helyén, a Naphegyen működik, és elégedett az épületével. Bár a Duna Televíziónak lehetne alkalmasabb otthona is, és a Magyar Rádió is kínlódik az elavult, sokat toldozgatott Bródy Sándor utcai épületekben, végeredményben csak a Magyar Televíziónak lenne jó az évek óta készen lévő médiaparkterv, mely a főváros III. kerületébe, a Bojtár utcába költöztetné össze a közszolgálati intézményeket. A telepet az ÁPV Rt. építtette volna fel, cserébe értékesíthette volna a megüresedő értékes ingatlanokat.
Vannak, akik szerint a terrorveszély miatt ma már stratégiailag sem helyes összeköltöztetni a közmédiumokat, Szadai Károly, a Magyar Rádió Rt. kuratóriumának elnöke azonban abban látja a terv legnagyobb hibáját, hogy az nem számol a négy intézmény függetlenségével. Az önálló gazdálkodású részvénytársaságok felett az állam nem rendelkezik, így nem is kényszerítheti azokat semmire. A tulajdonosi jogokat a kuratóriumok gyakorolják, ezek dönthetnek az ingatlanok sorsáról is. Arra a kérdésre, hogy állhat-e lobbiérdek e nagyszabású építkezési terv mögött, az elnök azt felelte: ha akarnánk, bizonyosan találnánk, de egy ilyen grandiózus beruházás minden vállalkozó fantáziáját megmozgatja. A közös telephely egymagában nem is szüntetné meg a párhuzamos tevékenységekből eredő pazarlást, ezeket csak médiatörvény-módosítással kellene és lehetne rendezni. Működtethetne a négy intézmény közös tudósítói hálózatot, internetes portált, hírgyárat. Ez azonban öszszeköltözés nélkül is megoldható lenne.
A médiapark ötlete tehát megbukhat, mert a többség inkább a hátrányait, mint az előnyeit érzi. Az egyetlen érdekelt, a folytonosan a csőd szélén álló közszolgálati televízió egyikük számára sem kívánatos lakótárs, hiszen kétséges, ki tudná-e fizetni a részét a közös számlákból. A rádiósoknak nincsenek jó tapasztalataik: az értékesített közös ingatlanok vételárát a köztévé annak idején szemrebbenés nélkül tette zsebre.
A Magyar Rádió tehát lépett. Szadai Károly úgy véli, némi hálával tartoznak ezért az egyre kevesebb pénzt utaló kormánynak, mivel a nehezedő anyagi helyzetből az előremenekülés hozhatja meg a kiutat. A jelenlegi épületekre évente körülbelül 1,2 milliárd forintot kell költeniük. Ha viszont beköltöznének egy kisebb, korszerű bérleménybe, a lakbéren kívül más kiadásuk nem lenne. Emellett a meglévő épületeket szakértők tanácsai alapján hasznosítanák: bérbe adnák, egy részüket esetleg eladnák. Ez is bevételt jelentene a részvénytársaságnak.
A pályázati kiírás szerint egy tizennyolcezer négyzetméteres új telephelyet keresnek tehát valahol Budapest területén. A rádiósok szívesen látnák székházukat például az épülő millenniumi városközpontban, a Nemzeti Színház szomszédságában, s erre van is esélyük. A pályáztatás jó esetben tavasszal lezárulhat, így két éven belül beköltözhetnének új otthonukba. Az elképzelést pártállástól függetlenül a kilenctagú kuratórium minden tagja támogatja, ami üdítő hír e politikai harcoktól megosztott világban.
A közrádió vezetése ezzel a döntéssel az elmúlt negyven év legnagyobb feladata előtt áll. A kisebb, gazdaságosabb és korszerűbb rádió megteremtéséhez nemcsak a technológiai jövőt kell megterveznie, hanem a műsorszerkezetet is újra kell gondolnia. Azt követően lehet majd döntést hozni arról, mekkora létszámú és milyen összetételű gárdára lesz a jövőben szükség. Szadai szerint a technológiai tervezés évek óta folyik, e téren tehát már jól állnak. Példaként hozta fel a Rádió C-vel kötött szerződésüket, melynek keretében napi hatvanpercnyi műsort vásárolnak a közösségi adótól. Az együttműködést más rádiókkal is meg kell fontolni, hiszen nem kell a közrádiónak minden adást magának készítenie, minden témakört házon belül feldolgoznia. A Rádió C megmutatta, hogy a romákról szóló műsorok készítéséhez jobban értenek, a közrádióban való megszólalás felelőssége pedig komolyabb, megfontoltabb munkára késztette a közösségi adó munkatársait.
Bármekkora is a médiakínálat, a Magyar Rádióban dolgozni akkor is szakmai rang, ha a fizetések alacsonyak, mert az intézmény hosszú évek óta takarékoskodni kényszerül. Ez az ára a kiegyensúlyozott gazdálkodásnak. A menedzsment előtt áll most a feladat, hogy kitalálja a XXI. század magyar közrádióját. A nagytakarítás elkerülhetetlenné vált, ennek során nehéz döntéseket is meg kell hozniuk. Akár olyanokat is, amelyek kivívják egyes hallgatói körök ellenkezését. Vajon elég erős-e az elhatározás?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.