Blamázs és gátlástalanság

Haklik Norbert
2004. 04. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Sorstalanság című filmmel ismét bebizonyította a Medgyessy-kormány, hogy bármihez nyúl, az nem arannyá válik, sőt. Pedig lett volna miből aranyat csinálni. Kertész Imre 2002-es Nobel-díja is igen jó alap lett volna ahhoz, hogy a kortárs magyar művészet egészére ráirányítsa a nagyvilág figyelmét.

Sokáig úgy látszott, a Sorstalanság-filmmel csak nyerni lehet. Mármint úgy, hogy az egész nemzet és a magyar filmművészet nyernek vele nagyot, nem pedig kétes hírű producerek. Igaz, filmeskörökben is sokaknak szúrta a szemét, hogy Medgyessy Péter potom egymilliárdot ígért a produkciónak a Pénzügyminisztérium keretéből. Elvégre amikor a polgári kormány támogatta állami költségvetésből a – mellesleg gond nélkül elkészülő – Sacra Coronát (260 millióval), a Hídembert (1,7 milliárddal), Az ének a csodaszarvasról című alkotást (245 millióval), valamint a világsikert arató Bánk bánt (750 millióval), akkor a fél ország kurzusfilmet kiáltott. Ám a „nemzeti-keresztény kurzust” 2002-ben az antiszemitázó kurzus váltotta le, mondhatnánk a támogatások miatt siránkozók logikáját folytatva, de ne tegyük: a nemzet javára váló sikert nem illik patikamérlegen méricskélni.

Országimázst építő produkció helyett azonban blamázs lett a történet vége. Még akkor is, ha kormánypárti laptársaink a botrány kirobbanását követően is hurráoptimistára vették a figurát, és cikkeikben a forgatások újraindulásának lehetősége (!) felett örvendeztek, csak kénytelen-kelletlen említve meg Koltai Lajos rendező arról szóló nyilatkozatait, hogy „már régebben megrendült a bizalma” Barbalics Péter producerben. Még szép, hogy megrendült, hiszen – mint az egyik angol partner könyvvizsgálója kiderítette, az esedékes támogatási összegek visszatartását vonva maga után – valaki potom negyedmillió forintot „kiemelt” a produkcióból. Laptársaink azt sem írják le, hogy ez a valaki a gyanú szerint Barbalics Péter producer, akiről csak anynyit közölnek, hogy „esetleg kénytelen távozni a produkcióból”. Mellesleg Barbalics annak a Dávid Ibolyának a sógora, aki nemrégiben arról fantáziált a sajtó nyilvánossága előtt, hogy a Fidesz meg az MSZP 70-30 százalékos arányban osztozik a túlfinanszírozások összegén. Mennyi is negyedmillió 30 százaléka, tisztelt elnök asszony? – kérdezhetnénk, de ne tegyük: rossz, aki rosszra gondol.

Egyelőre csak annyi biztos, hogy a magyar filmtörténet legnagyobb költségvetésűnek szánt alkotása becsődölt, és most különféle machinációkkal, kft.-alapítgatással, miegyébbel próbálják a Magyar Mozgókép Közalapítványon (MMKA) keresztül elérni, hogy mégis folytatódjék a forgatás, de úgy, hogy ne az államkasszából – tehát az adófizetők pénzéből – kelljen pótolni a meglehetősen furcsa körülmények között eltűnt összeget, valamint az emiatt elúszott nyugati támogatásokat. Ha azonban a néhány hétre ígért átvilágítást követően a pénzek felett rendelkező Barbalicsot nem jelenti fel az MMKA, az a közalapítvány felelősségét illetően is kínos kérdéseket vethet fel. Persze az igazi kérdés az: felelősségre vonják-e majd azokat, akik a példátlan nagyságú állami támogatást a szakmai körökben ellentmondásos hírű Barbalicsra bízták? Mert ők lesznek az igazi vétkesek abban, ha a Sorstalanság-film csak a rá szánt pénzek felett rendelkezők gátlástalansága okán válik emlékezetessé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.