A Tisza másfél, a Szamos három métert áradt, ám még nem érte el az árvízvédelmi készültség szintjét – tájékoztatta lapunkat Bodnár Gáspár, a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság megbízott igazgatója. Elmondta: a Túron elsőfokú árvízvédelmi, a Tisza tiszaberceli szakaszán másodfokú belvízvédelmi készültséget rendeltek el, eddig hétszáz hektárnyi terület került víz alá. A Berettyón harmadfokú belvízvédelmi készültség van, elöntést egyelőre nem tapasztaltak – tudtuk meg Kóthay Lászlótól, a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatójától.
A Felső-Tisza vidékén tizenöt-húsz milliárd forintnyi árvízvédelmi fejlesztést ítélt néhány évvel ezelőtt jogosnak a szaktárca, amiből a 2000-es nagy árvíz óta évente két és fél, hárommilliárd forintnyit meg is valósítottak – tudtuk meg Göncz Benedektől, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium árvízvédelmi osztályvezetőjétől. Idén viszont a Draskovics-csomag 833 millió forintos elvonása miatt mindössze másfél milliárd forint áll rendelkezésre. Ebből mindenképpen megépítik a Vásárosnamény–Jánd közötti, jobb parti Tisza-töltéseket. A Szamos védvonalának teljes megerősítése ugyancsak befejeződik – erre még a tavalyi költségvetés nyújt keretet. Kérdéses viszont, hogy a Lónyai-főcsatorna tervezett építése idén megkezdődhet-e, valamint az is, hogy folytatódhat-e a tiszai védvonalak megerősítése Jánd és Lónya között – tudtuk meg az illetékestől.
A Vásárhelyi-tervben szereplő vésztározókról Göncz Benedek elmondta: a Cigánd és Tiszakarád közé tervezett kilencvenhárommillió köbméteres tározó kivitelezése az idén megkezdődik, a körülbelül száznegyvennyolcmillió köbméteres Szamos–Kraszna tározót pedig csak a következő években építik meg. Még egy tározóra szükség van a Közép-Tiszán, de az idei évre tervezett munkálatokra mindössze nyolcmilliárd forint áll rendelkezésre, miközben csak a cigánd–tiszakarádi létesítmény építésének költségei meghaladják a kilencmilliárd forintot. Az árvízi gondokra megnyugtató megoldást jelentő Vásárhelyi-terv első ütemére egy kormányhatározat értelmében 2007-ig százharmincmilliárd forintot kellene fordítani, amiből a tározók építési költsége körülbelül hetvenmilliárd forint.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál