Báthori Zsófia végrendelete

Fáy Zoltán
2004. 03. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak keveseknek jut eszükbe a Metternich név hallatán a kölni Metternich nyomdászcsalád. Pedig az ő szerepük sem csekély Európa történetében, a XVII. század első felétől kezdve a família több nemzedéken keresztül szolgálta a könyvnyomtatás ügyét. Arnold, Paulus, Peter, Wilhelm, Franz, valamint özvegyeik, gyermekeik és örököseik számos munka megjelenését segítették elő működésük százötven–kétszáz esztendeje alatt. Kempis Tamástól Abraham a Sancta Claráig rengeteg egyházi szerző írását nyomtatták ki, és a megjelent művek hosszú sorában nem különösebben feltűnő Stephanus a S. Paulo karmelita szerzetesnek és boxmeeri lelkipásztornak Flavissae Concionatoriae című, szónokoknak készült betűrendes gondolatgyűjteménye. Ezt a könyvet 1686-ban adta ki Arnold Metternich.
A könyv praktikus elrendezésű. Ha például egy plébános a részegséget kívánta ostorozni szentbeszédében, csak felütötte Stephanus a S. Paulo munkáját az „ebrietas” szónál, és tíz oldalon keresztül tartó összefoglalást tanulmányozhatott, mely morális szempontból világítja meg a részegség fertelmes voltát. A több mint kétezer oldalas Flavissae Concionatoriae nem volt egyedülálló, sorra jelentek meg a rokon szerepű segédkönyvek. Az egyik hazai példány valószínűleg egy XVII. századi kereskedőhálózat jóvoltából került Kassára. Korabeli, papírtáblás, vaknyomásos bőrkötés borítja, és csak a munka második, címlap nélkül megjelent részét, valamint a külön kiadott indexet tartalmazza. Kötetünk címlapjának bejegyzése különleges adományozót említ: ezt a művet ugyanis Báthori Zsófia gondoskodásából kapta a kassai ferences rendház 1689-ben. A helyzet különös, hiszen Báthori Zsófia 1680. július 14-én meghalt Munkács várában, Stephanus a S. Paulo munkáját pedig csak hat évvel később nyomtatták, és további három év múlva került a kassai barátokhoz.
De vajon miért írták a címlapjára, hogy Báthori Zsófia az adományozó?
A somlyói Báthori-család utolsó fejedelmi sarja, Zsófia katolikus hitben nevelkedett, de férje, II. Rákóczi György erdélyi fejedelem és apósa követelésére reformátusnak tért át. Tizennégy esztendős volt a házasságkötéskor, ám eredeti hitét nem tudta felejteni, és előbb titokban, majd egyre nyíltabban vállalta katolikusságát. Amikor harmincegy évesen megözvegyült, örökre elhagyta Erdélyt, és 1661. augusztus 15-én, Nagyboldogasszony ünnepén fiával, I. Rákóczi Ferenccel együtt katolizált. Mintha nagy teher alól szabadult volna fel. Hozzálátott, hogy vasmarokkal tegyen rendet birtokain.
A fiatal özvegyasszony mindenekelőtt Sárospatakon okozott súlyos sérelmeket, ugyanis a protestáns tanárokat és a hallgatókat elűzte, a református iskolák támogatásait megvonta, majd a városban megalapította a Missio Rakoczianát kedvelt jezsuita szerzetesei részére. Hasonlóan járt el hatalmas felvidéki és erdélyi birtokain mindenütt.
De nemcsak a jezsuitákat támogatta, hanem a katolikus egyházat általában és más szerzetesrendeket is. Pénzzel, befolyással, jó cselekedetekkel egyaránt. Mélyen és őszintén vallásos volt ez a sokat támadott asszony, csak kissé türelmetlenül. Kevéssé ismert például, hogy amikor a nagyszőlősi ferences rendház három lakóját kóbor csapatok 1672 augusztusában elkergették, majd menekülés közben súlyosan megsebesítették őket, néhány parasztember a félholt szerzeteseket szekerére tette és elszállította a munkácsi várba, ahol Báthori Zsófia gondoskodásának köszönhetően életben maradtak. De más módon is támogatta a franciskánusokat: például pénzadományt küldött az Erdélyre törő tatárok pusztította csíksomlyói templomnak.
Amikor a nagyasszony érezte erejének fogytát, és szembesült azzal a ténnyel, hogy özvegyen maradt menye, Zrínyi Ilona és Thököly Imre között kibontakozó kapcsolat minden igyekezte ellenére házassággal fog végződni, olyan végrendeletet írt, melynek kulcsát legfőbb bizalmasának, a jezsuita Kiss Imrének kezébe adta. „P. Kiss tudja, hogy miképpen kell a mi szándékunknak megfelelően felosztani” – írta hatalmas vagyonáról. A megkeseredett Báthori Zsófia sok kényelmetlenséget okozott ezzel örököseinek. Zrínyi Ilona és családja hosszú ideig várt az örökségre, és csaknem reménytelen perlekedésekbe bocsátkoztak érte. De a ferencesek is csak nyolc évvel később, 1688 júliusában kaphatták meg Kolonich Lipót kardinális rendelkezése következtében az őket illető hagyatékrészt. A pénzt rendházaik felszerelésére fordították, többek között annak a kassai kolostornak a rendbetételére, amelyet 1683-ban Thököly csapatai vettek el tőlük. 1686-ig a város valamennyi temploma protestánssá lett, a ferences rendház is. A franciskánusokat a jezsuitákkal együtt kiűzték a városból. Igaz, a barátok hamarosan visszatérhettek, sőt templomuk Szent Antal-kápolnájában még misézhettek is.
Korábbi tulajdonaiknak visszaszerzése után három esztendővel, Báthori Zsófia végakaratát követve, fordíthattak javakat a rendház rendbetételére. Ekkor vették a kolostor könyvtára számára a kölni Arnold Metternich nyomdájából származó Flavissae Concionatoriae című kézikönyvet, és talán a nyolc éven keresztül húzódó örökösödési bonyodalmak késztethették őket arra, hogy a kötet szennylapján óvatosságból feltüntessék, milyen forrásból jutottak hozzá. A könyv története azonban itt még nem ér véget, hiszen csak rövid ideig maradhatott Kassán. De ez már egy másik história.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.