Volvo XC90 D5

A vetélytársak magasra helyezték a lécet a Volvo számára. Ám mivel a svédek évekkel később mutatták be saját szabadidő-autójukat, mint a BMW és a Mercedes, annyi előnyük mégis volt, hogy tanuljanak az ellenfelek hibáiból. Tesztünkből kiderül, jól vizsgázik-e az XC90?

MNO
2004. 03. 12. 6:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha manapság egy-egy márka szabadidő-autó fejlesztésre vállalkozik, szinte föl sem merül már a kérdés, hogy mennyire legyen jó terepjáró az új modell – ez ugyanis nem fontos, mert az utóbbi néhány évben a valódi képességekről a látványra helyeződött a hangsúly. Nem csoda hát, ha a Volvónál is úgy döntöttek: nem jó terepest, hanem nagy mennyiségben eladható autót terveznek.
Ha profilból nézzük az XC90-et, először az V70 jut eszünkbe. Kicsit mások ugyan az arányok, kicsit bumfordibb, és hatalmasak a kerekei – de tagadhatatlanul látványos, tekintélyes és tetszetős járgány, ráadásul jó nagy és testes is, úgyhogy az XC90-re jobban illene az XXL90 név. A bámészkodók akaratlanul is megadják a tiszteletet az új Volvónak: amikor egy-egy vadonatúj modell parkol az utcán, az emberek körbejárják, majd lehajolnak, hogy bekukkantsanak a műszerfalra is. Az XC90-hez azonban nem kell leereszkedni: mivel mellmagasságban húzódik az övvonal, inkább lábujjhegyre állva kell benézni.



S mit látunk bent? Igazi, hamisítatlan Volvót. A behemót külsőt szokni kell ugyan, az utastér azonban rögtön otthonos, barátságos és harmonikus. A szemet nyugtató színek, a tökéletesre csiszolt ergonómia, az otthoni csúcshifik minőségével vetekedő Dolby Surround audiorendszer, az elmaradhatatlan és jellegzetes Volvo-illat, az okos részletmegoldások hamar rabul ejtik az embert. Meggyőző a minőségi benyomás is: finom a bőrhuzat, kellemesek a műanyagok, még a fának látszó műanyagbetét is szép, és nem zörög semmi. A kép akkor teljes, ha elmondjuk: az autóban ülve úgy tűnt, még évek múlva sem fog.
Az autó egyébként is példásan csöndes. Ez városban kanyarogva még nem föltűnő, hiszen a lelkes dízelmotor hangja és a vidám turbófütty végig hallatszik az utastérben, autópályán viszont kellemes meglepetés éri az embert. Az XC90-hez hasonló monstrumok karosszériáján sokkal jobban szokott süvíteni a szél, a testes Volvo azonban meglepően halkan vágtat: a szél és a gördülési zaj épp csak annyira erősödik föl, hogy a motor se tűnjön hangosnak.



Az XC90 orrában a Volvo méltán népszerű 2,4 literes, öthengeres turbódízelje serénykedik. Nincs könnyű dolga, mert a hátára akasztott vas nagy, több mint 2,2 tonna. Az ekkora autóban viszonylag kicsinek számító masina lelkesen küzd a behemóttal, s nagyjából közepes eredményt ér el. A fogyasztás megfelel a túlsúlynak: míg a 163 lovas masina a V70-esben könnyedén beéri 7-8 literrel, addig az XC90-ben nehéz 12 liter alá szorítani az átlagfogyasztást.



A nagy Volvóban azonban nemcsak az anyag, hanem az ebben a kategóriában elvárt felszereltség is benne van. Sőt, e tekintetben a svédek portékája messze lepipálja legtöbb vetélytársát – azaz verhetetlen az ár-érték aránya. A hétüléses, Geartronic-váltós dízel 14,7 millióba kerül – komplett biztonsági arzenállal, sok-sok kényelmi tétellel. Ha belegondolunk, nem is drága: a svéd presztízsmárkától minőségi luxusautót kapunk, amely egy hétüléses minibusz használati értékével bír, és biztonságos, mint egy tank. S mivel biztosan sikeres is lesz, néhány év múlva könnyen el lehet adni, ezért az értékvesztés sem fájdalmas. Az ár tehát szerencsére nem XXL.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.